گزارشی از اقدامات و تمهیدات دانشگاه‌ها برای سال ‌تحصیلی جدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی، دانشگاه‌ها قبل از شروع سال تحصیلی با تدابیر و اقداماتی به دنبال فراهم کردن شرایط مطلوب‌تری نسبت به قبل برای دانشجویان بودند. در این میان برخی از دانشگاه‌های تهران تلاش کردند با فعال کردن ظرفیت‌های مغفول مانده خود بیشتر بهره گیرند و سال تحصیلی جدید را با دستورالعمل‌ها و اقدامات جدیدتری آغاز کنند.

 

دانشگاه شریف و تدابیری برای امنیت محله‌های اطراف دانشگاه

مسئولان دانشگاه صنعتی شریف که به دلیل موقعیت جغرافیایی این دانشگاه سال‌ها با پدیده سرقت از دانشجویان، اساتید و کارکنان خود در اطراف این دانشگاه دست به گریبان بودند ماه قبل با برگزاری نشست‌هایی با مسئولان عالی‌رتبه پلیس و سردار رادان به دنبال تامین امنیت بهتر و بیشتر اهالی این دانشگاه در محله‌های اطراف بودند.

این جلسات در مردادماه به تصمیمات عملی و موثری رسید و قرار شد تدابیری از جمله گشت منظم مامورین موتوری‌، تجهیز مسیرهای اطراف دانشگاه به دوربین مداربسته، استقرار یک افسر وظیفه در کانکس برای ثبت و پیگیری شکایات شریفی‌ها، راه‌اندازی کانکس مانیتورینگ و دسترسی به تمامی دوربین‌های فعلی و جدید و برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط افسران خبره در خوابگاه‌ها در این خصوص عملیاتی شود. پیشنهاد تاسیس کلانتری محله طرشت نیز قرار است بین دانشگاه و نیروی انتظامی مورد بررسی و امکان‌سنجی قرار گیرد.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف , دانشگاه تهران , وزارت علوم ,

رادیو مهر شریف

این دانشگاه در این هفته با راه‌اندازی  شبکه رادیویی گفتگو به طرح موضوعاتی در ارتباط با دانشگاه در گفتگو با اساتید و دانشجویان می پردازد. این برنامه هر روز از ساعت 10 صبح تا 11 روی موج FM ردیف 103.5 مگاهرتز قابل استماع است.

اعطای کارت اعتبار فرهنگی دانشجویان دانشگاه تهران

دانشگاه تهران در روزهای پایانی شهریور از کارت اعتبار فرهنگی به دانشجویان این دانشگاه رونمایی کرد. اعتبار اولیه این کارت از 2 تا 30 میلیون تومان است که به فعالان تشکل‌های دانشجویی اعم از انجمن‌های علمی، نشریات دانشجویی و تشکل‌های سیاسی اعطا شده و به ازای هر برنامه مبلغ کارت اضافه می‌شود.

 اعتبار ویژه فرهنگی در اواخر سال 1402 با پیشنهاد سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و با موافقت ریاست دانشگاه مصوب شده بود.

این اعتبار ویژه فرهنگی برای حدود 150 انجمن علمی دانشجویی، 70 کانون فرهنگی دانشجویی، 120 نشریه دانشجویی و 5 تشکل اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در نظر گرفته شده است و جدا از حمایت‌های معمول از فعالیت‌های دانشجویان در دانشگاه تهران است.

راه اندازی کلینیک صنعت دانشگاه امیرکبیر

با راه‌اندازی این مرکز مدیران صنایع مختلف به ویژه صنعت پتروشیمی و شیمی می‌توانند مشکلات خود را مطرح و اساتید مختصص حوزه در دانشگاه نیز می‌توانند راههای برطرف شدن مشکلات را اعلام کنند.

به گفته رهایی رئیس این دانشگاه، پروژه‌های کلینیک صنعت که البته در شهرهای دیگر نظیر اشتهارد نیز وجود دارد، بسیار موفق عمل کردند. وی معتقد است کلینیک صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عصای دست صنایع پتروشیمی تبدیل شده و علاوه بر پروژه‌های صنعتی، دوره‌های آموزشی نیز از طریق این کلینیک ارائه شود.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف , دانشگاه تهران , وزارت علوم ,

تجهیز دانشگاه علم و صنعت ایران به پیشرفته‌ترین سخت‌افزارهای پردازش سریع HPC

یونسیان رئیس دانشگاه با اشاره به اهمیت این مسئله و راه طی شده در این زمینه گفته بود از اهم تجهیزاتی که در چند ماه اخیر برای HPC دانشگاه خریداری شده می‌توان از پردازنده‌های گرافیکی H100؛ پردازنده‌های گرافیکی A100؛ پردازنده‌های گرافیکی Tesla L40s و پردازنده‌های Intel Xeon-Gold 6530 نام برد که تحویل شده و یا فرایند تحویل آنها در جریان است.
خریداری این تجهیزات، باعث شده است که HPC دانشگاه علم و صنعت ایران به یکی از مجهزترین و متنوع‌ترین بسترهای پردازشی دانشگاهی تبدیل شود و در این راستا، تا جایی که تحقیقات ما نشان می‌دهد در حال حاضر تنها مرکز HPC دانشگاهی که مجهز به پردازنده گرافیکی H100 است، مرکز دانشگاه علم و صنعت ایران است.

وی تاکید کرده بود در اختیار داشتن پردازنده‌های گرافیکی با قدرت پردازشی بالا، نیاز جدی برای حرکت در لبه‌ علم در بسیاری از حوزه‌ها و بخصوص حوزه‌های مربوط به هوش مصنوعی است که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و هست.

فعالیت سایت مرکز هدایت شغلی و کاریابی دانشگاه علم وصنعت

 اواخر شهریورماه سایت «کارآمد» مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دفتر همکاری‌های علمی و صنعتی دانشگاه به آدرس karamad-skill.ir/uni/iust رسما رونمایی شد.

این سایت که توسط اداره کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اختیار دانشگاه قرار گرفته، شامل دوره‌های آفلاین مبانی و کاربردهای هوش مصنوعی، رزومه‌نویسی و مصاحبه شغلی، مهارت‌های هفت‌گانه ICDL، معـرفی صنعت سـرامیک و مشاغل مـرتبط، معـرفی صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر، آزمون‌های شغلی و انواع تست‌های شخصیت‌شناسی و شغلی معتبر، کارآموزی، موشن‌گرافیک کارآموزی و کوآپ، بازدیدهای صنعتی مجازی از کارخانه‌های مختلف مانند لیفتراک، فولاد مبارکه، بهمن دیـزل، کارخـانه لاستیک بارز، ساخت رزومه کاری حـرفه‌ای، معرفی فرصت‌های شغلی و... است.

رونمایی از سند اولویت‌های پژوهشی معاونت فرهنگی دانشگاه علامه‌طباطبائی

 این سند به منظور هدفمندسازی پژوهش‌های دانشگاهی و حل چالش‌ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی تدوین شده که شامل 72 اولویت پژوهشی در چهار حوزه اصلی «طراحی برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی اثربخش و آسیب‌شناسی آن‌ها»، « ارتقای سطح هویت و سبک زندگی ایرانی و اسلامی»، «دانشگاه اسلامی و تحول در علوم انسانی» و «ارتقای تعاملات و هم‌افزایی‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح دانشگاهی، ملی و بین‌المللی» است.

به گفته اسلامی معاون فرهنگی دانشگاه علامه، این دانشگاه تا سقف 50 میلیون تومان از پژوهش‌های فرهنگی در قالب طرح‌ها، رساله‌های دکتری و پایان نامه‌های کارشناسی ارشد حمایت می‌کند.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف , دانشگاه تهران , وزارت علوم ,

دانشگاه آزاد و سال تحصیلی جدید

هر چند انتخاب واحد دانشجویان این دانشگاه به دلیل مشکلات فنی در سامانه آموزشیار با مشکلاتی روبرو شد و با تاخیر صورت گرفت اما این دانشگاه نیز اقداماتی را در زمینه رفاه بیشتر دانشجویان در دستورکار قرار داد.

در روزهای اخیر سامانه استعلام مدرک تحصیلی دانش آموختگان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی به نام سفیران به نشانی https://safiran.iau.ir جهت اخذ تأییدیه تحصیلی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی راه اندازی شد. سامانه سفیران در ذیل سامانه استعلام مدارک فارغ التحصیلی دانشگاه به نشانی https://estelam.iau.ir نیز در دسترس است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.