شیرآقایی:می‌توانستیم بهتر نتیجه بگیریم/ساندا دیگر 2قطبی نیست

کیوان شیرآقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری خبرآنی، در خصوص سطح مسابقات ووشو قهرمانی آسیا اظهار داشت: سطح مسابقات به دلیل حضور تمام قدرت‌های آسیا بسیار بالا بود. از طرفی بالاتر بودن تعداد سهمیه کشورها باعث شده بود تمام مدعیان شرق آسیا با ورزشکاران بیشتری نسبت به مسابقات جهانی حضور داشته باشند و رقابت در اوزان نیز سنگین‌تر بود. تیم‌های مدعی مانند هند، قزاقستان و ویتنام نیز موفق به کسب مدال طلا شدند و چین و ایران نیز بیشترین فینالیست را داشتند و شاهد رقابت سنگینی بودیم.

وی در خصوص عملکرد ملی‌پوشان ووشو گفت: از نظر فنی می‌شود گفت که در حد انتظار ظاهر شدند و پیشرفت و رشد را در تمام ورزشکاران دیدیم، اما از نظر نتیجه اعتقاد دارم می‌توانستیم نتایج بهتری بگیریم. عوامل مختلفی مانند داوری در نتیجه مسابقه امیر حسین همتی با حریف چینی تاثیرگذار بود. کم تجربگی رضا عبدالهی در وزن 65 و محمد فرهادی در وزن 70 کیلوگرم باعث شد به قزاقستان و ویتنام نتیجه را واگذار کنند و نتوانند صد در صد کیفیت را در کارشان داشته باشند و تاکتیک‌های ما را به خصوص در راند آخر پیاده کنند.

سرمربی تیم ملی ووشو تصریح کرد: عبداللهی حتی در یک تورنمنت نیز بازی نکرده بود و اولین تجربه بین‌المللی‌اش بود و فرهادی نیز بعد از 7 سال از حضور در مسابقات جوانان جهان در یک رویداد بین‌المللی حضور پیدا کرده بود و یک مقدار تحت تاثیر جو مسابقات قرار گرفت. در سایر اوزان خوب بودیم و علی خورشیدی خیلی بهتر از سال گذشته بود و واقعاً با عملکرد خوبی به مدال طلا رسید. در وزن خورشیدی هم ورزشکار چینی حضور داشت و هم ورزشکار هنگ‌کنگی که او نیز چینی بود و با این حال با اقتدار پیروز شد و به مدال طلا رسید. محمدرضا ریگی و محمد نصیری نیز با وجودی که تجربه زیادی ندارند، در اولین مسابقه آسیایی عملکرد خوبی داشتند و با اقتدار مدال طلا کسب کردند.

شیرآقایی با ابراز رضایت از نتایج تیم ملی ووشو گفت: هیچ وقت دنبال  به نتیجه‌ای غیر از کسب مدال طلا توسط تمام اعضای تیم نیستم و بچه‌های ما نیز شایستگی کسب مدال طلا را داشتند، اما عوامل مختلفی تاثیرگذار بود. بچه‌ها در مدت کوتاهی که با هم کار کردیم به پیشرفت فنی خوبی رسیدند و نیاز به زمان بیشتری دارند تا به اوج عملکرد فنی و بدنی برسند. از تمام انتخاب‌های خود و جوانگرایی راضی هستیم و مطمئنم این تجربه به کار خودم و این ورزشکاران خواهند آمد و در آینده در رویدادهای مهمتر مدال طلا را کسب کنند.

وی در خصوص شکست دوباره مقابل نمایندگان چینی افزود: در دو وزن در قهرمانی آسیا با چینی‌ها بازی کردیم. سهیل موسوی و امیرحسین همتی دو ورزشکاری بودند که با چینی‌ها بازی کردند. هر دو این نفرات سال 1384 هستند و اولین سال حضور در مسابقات بزرگسالان را تجربه می‌کردند. حریفان چینی آنها تجربه بالایی داشتند و هر دو هم در مسابقات حرفه‌ای مسابقه می‌دهند و هم در مسابقات آماتور آسیایی و جهانی بازی کرده بودند. واقعاً اگر کارشناسان فیلم مسابقه آنها با حریفان چینی را ببینند متوجه خواهند شد که آنها بازنده نبودند.

سرمربی تیم ملی ووشو خاطرنشان کرد: همتی را با وجود فیکس بودن در وزن 56 کیلوگرم به خاطر شرایط سنی و بدنی به وزن 60 کیلوگرم آوردیم که  در این وزن نیز فیکس شد و توانست در مسابقات آسیایی حریفان خوبی از جمله پدیده مسابقات از فیلیپین  را که در انتخابی جام‌جهانی به مدال طلا رسیده بود را خیلی راحت و یک طرفه شکست دهد. داوری در نتیجه بازی فینال همتی به گفته هیئت ژوری و بعضی از داوران  تاثیرگذار بود. با وجود دخالت داور و اداره بازی برای چینی‌ها نیز هر دو راند مساوی شد و در نهایت با 100 گرم وزن بیشتر همتی به مدال نقره مسابقات رسید. هر جوری بررسی کنید و با همه عوامل  همتی برتر از حریف چینی بود.

شیرآقایی ادامه داد: موسوی نیز بازیکن خیلی خوب و آینده‌داری است و در این وزن دو بار به او فرصت دادیم؛ چون می‌دانیم چقدر با استعداد است. او در رده سنی پایه دو بار چینی‌ها را شکست داده است و در رده بزرگسالان نیز در اولین اعزام در انتخابی جام‌جهانی حریف چینی را شکست داد و به مدال طلا رسید. از سهیل 100 درصد راضی نیستم به خاطر اینکه می‌دانم چقدر توانایی فنی دارد و با جنگندگی بالا نتایج مسابقات را به نفع خود می‌کند. یک مقدار سهیل تحت تاثیر جو مسابقات قرار گرفت، اما در این مسابقه نیزداوری تاثیرگذار بود و در نهایت باید پذیرفت مسابقه را باخت.

وی در ادامه تاکید کرد: از ورزشکاران 18 ساله نباید انتظار برد مطلق یک طرفه را داشته باشیم، اما به نظرم چینی‌ها در موضعی قرار ندارند که مقابل ما برنده مطلق باشند و خودشان این را می‌دانند. قبل از مسابقات گفتم کشورهای دیگر واقعاً در حال رشد هستیم و ما شاهد مدال‌آوری و پیشرفت آنها در مسابقات سالیان گذشته بودیم. قزاقستان در این مسابقات چین را برد و در یک وزن دیگر نیز طلا گرفت یا ویتنام یک ورزشکار چین را حذف کرد و در وزن دیگر مدال طلا گرفتند و یک ورزشکار ما را هم بردند. ساندا آقایان دیگر از دو قطبی خارج شده است.

شیرآقایی در خصوص تعداد کم شرکت کنندگان مسابقات آسیایی و برگزاری برخی اوزان آقایان و بانوان با نفرات کم عنوان کرد: باید منطقی نگاه کرد. فدراسیون آسیایی ووشو یک تعداد عضو دارد که فکر می‌کنم حدود 40 تا 50 کشور هستند. در این مسابقات 23 کشور شرکت کردند که تیم‌هایی قوی را اعزام کردند. شرایط سهمیه‌ها در مسابقات جهانی و آسیایی متفاوت است. 11 وزن ساندا داریم که در مسابقات جهانی کشورها در 5 وزن و در آسیایی در 7 وزن سهمیه دارند و همین موضوع باعث پراکندگی بیشتر و بالا رفتن کیفیت جداول می‌شود.

وی افزود: وقتی در یک جدول 8 نفره بین 8 مدعی قرار می‌گیرید، دیگر قرعه آسان وجود ندارد. در ساندا بانوان یک مقدار تعداد شرکت کننده کمتر بود، اما در آقایان معمولاً شرایط جداول آسیایی همیشه همین است و تمام مدعیان بودند. اگر 20 کشور هم حضور پیدا کنند در نهایت 5، 6 کشور مدعی اصلی هستند. در کشتی با این همه عضو فدراسیون جهانی باز هم ورزشکاران ما اکثر رقبای خود را 10 بر صفر می‌کنند. در آسیایی ووشو نیز درست است که کمیت کمتر است، اما واقعاً کیفیت بالاتر است. برخی انتقادات واقعانه منصفانه نیست.

سرمربی تیم ملی ووشو عنوان کرد: دوست دارم منتقدان عزیز کشورهایی مانند فیلیپین، اندونزی و ویتنام را که به راحتی از کنار آنها می‌گذرند را دوباره بررسی کنند. شاید در دوره‌ای کیفیت آنها پایین باشد، اما در حال حاضر خیلی جدی و قوی کار می‌کنند و پیشرفت کردند. کشور ترکمنستان از سامبو و رشته‌های دیگر ورزشکاران را جذب و در حال سرمایه‌گذاری است. در آقایان ما هیچ رقیب آسانی نداشتیم و این را به فال نیک می‌گیرم؛ چرا که می‌تواند به ما برای حضور موفق در بازی‌های آسیایی کمک کند.

شیرآقایی پایان گفت: از مدیریت فدراسیون به خاطر تمام کمک‌ها تشکر می‌کنم و از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز درخواست می‌کنم به رشته ما بیشتر توجه و کمک کنند تا امکانات بیشتری داشته باشیم. ظرفیت سالن تمرین ما خیلی کم است و تعداد ورزشکار کمی را می‌تواند در اردو نگه داریم و همه این مسائل می‌تواند در پشتوانه‌سازی و نتایج آینده تاثیرگذار باشد. به نقطه‌ای رسیدیم که باید بیشتر از این‌ها به رشته ما، برگزاری اردوها و ورزشکاران توجه شود. مطمئن باشید اگر بیشتر کمک کنند نتایج بهتری نیز کسب می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.