پرونده فاضلاب مدارس همچنان باز است/ قطع آب فقط هشدار بود

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، نیمه اول شهریورماه امسال بود که آب شرب ده‌ها مدرسه دولتی تهران از سوی شرکت آب و فاضلاب تهران قطع شد. پس از خبری شدن این اقدام آبفا و مطرح شدن گلایه‌های مدارس، شرکت آب و فاضلاب استان تهران اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کرد.

در این اطلاعیه تأکید شده بود که اقدام آبفا برای قطع آب مدارس در چارچوب قانون و در جهت حفاظت از منابع آب زیرزمینی پایتخت بوده است.

در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: "مدارس دولتی افزون‌بر 600 میلیارد تومان بابت حقوق انشعاب فاضلاب به این شرکت بدهکار هستند و تاکنون حدود 2000 مدرسه دولتی در پایتخت به شبکه جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب متصل نشده‌اند و نسبت به اطلاعیه‌ها و هشدارهای این شرکت برای اخذ انشعاب فاضلاب بی‌اعتنا بوده‌اند."

چند روز پس از صدور این اطلاعیه، "علیرضا کاظمی" وزیر آمورش و پرورش نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: "مدیران مدارس مشکلات را خود حل می‌کنند و در صورت بدهی، پرداخت خواهند کرد. تمام دستگاه‌ها به آموزش و پرورش کمک می‌کنند و مطمئن باشید که آب و برق هیچ مدرسه‌ای قطع نخواهد ماند."

همچنین، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از مذاکره با وزارت نیرو برای جلوگیری از قطع آب مدارس خبر داد و اعلام کرد: "به وزارت نیرو گفتم که قطع آب مدارس در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و اگر مشکلی هم وجود دارد کنار هم بنشینیم و برای حل آن مذاکره کنیم."

فرهادی از مذاکره با معاون حقوقی وزیر نیرو خبر داد و تأکید کرد که این اقدام (قطع آب مدارس) مورد تأیید معاون حقوقی وزیر نیرو نیز نبوده است.

امروز در آغاز سال تحصیلی جدید، محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز از توافق با آموزش و پرورش برای حل این موضوع خبر داد و گفت: "در تهران 2 هزار مدرسه، بستر اتصال به شبکه‌های جمع‌آوری و دفع فاضلاب دسترسی دارند، اما هنوز به این شبکه متصل نشده‌اند. "

وی افزود: "موضوع مالی بین شرکت آب و فاضلاب استان تهران و آموزش و پرورش مطرح نیست؛ بلکه تأکید ما بر این است که این تعداد مدرسه که حدود یک میلیون دانش‌آموز را در خود جای داده و آب مصرف می‌کنند و فاضلاب تولید می‌کنند، هر چه زودتر به شبکه جمع‌آوری آب و فاضلاب متصل شوند."

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: "قطع آب تنها به عنوان یک هشدار مطرح شد و با آموزش و پرورش توافق کردیم که اقدامات لازم برای اتصال به شبکه فاضلاب هر چه سریع‌تر انجام شود."

با وجود توافق اخیر شرکت آب و فاضلاب استان تهران و آموزش و پرورش، پرونده فاضلاب این 2 هزار مدرسه همچنان باز است و اگر در ماه‌های آتی اقدامات موثری برای اتصال این مدارس به شبکه فاضلاب صورت نگیرد و مدارس فکری به‌حال پرداخت بدهی‌های خود نکنند، ممکن است آبفا دوباره به سراغ ابزار قانونی قطع آب برود؛ اگرچه استفاده از این ابزار در روزهای فعالیت مدارس، عملا امکان‌پذیر نیست و چالش قطع آب مدارس به‌دلیل بدهی فاضلاب ممکن است در تعطیلاتی چون نوروز و تابستان آتی تکرار شود.

هم‌اکنون در شروع سال تحصیلی جدید، آب شرب هیچ مدرسه‌‌ای در استان تهران قطع نیست و برنامه‌ای هم برای قطع آن، حتی در حد هشدار وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.