توسعه مرزهای دانش در زمینه سیستم‌های کنترلی در حملات سایبری

«کنترل مهار تاب‌آور در سیستم‌های چندعاملی غیرخطی در حضور حملات سایبری» عنوان طرح پژوهشی هاجر عطریانفر استادیار دانشگاه صنعتی‌امیرکبیر است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روابط‌عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، محققان رشته‌های مهندسی همواره به دنبال ارتقای دانش و سیستم‌های کنترلی هستند و در این راه بنیاد ملی علم ایران نیز آن‌ها را تنها نگذاشته و از طرح‌های تحقیقاتی در این زمینه حمایت می‌کند. در این راستا «کنترل مهار تاب‌آور در سیستم‌های چندعاملی غیرخطی در حضور حملات سایبری» عنوان طرح پژوهشی هاجر عطریانفر استادیار دانشگاه صنعتی‌امیرکبیر است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

عطریانفر با مدرک دکتری تخصصی مهندسی برق - کنترل از دانشگاه صنعتی شریف درباره این طرح توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در سالیان اخیر در حوزه سیستم‌های چندعاملی بسیار پرکاربرد و موردتوجه واقع شده است، کنترل مهار یا کنترل دربرگیری عامل‌هاست. با توجه به ماهیت غیرخطی سامانه‌های واقعی، اخیراً فعالیت‌های محدودی در زمینه کنترل مهار سیستم‌های چندعاملی غیرخطی انجام شده است.

وی افزود: با بررسی مقالات موجود در این زمینه، تابه حال مسأله کنترل دربرگیری سیستم‌های چندعاملی رویداد تحریک تحت حمله منع سرویس و عامل‌های غیرخطی حل نشده است. به همین دلیل، در این طرح هدف انجام پژوهش همین موضوع شد.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: بنابراین در این طرح پژوهشی، هدف طراحی کنترل‌کننده‌ای توزیع‌شده است که بتواند به‌صورت رویداد تحریک و با کمترین رویداد ممکن و در نتیجه کمترین تعداد به‌روزرسانی ورودی کنترل، فرآیند کنترل مهار را در یک سیستم چندعاملی غیرخطی اجرا کند و علاوه بر تعیین زمان‌های رخ دادن رویداد و نحوه به‌روزرسانی ورودی کنترل در هر رویداد، تا حد امکان مصرف منابع ارتباطی را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: در این طرح به بررسی روش‌های کنترل تاب‌آور سیستم چندعاملی غیرخطی برای رسیدن به هدف دربرگیری در شرایطی که شبکه تحت حمله سایبری قرار دارد می‌پردازیم. همچنین برای کاهش بار محاسباتی و توان مصرفی عامل‌ها و کم کردن ارتباطات بین عامل‌ها قصد داریم از استراتژی کنترلی مبتنی بر رویداد استفاده نماییم.

عطریانفر در پایان خاطر نشان کرد: نتایج حاصل از این طرح می‌تواند علاوه بر توسعه مرزهای دانش در زمینه تئوری کنترل دربرگیری در سیستم‌های چندعاملی غیرخطی و ارائه الگوریتم‌های تاب‌آور در حضور حملات سایبری موجود در سامانه‌ها، در زمینه‌های نظامی، در عملیات جستجو و نجات و انتقال مشارکتی، مواجهه با محیط‌ها و مواد خطرناک، هدایت خودروهای بدون سرنشین در بزرگراه‌ها، آرایش و مانور گروهی ماهواره‌ها نیز کاربرد داشته باشد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.