ارجاع دانش‌آموزان اتباع فاقد کد یکتا به وزارت کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، حدود 600 هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس ایران مشغول تحصیل هستند. این دانش‌آموزان شامل مهاجران، پناهندگان و کودکان اتباع کشورهای همسایه، عمدتاً افغانستانی، هستند که برخی به صورت قانونی و برخی دیگر به‌طور غیرقانونی در ایران سکونت دارند.

بر اساس سیاست‌های ایران، این دانش‌آموزان مجاز به ثبت‌نام در مدارس دولتی هستند. امسال، روند ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع از 24 شهریور آغاز شده است. علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش، درباره ثبت‌نام این دانش‌آموزان اظهار کرد: دانش‌آموزان اتباع، مانند همیشه ثبت‌نام می‌شوند؛ اما با سیاست‌های دقیق‌تر و بهتر.

وی افزود: ابتدا دانش‌آموزان ایرانی ثبت‌نام می‌شوند و سپس دانش‌آموزان اتباع که آن‌ها نیز هم‌میهنان عزیز ما هستند. تمامی تمهیدات لازم برای ثبت‌نام این دانش‌آموزان اتخاذ شده و در حال حاضر حدود 600 هزار دانش‌آموز اتباع در کشور داریم.

مسعود بهرامی؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع گفت: در آموزش و پرورش، نمی‌توانیم بدون توجه به سیاست‌های سازمان ملی مهاجرت و وزارت کشور درباره اتباع تصمیم‌گیری کنیم.

مشکلات ثبت‌نام در دماوند و شهرقدس

وی ادامه داد: دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در 21 شهریور صادر شد، اما به دلیل تعطیلات آخر هفته، ثبت‌نام از 24 شهریور آغاز شد. با اینکه به اندازه جمعیت دانش‌آموزان اتباع، کلاس درس در نظر گرفته بودیم، در برخی مناطق مانند دماوند و شهرقدس که جمعیت اتباع به‌طور ناگهانی افزایش یافت، با چالش‌هایی مواجه شدیم.

بهرامی تأکید کرد: هیچ فردی نباید از تحصیل بازبماند و در آیین‌نامه اجرایی مدارس آمده است که اگر دانش‌آموزی مدارک هویتی نداشت، از او ثبت‌نام به عمل آمده و یک ماه فرصت برای ارائه مدارک هویتی داده می‌شود.

ثبت‌نام به شرط داشتن کد یکتا

وی در ادامه افزود: دانش‌آموزان اتباع مجاز که دارای کد یکتا هستند، در مدارس ثبت‌نام می‌شوند، اما افرادی که مدارک هویتی آن‌ها دچار مشکل است، به وزارت کشور ارجاع داده شده و پس از دریافت شناسه یکتا، امکان ثبت‌نام خواهند داشت.

جلوگیری از تراکم اتباع در مدارس

بهرامی همچنین بیان کرد: برای جلوگیری از تراکم دانش‌آموزان اتباع در یک مدرسه و کلاس درس، سعی می‌شود که تعداد این دانش‌آموزان در هر کلاس بیش از 80 درصد نباشد. علاوه بر این، برای معلمان نیز دوره‌های ضمن خدمت برگزار کرده‌ایم تا با تفاوت‌های فرهنگی آشنا شوند.

توجه به مهارت‌آموزی

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران درباره مهارت‌آموزی گفت: در دوره ابتدایی تمرکز بر بازی و یادگیری است و در مدارس پرتراکم و دو نوبته، اتاق‌های بازی طراحی شده‌اند. همچنین، در دوره متوسطه اول، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مربوط به درس کار و فناوری تجهیز شده‌اند.

نیاز به سرمایه‌گذاری در هنرستان‌ها

بهرامی با اشاره به هزینه‌های بالای تجهیز کارگاه‌ها ادامه داد: تجهیز یک کارگاه ماشین ابزار بیش از 20 میلیارد تومان هزینه دارد و حتی برای رشته‌های کم‌هزینه‌تر نیز به حدود یک میلیارد تومان نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر، شاهد رشد 12 درصدی حضور دانش‌آموزان پایه دهم در رشته‌های مهارتی بوده‌ایم و امسال 48 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.