آمریکا سیستم موشکی‌اش را در فیلیپین نگه می‌دارد

منابع آگاه به رویترز گفتند که واشنگتن برنامه‌ای فوری برای عقب‌نشینی سامانه موشکی میان‌برد مستقر در فیلیپین، علی‌رغم درخواست چین ندارد و در حال آزمایش امکان‌سنجی استفاده از آن در یک درگیری منطقه‌ای است.

به گزارش خبرآنی، سامانه تایفون که می‌تواند به موشک‌های کروز با قابلیت حمله به اهداف چینی مجهز شود، در اوایل سال جاری برای تمرینات مشترک آورده شد، اما در آنجا باقی مانده است.

مجمع الجزایر آسیای جنوب شرقی، همسایه تایوان در جنوب، بخش مهمی از استراتژی آمریکا در آسیا است و نقطه آغازین ضروری برای ارتش برای کمک به تایپه در صورت حمله چین خواهد بود. چین و روسیه این اقدام - اولین استقرار این سامانه در اقیانوس هند و اقیانوس آرام - را محکوم کردند و واشنگتن را به دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی متهم کردند.

این استقرار، که برخی از جزئیات آن قبلاً گزارش نشده بود، در حالی صورت می‌گیرد که چین و فیلیپین، متحد پیمان دفاعی آمریکا، بر سر بخش‌هایی از دریای جنوبی چین درگیر شدند. ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از رویارویی‌های دریایی و هوایی را در آبراه استراتژیک به همراه داشته است.

مقامات فیلیپینی گفتند که نیروهای فیلیپینی و آمریکایی به آموزش با این سامانه موشکی که در شمال لوزون، رو به دریای چین جنوبی و نزدیک تنگه تایوان است، ادامه دادند و آنها از برنامه‌های فوری برای بازگرداندن آن آگاه نبودند، حتی اگر تمرینات مشترک در این ماه به پایان برسد.

ژنرال لویی دما آلا، سخنگوی ارتش فیلیپین، روز چهارشنبه به رویترز گفت که آموزش ادامه دارد و این به ارتش آمریکا در اقیانوس آرام (USARPAC) بستگی دارد که تصمیم بگیرد تا چه مدت این سامانه موشکی باقی بماند. یکی از افسران روابط عمومی USARPAC گفت که ارتش فیلیپین گفته است که تایفون می‌تواند پس از سپتامبر باقی بماند و سربازانی که هفته گذشته با آن آموزش دیده‌اند، «در بحث در مورد استفاده از سیستم، با تمرکز بر یکپارچه‌سازی حمایت کشور میزبان» شرکت کردند.

یک مقام ارشد دولت فیلیپین که نخواست نامش فاش شود و یک فرد دیگر که با این موضوع آشنا بود گفت که آمریکا و فیلیپین در حال آزمایش امکان استفاده از سیستم در آنجا در صورت بروز درگیری هستند و آزمایش می‌کنند که چقدر در آن محیط کار می کند. 

این مقام دولتی گفت تایفون - یک سیستم ماژولار که برای متحرک بودن در نظر گرفته شده و در صورت نیاز جابه‌جا می‌شود - در فیلیپین برای آزمایش امکان‌سنجی استقرار آن در کشور است مستقر شده، تا در صورت نیاز، به راحتی بتوان این کار را انجام داد.

دفتر رئیس جمهور فیلیپین فردیناند مارکوس جونیور به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

 ارتش آمریکا تایفون را که می‌تواند موشک‌هایی از جمله موشک‌های SM-6 و تاماهاوک با برد بیش از 1600 کیلومتر (994 مایل) را پرتاب کند، در ماه آوریل به فیلیپین انتقال داد و آن را "اقدام تاریخی" و "گامی مهم در مشارکت با فیلیپین " خواند.

در یادداشتی توسط سرویس تحقیقات کنگره آمریکا، یک موسسه سیاست گذاری کنگره ، که در آن زمان منتشر شد، آمده بود که "معلوم نیست که آیا این استقرار موقت می‌تواند در نهایت دائمی شود یا خیر".

در ماه ژوئیه، سخنگوی ارتش دما آلا تایید کرد که پرتابگر موشک تایفون در جزایر شمالی فیلیپین باقی مانده است و گفت که تاریخ مشخصی در مورد زمان بازگشت آن وجود ندارد و بیانیه قبلی مبنی بر خروج آن در ماه سپتامبر را تصحیح کرد. 

تصویر ماهواره‌ای که روز چهارشنبه توسط Planet Labs، یک شرکت تجاری ماهواره‌ای گرفته شد و توسط رویترز بررسی شد، تایفون را در فرودگاه بین‌المللی لائواگ در استان Ilocos Norte نشان داد.

جفری لوئیس، مدیر برنامه منع گسترش تسلیحات در شرق آسیا در مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین، که تصاویر را تجزیه و تحلیل کرد، گفت که این سیستم در جای خود باقی است.

یک مقام ارشد دولتی که با رویترز صحبت می کرد، گفت که هیچ برنامه فوری برای پس گرفتن آن وجود ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارزش راهبردی وجود دارد، گفت: "اگر زمانی این سیستم بیرون کشیده شود، به این دلیل است که هدف محقق شده است و ممکن است پس از تمام تعمیرات مجدداً بازگردانده شود یا ساخت و سازی در فیلیپین برای  حفظ سیستم بازدارندگی چین انجام شود. ما می خواهیم به آنها شب های بی خواب هدیه بدهیم.

سلاح‌های ضد کشتی

رویترز گزارش داده است که واشنگتن انواع سلاح‌های ضد کشتی را در آسیا جمع آوری کرده است، زیرا تلاش می کند به سرعت در مسابقه موشکی هند-اقیانوس آرام که چین پیشتاز بزرگی در آن است، پیشی بگیرد.

با وجود اینکه ارتش آمریکا از بیان تعداد این موشک‌ها در منطقه هند و اقیانوس آرام خودداری کرده، طبق اسناد دولتی که شامل خرید نظامی می‌شود، قرار است بیش از 800 موشک SM-6 در پنج سال آینده خریداری شود.

اسناد نشان داد که چندین هزار تاماهاوک در حال حاضر در انبارهای آمریکا موجود است. چین چندین بار استقرار تایفون را محکوم کرده است، از جمله در ماه مه زمانی که وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین، گفت مانیل و واشنگتن "خطرات عظیم جنگ را به منطقه وارد کرده‌اند".

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ژوئن به این استقرار اشاره کرد و گفت که کشورش تولید موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد را از سر خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.