اردوغان: اتحاد انسان‌ها باید نتانیاهو و باند جنایتکارش را متوقف کند

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که «باید با یک اتحاد بشری، نتانیاهو و باند جنایتکارش را متوقف کنیم، همان‌طور که هیتلر چندین دهه پیش متوقف شد».

به گزارش خبرآنی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه و طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که «سازمان ملل در حال تبدیل شدن به یک ساختار ناکارآمد است و نمی‌توان صلح در جهان را در اختیار پنج عضو دائم شورای امنیت گذاشت».

اردوغان پیرامون وضعیت فلسطین و نوار غزه گفت: غزه به بزرگترین قبرستان در جهان تبدیل شده است. تمام بشریت با وجود توسعه، فناوری و بودجه‌های هنگفت موجود، نتوانست «هند رجب» دختربچه را در غزه نجات دهد. ارزش‌هایی که غرب مدعی دفاع از آن‌هاست، با توجه به آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

او خطاب به نهادهای بین‌المللی رسانه‌ای گفت: خبرنگارانی که توسط اسرائیل به شهادت رسیدند و این رژیم به دفاتر آن‌ها یورش برد، همکاران اصحاب این نهادها بودند.

اردوغان: اتحاد انسان‌ها باید نتانیاهو و باند جنایتکارش را متوقف کند
سخنرانی اردوغان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

فلسطینی‌ها از حق طبیعی خود برای مقاومت شرافتمندانه علیه اشغالگران استفاده می‌کنند

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن انتقاد از عملکرد شورای امنیت پرسید که «این شورا برای توقف نسل‌کشی در غزه و بربریت و جنایت در آنجا منتظر چه چیزی است؟» در حالی‌که رژیم صهیونیستی تهدید می‌کند که در خدمت به اهداف سیاسی خود، منطقه را به سمت جنگ خواهد کشاند.

اردوغان افزود: در حالی که کودکان در غزه، کرانه باختری و لبنان می‌میرند، جامعه بین‌الملل زشت‌ترین تصویر را از خود ارائه می‌دهد تا جایی که کابینه اسرائیل با نادیده گرفتن حقوق اولیه بشر، در حال انجام پاکسازی قومی علیه کل امت و ملت، کشتار آن‌ها و مصادره سرزمین ملت فلسطین است.

او ادامه داد: فلسطینی‌ها از حق طبیعی خود برای مقاومت شرافتمندانه، قهرمانانه و مشروع علیه کسانی که سرزمین آن‌ها را اشغال می‌کنند، استفاده می‌کنند. کسانی که از آتش‌بس حمایت می‌کنند، پشت پرده به ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: مشکل سیاست کشتاری است که کابینه اسرائیل در پیش گرفته است. ۳۵۳ روز است که قتل‌عام مستمری در غزه وجود دارد که تاکنون منجر به شهادت ۴۱ هزار فلسطینی شده است و علاوه بر صدها هزار زخمی، بیش از ۱۰ هزار نفر  هم مفقود شدند.

اردوغان: اتحاد انسان‌ها باید نتانیاهو و باند جنایتکارش را متوقف کند
سخنرانی اردوغان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

دلیل اصلی تجاوزات اسرائیل، برخورداری آن از حمایت نامحدود است

او با بیان اینکه «دلیل اصلی تجاوز نظامی اسرائیل به ملت فلسطین، برخورداری این رژیم از حمایت نامحدود است» گفت که رژیم صهیونیستی با به شهادت رساندن تنها مسوولی (اسماعیل هنیه) که با او مذاکره می‌کرد، اثبات کرده خواهان صلح نیست. رژیم صهیونیستی باید به خاطر جنایت‌هایش مجازات شود و بهای خساراتی که به بار آورده، بپردازد.

اردوغان با بیان اینکه به عنوان رئیس جمهوری صحبت می‌کند که اجدادش از یهودیان ۵۰۰ سال پیش محافظت کرده‌اند، گفت: همان قدر که اسلام‌ستیزی را رد می‌کنیم با یهودستیزی هم مخالفیم.

او تاکید کرد باید فورا آتش‌بس برقرار و تبادل اسرا انجام شود و بدون هیچ مانعی، کمک‌های انسانی به نوار غزه منتقل شود. باید به مردم غزه کمک کرد که در شرایط سخت زندگی می‌کنند و با نزدیک شدن به فصل زمستان این شرایط دشوارتر هم می‌شود.

اردوغان تصریح کرد: تمامی اقدامات لازم برای تضمین عدالت در قتل‌عام‌ها و نقض‌های جاری اسرائیل انجام خواهیم داد. باید با یک اتحاد بشری، نتانیاهو و باند جنایتکارش را متوقف کنیم، همان‌طور که هیتلر چندین دهه پیش متوقف شد.

رئیس‌جمهور ترکیه از کشورهایی که هنوز فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، خواست هرچه زودتر، فلسطین را به رسمیت بشناسند و در این شرایط بحرانی در بخش درست تاریخ بایستند.

از لبنان حمایت می‌کنیم

اردوغان درباره وضعیت لبنان هم گفت: ترکیه از ملت و دولت لبنان که در معرض تجاوزات  قرار دارد، حمایت می‌کند. آنکارا تا پایان، از صاحبان حق حمایت خواهد کرد.

او همچنین تصریح کرد باید تمامیت و حاکمیت ارضی اوکراین محترم شمرده شود.

اردوغان درباره عراق هم گفت: باید از اقداماتی که عراق برای بازسازی اتخاذ کرده، حمایت شود. موفقیت در حمایت از تلاش‌های عراق به از بین بردن گروه تروریستی حزب کارگران کردستان بستگی دارد.

اردوغان: اتحاد انسان‌ها باید نتانیاهو و باند جنایتکارش را متوقف کند
سخنرانی اردوغان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

به برداشتن گام‌های مثبت در روند صلح آذربایجان و ارمنستان ادامه می‌دهیم

او در ادامه سخنرانی خود به صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان پرداخت و گفت: ما همچنان به برداشتن گام‌های مثبت در روند صلح بین آذربایجان و ارمنستان ادامه می‌دهیم.

اردوغان همچنین خاطرنشان کرد ترک‌های قبرس در جزیره قبرس حقوقی دارند. ترک‌های قبرس و ترکیه قصد و تمایل خود را برای صلح پایدار در جزیره قبرس نشان داده‌اند.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: در مورد مسلمانان ترک اویغور با چین در ارتباط هستیم و اطمینان می‌دهیم که آن‌ها حقوق خود را به دست آورند.

او درباره سودان که ماه‌هاست درگیر جنگ داخلی است، گفت باید به ملت سودان که در شرایط انسانی سختی قرار دارند، کمک کرد و از جامعه جهانی خواست برای حل درگیری و پایان دادن به جنگ در این کشور اقدام کند.

اردوغان از جامعه جهانی خواست به اعتمادسازی میان طرف‌ها در لیبی کمک کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.