ارزش ۱.۷ میلیارد دلاری بازار محصولات انسانی مرتبط با میکروبیوم تا سال ۲۰۳۰ /برگزاری رویداد میکروبیوم در ایران

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، تحقیقات حوزه میکروبیوم را یکی از اولویت‌های مهم در تحقیقات علمی، فنی و توسعه اقتصادی در عرصه سلامت انسان و دام دانست و گفت: اهمیت مطالعات حوزه میکروبیوم، ستاد توسعه زیست فناوری را بر آن داشت تا با همکاری مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پنجم مهرماه رویداد میکروبیوم از سلامت تا اکوسیستم محیطی را جهت هم‌افزایی محققان و شرکت‌های فعال در این زمینه برگزار کند.

به گزارش خبرآنی، محمد حسین متالهی طی سخنانی اظهار کرد: در سال‌های اخیر، حوزه میکروبیوم به یکی از پویاترین و امیدبخش‌ترین زمینه‌های تحقیقاتی و اقتصادی تبدیل شده است. این حوزه که به مطالعه جوامع میکروبی موجود در بدن انسان، حیوانات و محیط زیست می‌پردازد، پتانسیل عظیمی برای انقلاب در پزشکی، دامپروری، کشاورزی و حتی صنایع غذایی دارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه این فناوری می‌تواند تحولی در تحقیقات پزشکی، توسعه داروها و مطالعات اکولوژیکی ایجاد کند، افزود: از دیگر قابلیت‌های میکروبیوم، امکان تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر بیماری‌های مرتبط با عدم تعادل فلور میکروبی است.

وی ادامه داد: در بازار جهانی محصولات انسانی مرتبط با میکروبیوم سریعا در حال رشد است. طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی "market & market"، ارزش این بازار تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱.۷ میلیارد دلار خواهد رسید. این رشد شامل بخش‌های مختلفی از جمله داروها، مکمل‌های غذایی و تشخیص است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده هدفمند از پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت انسان داشته باشد.

به گفته متالهی، در بخش دامپروری، استفاده از پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها به عنوان جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌ها در حال افزایش است. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه، این حوزه همچنان با چالش‌هایی روبرو است. مسائل مربوط به ایمنی و اثربخشی محصولات جدید، نیاز به استانداردسازی روش‌های تحلیلی و چالش‌های قانونی و اخلاقی از جمله موضوعاتی هستند که باید به آنها پرداخته شود. با این حال، آینده این حوزه بسیار روشن به نظر می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده، درمان‌های شخصی‌سازی شده بر اساس پروفایل میکروبیومی افراد، استفاده گسترده از پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌های پیشرفته در پزشکی و دامپروری و توسعه محصولات غذایی فراسودمند بر پایه میکروبیوم، بخشی از واقعیت زندگی ما خواهند بود.

وی ضمن اشاره به اینکه حوزه میکروبیوم در حال حاضر یکی از اولویت‌های مهم در تحقیقات علمی و توسعه اقتصادی است؛ بر دلایل این اهمیت متمرکز شد و تصریح کرد: امکان درمان بیماری‌های مزمن و پیچیده با روش‌های جدید مبتنی بر میکروبیوم، نوآوری در صنایع مختلف، ایجاد فرصت‌های جدید در صنایع دارویی، غذایی و زیست‌فناوری، پایداری زیست‌محیطی و کمک به توسعه روش‌های پایدارتر در کشاورزی و مدیریت محیط زیست، کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی با پیشگیری و درمان‌های مؤثرتر امنیت غذایی و بهبود تولید مواد غذایی، افزایش مقاومت محصولات کشاورزی، افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در این حوزه، ارتباط با چالش‌های جهانی و حل مشکلات مرتبط با تغییرات اقلیمی و مقاومت آنتی‌بیوتیکی، توسعه فناوری‌های جدید برای مطالعه و دستکاری میکروبیوم، تأثیر بر سیاست‌های بهداشتی و تغییر رویکردهای پیشگیری و درمان در سیستم‌های بهداشتی، ایجاد بازارهای جدید و فرصت‌های شغلی در حوزه‌های مرتبط از دلایل اهمیت یافتن این جنس از مطالعات است؛ با این حال، این اولویت می‌تواند بسته به کشور، منطقه و سیاست‌های خاص متفاوت باشد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، متالهی ادامه داد: در برخی کشورها، این حوزه (میکروبیوم) در اولویت بالاتری قرار دارد، در حالی که در برخی دیگر ممکن است اولویت‌های دیگری مانند مبارزه با بیماری‌های عفونی یا توسعه انرژی‌های پاک در صدر قرار داشته باشند. در این راستا، ستاد توسعه زیست فناوری درنظر دارد رویدادی را در تاریخ پنجم مهر ماه با همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری جهت هم‌افزایی محققان و شرکت‌های فعال در این زمینه برگزار کند.

به گفته وی، این رویداد علمی به بحث و تبادل نظر درباره پیشرفت‌های اخیر و چشم‌انداز آینده این حوزه با توجه به روند و وضعیت تحقیقات و استارتاپ‌ها در جهان به‌ویژه کشورهای پیش رو در زمینه تحقیقات میکروبیوم خواهد پرداخت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.