ابهام در سرویس جدید سامانه خودنویس؛اهلیت چگونه احراز می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، از بهمن سال گذشته وزارت راه و شهرسازی با هدف حمایت از اجاره‌نشین‌ها، سامانه خودنویس را رونمایی کرد تا این قشر بتوانند قراردادهای اجاره واحد مسکونی را به‌صورت رایگان ثبت کنند.

طبق اعلام مدیر سامانه مذکور از آن زمان تاکنون حدود یک میلیون قرارداد اجاره مسکن ثبت شده است.

طی 7 ماه اخیر، اما مشاوران املاک همواره یکی از منتقدان سامانه خودنویس بوده‌اند. آنها بر این باورند سامانه مذکور دارای باگ‌های متعددی است که در نهایت باعث گرفتاری موجر و مستاجر و خریدار و فروشنده می‌شود.

یکی از این باگ‌ها، عدم بررسی اهلیت متعاملین بوده که به گفته برخی مشاوران املاک می‌تواند باعث ایجاد پرونده‌های متعددی را در مراجع قضایی شود.

به گزارش خبرآنی، در جدیدترین اظهارنظر مدیر سامانه خودنویس با اعلام این‌که این‌که تاکنون بیش از یک میلیون قرارداد اجاره در این سامانه به ثبت رسید از اضافه شدن سرویس‌های بررسی اهلیت، تصدیق سند و جلسه مجازی به سامانه خودنویس خبر داد.

به گفته مهدی ساسانی، این خدمات به طرفین معامله کمک می‌کند تا پس از رؤیت ملک و اسناد مربوط به آن با اطمینان بیشتر نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند.

وی همچنین افزود: در تلاشیم در تعامل با شبکه بانکی با افزودن برخی خدمات بانکی در سامانه خودنویس فرآیندهای انعقاد قرارداد، انتقال پول و اجرا تعهدات قراردادی را تسهیل کنیم. در برنامه است تا در آینده نزدیک، اجاره‌های کوتاه‌مدت، خرید و فروش سرقفلی، پنل نمایندگان و امکان ایجاد پیش‌نویس قرارداد به سامانه افزوده شود.

به گزارش خبرآنی، بر اساس ماده 211 قانون مدنی برای اینکه متعاملین اهل محسوب شوند باید بالغ، عاقل و رشید باشند. در این بین مشخص نیست در سامانه خودنویس اهلیت متعاملین طی چه فرآیندی بررسی و احراز می‌شود. ابهامی که لازم است وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات و مراحل آن اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.