توصیه‌های تغذیه‌ای طب سنتی به سالمندان

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، مهرداد کریمی دانشیار طب ایرانی در ششمین نشست ماهانه مرکز تحقیقات و گروه آموزشی سالمندی با موضوع طب سنتی و مکمل با اشاره به وضعیت کشورمان در بحث طب مکمل در دنیا گفت: ایران به لحاظ رتبه تولید علم طب سنتی در جایگاه چهارم دنیاست.

وی با اشاره به تقسیم بندی دوره‌های سنی در طب سنتی، افزود:  در طب سنتی 30 تا 40 سالگی سن جوانی به‌شمار می‌رود، از 40 تا 60 سالگی میانسالی است که در طب سنتی تحت عنوان وقوف یا کهولت شناخته می‌شود. شیخوخیت یا پیری نیز از 60 سالگی آغاز می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: برای سلامت در سالمندی باید درمان طب سنتی را از میانسالی شروع کرد. مزاج سالمندی سردی و تری است و باید مراقب بود که این سردی و تری بر بدن غلبه نکند. حفظ رطوبت بدن و جلوگیری از خشکی آن برای حفظ سلامت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: شب‌کاری و نور آبی موبایل و دستگاه‌های ارتباطی باعث خشکی بدن و بی‌خوابی می‌شوند.

سونا خشک برای سالمندان مفید نیست

کریمی با تاکید بر نقش ورزش به ویژه در میانسالی گفت: پیاده‌روی و شنا در دوره میانسالی مهم هستند، 9 هزار قدم در روز با پیاده روی موجب کاهش ریسک آلزایمر در سالمندی می‌شود.  

عضو هیئت علمی گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بدن انسان برای پیاده روی سریع خلق شده است. سالمندان توجه داشته باشند که سونا خشک برایشان مفید نیست و باید مدت زمان کمتری از آن استفاده کنند.

فست‌فود و سوسیس و کالباس نخورید

کریمی به سالمندان توصیه کرد تا از غذاهای لطیف و غذایی که سریع جذب بدن می‌شوند مثل آش و سوپ  استفاده کنند و تاکید کرد: سالمندان و میانسالان از سوسیس و کالباس و فست فود استفاده نکنند. همچنین ماکارونی، پاستا، الویه و غذاهایی فرآوری شده نباید استفاده شوند.

وی ادامه داد: آش‌های رقیق برای سالمندان مناسب‌تر است شیربرنج و سوپ غذاهای مناسبی هستند. آش شله قلم کار برای سالمندان غذای مناسبی نیست. شله زرد به شرط اینکه از مقدار مناسبی زعفران استفاده شود، مفید است.

این متخصص طب ایرانی بیان کرد: در دوران میانسالی و سالمندی تاکید بر حفظ رطوبت بدن است. ادویه‌های تند باعث از بین رفتن رطوبت بدن و خشکی آن می‌شوند. فلفل سیاه با رعایت تعادل برای هضم غذا مفید است، اما فلفل قرمز را باید کمتر مصرف کرد.

عضو هیئت علمی گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ترکیب آب سیب و زعفران یک نوشیدنی مناسب برای میانسالان و سالمندان است.

سیر و پیاز خام مصرف نکنید

کریمی تصریح کرد: در دوران میانسالی به بعد سرکه و ترشی مناسب نیستند و می‌توان از آب نارنج استفاده کرد. بهتر است در میانسالی به بعد سیر و پیاز خام مصرف نشود. بهترین خرما برای پیارم است. گل قند آفتابی برای سالمندان توصیه می‌شود چون برای معده و مغز آنان مفید است.

وی در ادامه به موضوع عرق‌های گیاهی اشاره کرد و افزود: عرق‌های گیاهی در ترکیبات خود حاوی  متانول هستند و متانول باعث خشکی بدن می‌شود. عرق کاسنی بیشترین میزان متانول و بیدمشک کمترین میزان را دارد.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: به‌لیمو، بیدمشک و بادرنجبویه برای دوران میانسالی به بعد مناسب هستند. بادرنجبویه باعث تقویت ذهن و معده می‌شود. گل گاو زبان برای استفاده حتما دم شود. همچنین شربت گلاب زعفران بیدمشک برای دوران میانسالی و سالمندی را توصیه می‌کنم. همچنین ترکیب شیربادام همراه با زعفران برای سالمندان مفید است.

عضو هیئت علمی گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به توصیه‌های ابن سینا، گفت: هر حرکتی که گردش داشته باشد برای بدن مناسب است و روی مخچه و تعادل بدن تاثیر دارد، بر این اساس سالمندان و میانسالان تاب‌سواری کنند.

کریمی افزود: آب هوای بهاری به دلیل متعادل بودن برای سالمندان مناسب است و باید محیط منزل را به صورت بهاری تنظیم کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.