دفاع مقدس عرصه احیای دوباره انسان بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، حجت‌الاسلام حمزه خلیلی؛ معاون اول قوه قضاییه در سخنانی که به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس در معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار شد، ضمن گرامیداشت این هفته اظهار کرد: انسان کمترین تلاش را برای خودایستادگی دارد، اما پیامبر(ص) ما را این‌گونه تربیت کرد که باید در برابر خود بایستیم. آنچه تعلقات دنیوی است، پیامبر(ص) برداشت و این رسالت بزرگ ایشان بود.

وی افزود: تا زمانی که تعلقات دنیوی از بین نرود، انسان جدیدی خلق نمی‌شود. پیامبر(ص) در برابر خفتگان و کسانی که خود را بیدار می‌پنداشتند، قرار داشت و آنان بیمارانی بودند که خود را سالم می‌دانستند و به همین دلیل هدایت آنان بسیار سخت بود. در قرآن آمده است که خداوند انسان‌ها را دوباره حیات بخشید و مردگان را احیا کرد. آنان که خود را زنده می‌پنداشتند، پیامبر(ص) آمد و گفت که شما مرده‌اید و تا نمیرید، متنبه نمی‌شوید. بنابراین، باید بمیرید تا جان دیگری بگیرید. پس مبدأ آفرینش دوباره ما پیامبر(ص) است.

خلیلی ادامه داد: ما در دفاع مقدس یک بار مردیم تا به ما هشدار داده شود. ما مردگانی بودیم که مملو از تعلقات دنیوی و وابستگی به آن‌ها بودیم. امام(ره) که در سال 57 آمد، همان احیاگری بود که از مکتب پیامبر(ص) آموخته بود و با او ماهیت ما تغییر کرد. با ایمان جدید، فهم جدیدی پیدا کردیم و 8 سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم. در دفاع مقدس، رزمندگان در هر سنگری که می‌رفتند، خلوت می‌کردند و گریبان خود را می‌گرفتند و التماس می‌کردند که از گذشته خود فارغ شوند. در پی آن باید وصال جدیدی باشد و با بریدن از تعلقات به وصل برسیم و به همین دلیل جبهه ما معطر به زیبایی‌ها شد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر خاطره بخوانیم و قلم بزنیم، باید درگیر شهدا، ایثارگران و رزمندگانی شویم که رفت و برگشتی داشتند و برخی فقط رفتند و برگشتی نداشتند. آیا با خود گفتیم که آیا روح ما با روح آن‌ها هم‌نوا شد یا نه؟ آیا تغییر به ماهیت یافتیم یا نه؟

وی افزود: ما قلم زدیم و کتاب‌هایی تدوین کردیم و در مسیرهایی رفتیم که در آن یک ارزش و فضیلت زاده شد و امروز باید آن فضیلت‌ها احیا شود. صداقت و راستی را از ائمه(ع) آموختیم که اگر می‌خواهید زندگی را ارزیابی کنید، به ظاهر ارزیابی نکنید. انسان باید صادق باشد و در امانت خیانت نکند و آنچه فضیلت است، باید در رفتار او ظهور و بروز داشته باشد؛ رفتارهایی که در جبهه به وضوح دیدیم. ما در حرکت دفاع مقدس صدق، راستی، ایثار و خودفراموشی را تجربه کردیم و حضور خدا را شاهد بودیم.

خلیلی در پایان با بیان اینکه آیا در روزهای خود به دیگران نیز می‌اندیشیم یا نه، گفت: امام صادق(ع) فرمودند: «وقتی قرآن می‌خوانید، خداوند در کلام خودش ظهور می‌کند». اینکه چه میزان خدا را می‌بینیم باید به عرصه فضیلت‌های جبهه مراجعه کنیم و برای تک‌تک فضایل، در هر نوبت آن‌ها را با هم مرور کنیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

احیای دوباره انسان

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.