رشد کند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پاسخگوی نیاز کشور نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، دکتر شینا انصاری؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز در "همایش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع" که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، اظهار کرد: بنده به عنوان نماینده سازمان حفاظت محیط زیست به واسطه اهمیتی که توسعه‌های انرژی‌های تجدید پذیر دارد، به اینجا آمده‌ام.

وی ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین چالش‌های امروز کشور ما موضوع ناترازی انرژی است. ما این چالش را در محیط زیست و در تامین آب هم داریم. در زمینه محیط زیست می‌توانیم بگوییم که این ناترازی یک ابر چالش محیط زیستی است. اکنون وارد فصل سرد سال شده‌ایم و همزمان با پدیده وارونگی دما بحث ناترازی انرژی ممکن است کشور را ناگزیر کند که در بعضی از شهرها از سوخت‌های سنگین مانند مازوت استفاده کنیم و تبعات آن گریبانگیر سلامت شهروندان شود و آلودگی هوا ایجاد کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در واقع یکی از تبعات این ناترازی انرژی همین آلودگی هواست که بعضاً در شهرها منجر به یک سری تعارضات اجتماعی شده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به بحث تغییر اقلیم گفت: ما در منطقه‌ای از جهان هستیم که به شدت از این موضوع تاثیر می‌گیریم. خشکسالی، خشک شدن تالاب‌ها، عدم تامین حق‌آبه‌ها و کمبارشی‌ها از نشانه‌های همین موضوع است.

انصاری تاکید کرد: قطعاً در چنین شرایطی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و سیاست‌گذاری در این زمینه می‌تواند هم باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش احتراق سوخت‌های فسیلی شود و هم به سازگاری با تغییر اقلیم کمک کند.

وی بیان کرد: ما در مواجهه با تغییر اقلیم دو رویکرد کلی داریم. یکی بحث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بحث دیگر افزایش سازگاری با تغییر اقلیم است. در بحث تاب آوری حتماً نیازمند این هستیم که برای سازگاری با تغییر اقلیم به سمت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کنیم. اکنون صنعت در این زمینه تحرکاتی را انجام داده اما قطعاً این رشد کند و ناچیز و منفی نمی‌تواند با توجه به شرایط فعلی و مشکلاتی که وجود دارد جوابگوی نیازهای ما باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بنده زمانی که در اداره کل محیط زیست شهرداری تهران بودم هم اقدامات کوچکی را در راستای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر از طریق توسعه نیروگاه‌های کوچک انرژی خورشیدی انجام دادم اما این اقدامات محدودیت دارند و ظرفیت ما خیلی بالاتر از این‌هاست. همانطور که در این نشست اشاره شد ما می‌توانیم در کشورمان 300 روز در سال از انرژی خورشیدی استفاده کنیم که این پتانسیل واقعاً ارزشمند است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد ما در سازمان حفاظت محیط زیست برای تسریع این روند به مجموعه وزارت نیرو و هر صنعتی که بخواهد توسعه انرژی‌های تجدید پذیر را در برنامه داشته باشد کمک می‌کنیم تا مشوق‌هایی درنظر گرفته شود. این موضوع در اسناد بالادستی ما نیز دیده شده و به عنوان مثال در ماده 22 برنامه هفتم بحث سازگاری با تغییر اقلیم از طریق توسعه انرژی‌های تجدید پذیر آمده است.

انصاری اضافه کرد: ما در سازمان حفاظت محیط زیست صندوق ملی محیط زیست را داریم که تسهیلات محدودی را جهت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر می‌دهد اما لازم است که در یک همکاری فی مابین میان بخش‌های مختلف دولت از جمله وزارت نیرو و وزارت صمت در جهت تشویق صنایعی که علاقمند هستند به این سمت حرکت کنند، اقدام کنیم.

وی با تاکید بر دیپلماسی محیط زیست گفت: باید از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز در این بحث استفاده کنیم ما الان صندوق سبز ucf را داریم که حتماً می‌توانیم با تقویت تعاملات بین‌المللی برای استفاده از تسهیلات آن اقدام کنیم. همچنین اجلاس Cop در شهر باکو را نیز پیش رو داریم که امیدواریم دولت چهاردهم بتواند به خوبی از ظرفیت آن استفاده کند و بتوانیم تسهیلات بین‌المللی را نیز جهت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به کشور بیاوریم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.