گفتمان تعاون به باور مردم و حاکمیت نیاز دارد

گفتمان تعاون به باور مردم و حاکمیت نیاز دارد

یک کارشناس حوزه تعاون با بیان اینکه در راستای ایجاد گفتمان تعاون، نیاز به باور عمومی و حاکمیتی داریم، گفت: ثبات اقتصادی به تثبیت موقعیت و ترویج گفتمان تعاون در کشور کمک می‌کند.

حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با خبرآنی، درباره ایجاد گفتمان تعاون در کشور اظهار کرد: تعاون یک رویکرد و ماهیت اجتماعی و اقتصادی است، در حالی که بیشتر تمرکزمان روی مسأله اقتصاد است که چرا بخش تعاون در اقتصاد رشد نکرده است.
وی افزود:اگر رویکرد مردمی از نگاه حاکمیتی و دولتی به مردم و تعاون نداشته باشیم و نتوانیم تعامل و همکاری و جذب مشارکت داشته باشیم، تعاون حتی با واگذاری‌های بخش اقتصادی هم شکل نمی‌گیرد.
این کارشناس حوزه تعاون خاطر نشان کرد، در صورتی که باور به تعاون شکل گیرد و نگاه حاکمیتی به تعاون و مردم ایجاد شود، بخش تعاون یک تمرین دموکراسی و همکاری بین حاکمیت و مردم خواهد بود.
به گفته حاج‌اسماعیلی، امروز مردم در مجامع تعاونی شرکت می‌کنند و آنجا گزارش سالیانه ارائه می شود و کسانی که مسئولیت در بخش تعاون دارند، مورد بازخواست قرار می‌گیرند.
وی افزود:شاید دولت علاقمند نیست به اینکه بتواند تعامل و درگیری جدی به لحاظ اجتماعی و اقتصادی با مردم پیدا کند ولی اگر این رویکرد عوض شود، بخش تعاون می‌تواند زمینه ساز حضور مردم برای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی باشد.
این فعال تعاونی در عین حال درباره چرایی عدم دستیابی بخش تعاون به جایگاه واقعی و نادیده گرفتن سهم این بخش در اقتصاد توضیح داد: یک موضوع اساسی که به صورت تخصصی در عدم توسعه بخش تعاون نقش داشته این است که چون رویکرد تعاونی‌ها بیشتر عدالت محور است، فعالیتشان هم در بستر توزیع منابع بر اساس انصاف و عدالت است.
حاج اسماعیلی ادامه داد: وقتی مردم در چنین فعالیتی حضور می‌یابند، سود و درآمد به شکل عادلانه توزیع می‌شود و اگر تورم بالا باشد به طور معمول، زمینه‌های بروز و فعالیت تعاون در کشور از بین می‌رود؛ زیرا تعاونی‌ها سودهای منطقی و پایین تری دارند و وقتی که تورم بالا باشد، زمینه حضور بیشتر دلالی و واسطه‌گری فراهم می‌شود و بخش تعاونی آسیب می‌بیند.
به اعتقاد وی، یکی دیگر از دغدغه‌های مسئولان که باید به فکر آن باشند، این است که زمینه ثبات اقتصادی را فراهم کنند، زیرا ثبات اقتصادی به تثبیت موقعیت و ترویج گفتمان تعاون کمک می‌کند.
انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.