تغییر سازوکار شکل‌گیری فراکسیون‌های تخصصی و غیرسیاسی مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، با تشکیل هر دوره مجلس موضوع تشکیل فراکسیون‌های سیاسی و تخصصی مجلس مورد توجه قرار می‌گیرد. در هر دوره مجلس فراکسیون‌های سیاسی و تخصصی مختلفی شکل می‌گیرد که در این گزارش به تعریف و تغییراتی که در شکل گیری فراکسیون‌های تخصصی ایجاد خواهد شد، می‌پردازیم.

اساساً فلسفه وجودی تشکل‌هایی به نام فراکسیون در مجلس به طورعام ناظربه فعالیت‌ها و کنش‌های سیاسی و ایجاد هماهنگی و نظم بین نمایندگان همفکر است.

 فراکسیون به دسته ‌بندی‌هایی که درون یک حزب یا نهاد سیاسی همفکر برای دستیابی به هدف‌های معین پدید می‌آید گفته می‌شود که مصداق بیرونی فراکسیون عمدتاً در پارلمان‌های کشورها نمود می‌یابد آنجا که مجموعه‌های سیاسی همفکر برای پیشبرد تشکیلاتی برنامه‌های خود در مجلس گرد هم می‌آیند. بر همین اساس فراکسیون‌ها عموماً سیاسی هستند.

مجلس دوازدهم 2 فراکسیون سیاسی تحت عنوان فراکسیون انقلاب اسلامی و فراکسیون مستقلان دارد که این 2 فراکسیون از آغاز به کار این مجلس فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان رأی اعتماد جلساتی با وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم داشتند.

اما موضوعی که همواره با تشکیل فراکسیون‌ها خبر ساز بود تشکیل فراکسیون‌های تخصصی به ویژه تعداد آنها، عضویت یک نماینده در چنت فراکسیون تخصصی و اسامی این فراکسیون‌ها بوده که خبر ساز می‌شد.

با توجه به اینکه قبلا محدودیتی برای شکل گیری فراکسیون‌ها وجود نداشت و در آن شرایط هر نماینده می‌تواند در 5 فراکسیون تخصصی عضویت داشته باشد بنابراین هر آنچه که جمعی از نمایندگان اراده می‌کردند شکل می‌گرفت.

باید گفت که کار این فراکسیون‌ها هم بیشتر جنبه مشورتی بین نمایندگان همفکر و هم نظر در خصوص موضوعات مختلف دارد و از قدرت تصمیم‌گیری برای اجرا هم برخوردار نیستند.

از این دوره مجلس سازوکاری برای شکل گیری فراکسیون‌های غیرسیاسی مجلس به منظور جلوگیری از مشکلات ذکر شده اعمال شده که علیرضا سلیمی عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، درباره تغییرات به وجود آمده در فرایند شکل‌گیری فراکسیون‌های تخصصی و عضویت هر نماینده در چند فراکسیون، گفت: قوه مقننه دو نوع فراکسیون سیاسی و غیرسیاسی دارد (تخصصی) که سازوکار تشکیل فراکسیون‌های غیرسیاسی تغییر کرده است.

وی درباره تغییر سازوکار تشکیل فراکسیونهای تخصصی، گفت: اولا یک نماینده به انتخاب نمایندگان در جلسه علنی به عنوان ناظر در هیات بررسی و نظارت بر فراکسیون‌های مجلس انتخاب می‌شود که در این دوره زهرا خدادادی نماینده ملکان به عنوان ناظر فراکسیون‌ها تعیین شد.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجل با بیان اینکه طبق سازوکار جدید هر نماینده به دلیل مشغله کاری می‌تواند فقط به عضویت دو یا سه فراکسیون تخصصی درآید.

سلیمی افزود: در مجالس قبلی شاهد بودیم که یک نماینده در 5 یا 10 فراکسیون تخصصی عضو بود و به دلیل مشغله کاری نمی‌توانست در هیچ کدام یک از آنها ایفای نقش کند که با این محدودیت دیگر این مشکل پیش نمیآید.

وی بیان کرد: موضوع دیگر این بود که در دوره‌های قبلی مجلس چند فراکسیون برای یک موضوع واحد تشکیل می‌شدند که با هم همپوشانی داشتند که طبق سازوکار جدید فراکسیون‌ها با هم موازی کاری نخواهند داشت.

نماینده تهران گفت: فراکسیون‌های مجلس باید نظام‌مند و با برنامه باشند؛ باید اثرگذاری آن‌ها نیز افزایش یافته و در جهت غنای هرچه بیشتر مجلس فعال‌تر شوند.

انتهای‌پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.