بزرگ‌ترین "جت‌ مواد" فضایی تاریخ کشف شد

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم پایگاه خبری خبرآنی، دانشمندان طولانی‌ترین جت‌ موادهای فضایی را که از یک سیاه‌چاله در کهکشان دوردست جریان دارد، کشف کرده‌اند. این جت‌ها که پلاسمای داغ را به بیرون پرتاب می‌کنند، بزرگ‌ترین جت‌های شناخته‌شده تاکنون هستند و طول آن‌ها تقریباً به اندازه 140 برابر کهکشان راه شیری است.

ایلین مایر؛ پژوهشگر سیاه‌چاله‌ها از دانشگاه مریلند در بالتیمور گفت: "این جت‌ها به اندازه‌ای شگفت‌انگیز رشد کرده‌اند."

این کشف با استفاده از تصاویر یک تلسکوپ رادیویی اروپایی انجام شده و نتایج آن روز چهارشنبه در مجله Nature منتشر شد. تصویری ترکیبی نشان می‌دهد که یک سیاه‌چاله فوق‌العاده پرجرم در مرکز کهکشان قنطورس A، جت عظیمی از ذرات را به فضای ستاره‌پوش پرتاب می‌کند.

سیاه‌چاله‌ها معمولاً مواد اطراف خود را می‌بلعند، اما در مواردی، پلاسمای داغ به صورت جت‌های باریک و پرانرژی به بیرون پرتاب می‌شود.

این جت‌ها معمولاً به سرعت از هم پاشیده می‌شوند یا بر اثر تلاطم فضایی متلاشی می‌شوند اما جت‌های مرتبط با سیاه‌چاله‌های پرجرم می‌توانند به طول‌های بسیار بزرگ دست یابند. طول این جت‌های جدید حدود 23 میلیون سال نوری است که حدود 7 میلیون سال نوری بلندتر از رکورد قبلی است. یک سال نوری معادل 9.3 تریلیون کیلومتر است.

مارتاین اوئی؛ یکی از نویسندگان مطالعه گفت که محققان انتظار نداشتند چنین جت‌های طولانی را در اوایل تاریخ کیهان پیدا کنند. قدمت این جت‌ها به زمانی بازمی‌گردد که کیهان کمتر از نیمی از سن فعلی‌اش بود.

اوئی از مؤسسه فناوری کالیفرنیا افزود که مطالعه این جت‌ها می‌تواند به فهم نقش آنها در شکل‌گیری جهان اولیه کمک کند.

منبع : تسنیم