حملات شبه‌نظامیان القاعده در پایتخت مالی با حدود ۷۰ کشته

منابع امنیتی و دیپلماتیک در کشور مالی گفتند در حمله تروریستی اخیر شبه‌نظامیان القاعده در پایتخت این کشور آفریقایی ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرآنی، خبرگزاری «رویترز» گزارش داد در پی حمله تروریستی که عوامل وابسته به گروه القاعده در روز سه‌شنبه هفته جاری در پایتخت کشور مالی اجرا کردند نزدیک به ۷۰ تن کشته شده‌اند، در حالی که مقام‌های دولتی هیچ آمار و ارقامی از تلفات این حمله اعلام نکردند.

شبه‌نظامیان در این حمله یک آکادمی آموزش نیروهای ویژه پلیس و فرودگاه را در قلب شهر باماکو،‌ پایتخت مالی هدف حمله قرار دادند. این در حالی است که این کشور آفریقایی از بیش از یک دهه قبل با گروه‌های شبه‌نظامی فعال در مناطق خشک و بیابانی شمال خاک خود درگیر بوده است.

به نوشته رویترز حملات تروریستی هفته جاری در پایتخت مالی دارای پیچیدگی و تلفات بالایی بوده‌اند. ۲ دیپلمات مستقر در منطقه شامل یک دیپلمات مستقر در شهر باماکو اعلام کردند گمان برده می‌شود حملات سه‌شنبه بیش از ۷۰ کشته بر جای گذاشته باشند. اما رویترز نوشت که قادر به راستی آزمایی این ارقام درارتباط با تلفات این حملات تروریستی نبوده است.

یک دیپلمات سوم مستقر در منطقه نیز ادعا کرد گمان برده می‌شود این حملات صدها کشته و زخمی بر جای گذاشته باشد و بیمارستان‌ها با کمبود تخت برای درمان زخمی‌های این حملات مواجه شدند.

به دنبال از سر گرفتن موج درگیری‌ها در کشور مالی خشونت‌های این کشور به دیگر همسایگانش در حوزه منطقه «ساحل» آفریقا سرایت کرده است. این خشونت‌ها به کشته شدن هزاران تن و آوارگی میلیون‌ها تن دیگر در منطقه منجر شده و تعداد قابل توجهی از شبه نظامیان فعال در منطقه وابسته به القاعده و داعش هستند.

یک شاخه وابسته به گروه تروریستی القاعده که خود را «جماعت نصرت الاسلام و المسلمین» معرفی می‌کند مسئولیت حملات تروریستی روز سه شنبه را بر عهده گرفت.

شورای نظامی حاکم بر کشور مالی صرفا اعلام کرد که این حملات تلفاتی بر جای گذاشته‌اند اما ارقام دقیق برای آن اعلام نکرد. یک روزنامه مالیایی گزارش داد روز پنجشنبه مراسم تشییع جنازه‌ای برای حدود ۵۰ دانشجوی دانشگاه افسری پلیس برگزار شده است.

ویدیوهایی از این حملات در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که تروریست‌ها را در ضمن به آتش کشیدن هواپیمای ریاست جمهوری این کشور و اجساد کشته شدگان در دانشگاه افسری پلیس مالی را نشان می‌داد.

«آسیمی گویتا» که در پی کودتای ۲۰۲۱ حاکم نظامی مالی شد چند روز پیش از وقوع این حملات اعلام کرد ارتش این کشور به میزان چشمگیری گروه‌های مسلح را در این کشور تضعیف کرده است.

روز چهاردهم مرداد ماه گذشته پس از آن که یک مقام نظامی اوکراین گفت کی‌یف در درگیری‌های مرگباری در نزدیکی مرز الجزایر نقش داشته است، کشور مالی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با اوکراین قطع کرده است.

ده‌ها سرباز کشور مالی و نیروهای گروه واگنر روسیه در روزهای پیش از آن در درگیری با شورشیان جدایی‌طلب طوارق و شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده کشته شدند و بعد آندری یوسف، سخنگوی اطلاعات ارتش اوکراین گفت که شورشیان «اطلاعات لازم» برای انجام این حملات را دریافت کرده بودند.

در پی این تحولات سرهنگ عبدالله مایگا، از مقام‌های نظامی ارشد کشور مالی با بیان اینکه دولت او از شنیدن این ادعا شوکه شده است، اوکراین را به نقض حاکمیت مالی متهم کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.