انفجار معدن طبس؛ 52 کشته و ورود دستگاه قضا به پیگیری حادثه

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس در روزهای اخیر موجب جان باختن تعدادی از کارگران و مجروح شدن تعدادی دیگر شده است. این انفجار به علت نشت گاز متان در عمق 700 متری بلوک C این معدن رخ داد. تاکنون گزارش‌ها حاکی از کشته شدن بیش از 52 نفر و محبوس ماندن تعدادی از کارگران است که عملیات امداد و نجات برای نجات محبوس‌شدگان همچنان ادامه دارد. تیم‌های امدادی به دلیل وجود غلظت بالای گاز و وضعیت خطرناک تونل‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند.

فوتی‌های این حادثه مربوط به 4 استان خراسان جنوبی، کرمان، گلستان و خراسان رضوی هستند که بعد از انتقال اجساد به پزشکی قانونی به خانواده‌ها تحویل داده می‌شوند.

این حادثه واکنش‌های گسترده‌ای در ایران به دنبال داشته است و مسئولان، از جمله رییس قوه قضاییه و نمایندگان مجلس، بر ضرورت پیگیری سریع دلایل این حادثه و رسیدگی به وضعیت ایمنی معادن تأکید کرده‌اند. همچنین، استان خراسان جنوبی به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرده است​. امام خامنه‌ای هم با انتشار پیامی، این حادثه را تسلیت گفتند.

اما یکی از اقدامات مورد نیاز در خصوص این حادثه، ارائه خدمات حقوقی به بازماندگان قربانیان و نیز تعقیب قضایی ـ در صورت نیاز ـ سهل‌انگاران احتمالی در این معدن است که عملکرد آن‌ها به وقوع این حادثه تلخ انجامید.

قوه قضاییه برای بررسی قضایی حادثه جدیت دارد

"سهل‌انگاری" کلیدواژه جدیدی است که حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای؛ رییس قوه قضاییه امروز درباره حوادث معدن از آن استفاده کرد.

محسنی‌اژه‌ای امروز دوشنبه دوم مهر طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضاییه، ضمن اشاره به حادثه تلخ و ناگوار انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس و جان باختن و مجروح شدن تعدادی از معدنکاران شریف و زحمتکش، اظهار کرد: در همان نخستین دقایق و ساعات پس از وقوع حادثه در این معدن، مسئولان و دستگاه‌های ذیربط برای تسهیل و تسریع در روند امدادرسانی و یافتن مفقودین، ورود جدی داشته‌اند؛ این امر مطلوب است اما کافی نیست؛ مسئولان و دستگاه‌های ذیربط باید آسیب‌شناسی دقیقی به عمل آورند که دیگر شاهد تکرار این قبیل حوادث ناگوار نباشیم.

وی افزود: بعضاً در وقوع این حوادث تلخ، سهل‌انگاری‌ها نقش دارند و به‌واسطه عدم لحاظ تدابیر ایمنی و سهل‌انگاری‌هایی، جان چند فرد زحمتکش که در اعماق زمین در شرایط سخت، مشغول کار و تلاش هستند گرفته می‌شود. در حادثه تلخ به‌وقوع پیوسته در معدن زغال‌سنگ طبس، نظام مهندسی معدن، مسئولیت دارد و باید به دقت بررسی و رسیدگی شود که آیا این بخش، وظایف و مسئولیت‌های خود را در حوزه اطمینان از رعایت اصول ایمنی در معدن زغال سنگ طبس به‌درستی انجام داده است یا خیر؟ قطعاً چنانچه قصور یا تقصیری در این عرصه به وقوع پیوسته باشد، با جدیت رسیدگی و برخورد خواهد شد.

رییس دستگاه قضا تصریح کرد: مسئولان ذیربط قضایی در استان خراسان جنوبی و در مرکز، با جدیت مشغول بررسی موضوع هستند و چنانچه هر بخشی اعم از مدیریت معدن زغال‌سنگ طبس و یا نظام مهندسی معدن، مرتکب قصور یا تقصیر شده باشند، رسیدگی‌ها و برخوردهای مقتضی به عمل خواهد آمد.

تعیین بازپرس ویژه برای بررسی حادثه معدن زغال سنگ طبس

دستگاه قضا برای آنکه بتواند به‌درستی به این موضوع رسیدگی داشته باشد، بازپرس ویژه تعیین کرده است.

حجت‌الاسلام نسایی‌زهان؛ دادستان مرکز استان خراسان جنوبی در این باره گفت: بلافاصله بعد از وقوع حادثه دادستان طبس در محل حضور پیدا کرده و اقدامات قضایی لازم را برای امدادرسانی به مصدومان انجام شد؛ همچنین در ساعات اولیه حادثه بنده به همراه رئیس کل دادگستری استان در محل حادثه حضور پیدا کرده و دستورات قضایی لازم صادر شد.

وی گفت: پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و بازپرس تعیین شده است و مقرر شده تیمی از کارشناسان از دستگاه‌های مختلف با بازپرس برای بررسی ابعاد حادثه کمک کنند. بازپرس تا کنون از تعدادی از مصدومان حادثه که در بیمارستان بستری بوده‌اند تحقیق کرده است.

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی با بیان اینکه باید از وقوع حوادث مشابه پیگیری کنیم، گفت: در حال حاضر پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است به همین دلیل نمی‌توان با صراحت میزان تقصیر مقصران حادثه و ترک فعل افراد را مشخص کرد.

نسایی‌زهان با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور در رابطه با این حادثه که دستوراتی صادر کرده‌اند، گفت: آقای ترکی؛ معاون دادستان کل کشور برای نظارت بر روند کار در محل حادثه حاضر شده است. همچنین برای بررسی تخصصی‌تر بازپرس ویژه برای این پرونده در نظر گرفته شده است.

حقوق افراد فوت شده در حادثه معدن طبس پیگیری می‌شود

حجت‌الاسلام موحدی؛ دادستان کل کشور علاوه بر صدور دستورات لازم در روز نخست حادثه ایجاد شده، در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با بیان اینکه حادثه پیش‌آمده در معدن طبس، چهارمین مورد از حوادث مربوط به معادن طی یک سال گذشته بود، اظهار کرد: پیگیری‌های دادستانی کل کشور در خصوص حادثه معدن طبس که از نخستین ساعات وقوع این اتفاق آغاز شد، همچنان با جدیت ادامه دارد؛ در زمینه پیگیری حقوق افراد فوت شده در معدن طبس و خانواده‌های آنها، دادستانی کل کشور با قاطعیت پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.