توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به مشکل زمین خورد

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، داود مددی رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه، مقرر شده ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر به 12 هزار مگاوات برسد، گفت: این هدف بلندپروازانه نیازمند ایجاد سالانه 2400 مگاوات برق تجدیدپذیر است و این در حالی است که در دو برنامه پنج‌ساله گذشته، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به 1200 مگاوات رسیده است.

وی افزود: در سه سال گذشته، قرارداد‌هایی برای احداث 8500 مگاوات نیروگاه خورشیدی، 1300 مگاوات انرژی بادی، 1000 مگاوات از ظرفیت بورسی و 1000 مگاوات برای صنایع از محل ماده 12 با سرمایه‌گذاران منعقد شده است. با این حال، ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و مشکلات تأمین ارز و زمین از جمله موانع اصلی توسعه این نیروگاه‌ها بوده است.

*تأمین ارز و زمین موانع اصلی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر

رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: طبق مصوبه دولت مقرر شده زمین با تأیید سازمان محیط‌زیست به سرمایه‌گذاران واگذار شود و بعد فرآیند استعلام‌های زمین اخذ شود و به عبارتی زمین به طور موقت به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود البته بستر‌های این امر آماده است، ولی هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در زمین موقتی نیست، بنابراین باید مسئله زمین به طور قطعی رفع شود.

مددی ادامه داد: از طرف دیگر تأمین ارز و منابع مالی بسیار مهم است چرا که هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در این زمینه فعالیت کند بخشی از سرمایه را به همراه می‌آورد بخش عمده را تأمین کنندگان مالی از جمله بانک‌ها و یا منابع تأمین سرمایه همانند سایر کشورها باید در اختیار سرمایه گذار بگذارد، اما هنوز مشکلاتی در زمینه تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاران وجود دارد، زیرا بانک‌ها به دلیل تجربه‌های گذشته در پرداخت به موقع بودجه خرید برق، تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند.

*صادرات 1200 مگاوات برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر مشکلی برای شبکه ایجاد نمی‌کند

وی با اشاره به موانع صادرات برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: در زمان‌های غیر اوج بار شبکه، زمینه صادرات برق به کشور‌های همسایه از جمله ترکیه، پاکستان، افغانستان و عراق فراهم است. کل تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر به 1200 مگاوات می‌رسد و صادرات این مقدار برق هیچ مشکلی برای شبکه ایجاد نخواهد کرد. همچنین، شبکه موجود قابلیت صادرات این مقدار برق تولیدی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را داراست. در این زمینه، تنها نیازمند انگیزه و حمایت وزارت نیرو هستیم؛ بنابراین از وزارت نیرو تقاضا داریم که تمهیدات لازم برای توسعه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و رفع موانع موجود در این زمینه را فراهم کند.

*عدم وصول حدود یک همت از جرایم قراردادی تجدیدپذیرها از سال 97 تاکنون

رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های مجلس و انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، موفق شدیم تا به‌طور کلی 8 هزار و 500 میلیارد تومان از مطالبات گذشته خود را وصول کنیم و بدهی‌های معوق در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تا امروز به طور کامل تسویه شده است. با این حال، از سال 97 تا کنون، موفق به وصول حدود یک همت از جرایم پیش‌بینی‌شده در قرارداد‌ها نشده‌ایم. امیدواریم این روند به همین منوال ادامه یابد و سالانه از محل صرفه‌جویی سوخت برای انرژی‌های تجدیدپذیر، بودجه‌ای مناسب از سوی وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه در قانون دیده شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.