تشریح فعالیت دادگاه‌های صلح؛ گامی برای ترویج صلح

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، حجت‌الاسلام هادی صادقی؛ رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه امروز در نشست خبری مشترک خود با سخنگوی قوه قضاییه با تبریک هفته دفاع مقدس و گرامی‌داشت مقام رزمندگان 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران و نیز محکومیت جنایات فجیع صهیونیست‌ها در لبنان و غزه، به تشریح فعالیت‌های دادگاه‌های صلح پرداخت.

وی در این باره اظهار کرد: چند دوره قانون‌گذاری بر مسأله شوراها گذشته است. قبل از انقلاب قانون خانه‌های اصناف را داشتیم. بعد از انقلاب در ماده 189 قانون برنامه سوم تشکیل شوراها پیش‌بینی و برای آن آیین‌نامه نوشته شد. در سال 1394 قانون موقت شوراها تصویب شد و در نهایت در سال 1402 قانون دایمی تصویب شد.

وی افزود: در مسیر تحولات چند نکته جدید اتفاق افتاده است؛ یک اینکه شوراها تثبیت شدند و نیز در کنار شوراها یک تأسیس دادگاهی مهمی اتفاق افتاده به نام دادگاه صلح که قرار است در کنار دیگر دادگاه‌ها در دادسراها ایجاد شوند، با این ویژگی که اقدام اول آنها صلح و سازش است و اگر صلح نشد رأی صادر کنند.

صادقی ادامه داد: در کنار هر دادگاه صلح، یک شورای حل اختلاف شکل می‌گیرد تا با رضایت طرفین پرونده به شورا برود. در این صورت پرونده از دادگاه خارج نمی‌شود و نوبت طرفین محفوظ است. شوراها باید طی دو ماه صلح و سازش را ایجاد کنند و این فرصتی است برای مردم تا از زمان مراجعه تا رسیدن نوبت، احتمال سازش داشته باشند.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه ادامه داد: نتیجه کار شوراهای حل اختلاف با قوت بیشتری امکان اجرایی شدن و تضمین قانونی را پیدا کرده است. همچنین امکان اعتراض به گزارش اصلاحی بر اساس این قانون برای نخستین بار در طول قانونگذاری کشور پیش‌بینی شده که مانع سوءاستفاده می‌شود.

در حال تکمیل ...

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.