گاو‌های هلشتیان برتر شیری در ایران معرفی می‌شوند

به گزارش خبرنگار اقتصادی  پایگاه خبری خبرآنی مهدی مسعودی دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در نشست خبری نمایشگاه بین المللی دام طیور و صنایع وابسته  اظهار داشت: بیست و پنج تشکل مرتبط با بخش دام و طیور به همراه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در هیئت امنا و شورای سیاست گذاری اولین نمایشگاه دام و طیور کشور حضور دارند  در واقع تمام فعالان بخش دام و طیور کشور در این رویداد مشارکت دارند.

وی افزود: جشنواره گاو هلشتاین نیز در این نمایشگاه برگزار می‌شود و در آن دامداران از سراسر کشور دام‌های خود را با ویژگی‌های ژنتیکی متفاوت به نمایش می‌گذارند که  در واقع محلی برای نشان دادن قدرت دامداران ایران و ویژگی های ژنتیکی دام‌های آنها است.

وی افزود: داور اصلی این جشنواره توسط اتحادیه جهانی، یک خانم روس معرفی شده است که امیدواریم قضاوت خوبی را از او شاهد باشیم.

گاوهای برتر هلشتاین با قیمت 150 میلیون تومان

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران بیان اینکه پیش بینی می‌شود که چهار صد گاو هلشتاین از سراسر کشور در این جشنواره حضور یابد، ادامه داد: گاوهایی که در این جشنواره انتخاب می‌شوند قیمت بالایی نیز دارند به طوری که یک گاو با نژاد برتر و با ویژگی‌های مناسب تا صد و پنجاه میلیون تومان قیمت دارد.

وی افزود: این دام‌ها ارزش ژنتیکی مناسبی دارند که برای تکثیر از آنها استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: علاوه بر رقابت گاوهای هلشتاین، نژادهای جرسی دو منظوره (شیری- گوشتی) نیز در این جشنواره به رقابت می پردازند.

مسعودی گفت: شرکت‌های تامین کننده اسپرم نیز در این نمایشگاه آخرین محصولات خود را  عرضه می‌کنند که شامل شرکت های ایرانی و خارجی هستند.

آزمایش وراثت دام قبل از خرید دام

وی افزود: برای اولین بار در کشور، آزمایش ژنومیک برای مشخص شدن ده نسل از دام ها انجام می‌شود و بر این اساس دامداران می توانند دام مورد نظر خود بر این اساس ارزیابی کنند؛ این آزمایش قبل از خرید دام نیز توصیه می شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت مرغ کشور نیز در این جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: ظرف یک سال گذشته از واردکننده مرغ تبدیل به صادرکننده شدیم که برای رسیدن به این امر اقدامات زیرساختی انجام شده است.

مسعودی گفت: اکنون که با افزایش تولید این محصول در کشور مواجه هستیم جلوی صادرات آن گرفته شده است که باید در این باره دقت بیشتری صورت گیرد.

صنعت طیور کشور به فرسودگی رسیده

وی در پاسخ به پایگاه خبری خبرآنی گفت: مهم ترین مشکل صنعت طیور کشور تامین نهاده ها است؛ همچنین جوجه یک روزه نیز باید به شکل مناسب تری تامین شود.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران ادامه داد:  جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه داری که در سال قبل به کشور وارد شد به دلیل آنکه کیفیت مناسبی نداشت صنعت را با مشکلاتی از بابت بهره وری مواجه کرد به همین منظور بسیار مهم است که در روند تامین جوجه یک روزه کشور دقت بیشتری انجام شود.

وی  با بیان اینکه سالن های پرورش مرغ گوشتی کشور فرسوده هستند اظهار داشت: بهسازی و نوسازی سالن پرورش طیور کشور از جمله مواردی است که در این همایش مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت:  از جمله موارد مورد تاکید مسئولین دولتی، تولید  مرغ  سایر در کشور است تا بر این اساس میزان بهره تولید افزایش یابد.

تولید ژل خوراکی هفت روزه جوجه در ایران

وی همچنین به تعداد بالای تشکل ها در صنعت دام طیور اشاره کرد و گفت: این تعدد دولت را در تصمیم گیری های خود دچار مشکل می‌کند زیرا تشکل های موازی با اهداف و برنامه‌های مختلف به سراغ دولت می‌آیند و منجر به سردرگمی دولت در تصمیم گیری‌ها می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پایگاه خبری خبرآنی گفت: در بخش مرغ برای اولین بار ژل خوراکی هفت روز ابتدایی جوجه روزی تولید داخل معرفی می‌شود که این امر می تواند منجر به افزایش بهره‌وری در صنعت مرغداری کشور شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.