عضو دومای روسیه نسبت به عواقب جهانی حملات در لبنان هشدار داد

در پی وقوع انفجارهای متعدد مرگبار در لبنان، رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه نسبت به عواقب جهانی حمله ‌برنامه‌ریزی شده به لبنان هشدار داد.

به گزارش خبرآنی، رئیس کمیته خارجی دومای دولتی روسیه گفت: «مجموعه بمب‌گذاری‌های دستگاه‌های ارتباطی در لبنان باید به طور کامل بررسی شود.»

رئیس کمیته خارجی دومای دولتی روسیه هشدار داد: «حمله برنامه‌ریزی شده با فناوری پیشرفته در لبنان می‌تواند منجر به عواقب جهانی وخیم شود.»

«لئونید اسلوتسکی» رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه اعلام کرد در صورت تایید رابطه موساد با انفجارهای پیجر در لبنان، آمریکا در این جنایت شریک خواهد شد.

این عضو دوما در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده که ایالات متحده در انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان دست نداشته و در حال جمع آوری اطلاعات درباره آنچه اتفاق افتاده است. از نگاه ما، این در این حد است که احتمالا ایالات متحده با دست خودش این مواد منفجره را جاسازی نکرده باشند.»

او افزود: «در صورت تایید رابطه موساد با مجموعه انفجارهای پیجر در لبنان، آمریکا شریک جرم می‌شود.»

اسلوتسکی تاکید کرد که باید تحقیقات جامعی در مورد پرونده لبنان انجام شود و این حمله تروریستی توسط کل جامعه جهانی محکوم شود. او خاطرنشان کرد: «آمریکا به طور مستقیم به ایجاد فضای خشونت و رفتارهای خودسرانه مصون از مجازات در بسیاری از مناطق جهان کمک کرده است.»

از سوی دیگر کرملین هم روز چهارشنبه هشدار داد که حمله به گروه لبنانی حزب‌الله و دیگران با استفاده از پیجرهای انفجاری می‌تواند محرکی برای درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر باشد و خواستار شناسایی عاملان آن در تحقیقات شد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «آنچه رخ داد، هر چه که بود، قطعا به تشدید تنش منجر می‌شود. منطقه (خاورمیانه) خود در وضعیت انفجاری قرار دارد و قطعا حادثه‌ای مانند این، هر یک از آنها، پتانسیل این را دارد که محرکی برای آن باشد و  وضعیت از کنترل خارج می‌شود.»

او گفت: «البته ما معتقدیم که باید بررسی دقیقی در مورد این حادثه انجام شود، علل و شرایط رخ داده مشخص شود و البته عوامل این انفجارهای گسترده تجهیزات ارتباطی نیز شناسایی شوند. نتایج چنین تحقیقاتی به متخصصان این امکان را می‌دهد که خطر وقوع اتفاقی مشابه در روسیه یا جاهای دیگر را از بین ببرند.»

پیشتر هم سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت مسکو انفجار پیجرها در لبنان را که به شهادت و مجروحیت شمار زیادی از شهروندان این کشور منجر شد، اقدام تروریستی و یک جنگ ترکیبی می‌داند و چنین اقداماتی را محکوم می‌کند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «ما حمله بی‌سابقه به لبنان و شهروندان آن را که نقض فاحش حاکمیت این کشور است و یک چالش جدی برای قوانین بین‌المللی با استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف است، به شدت محکوم می‌کنیم. این یک اقدام تروریستی است که تعداد زیادی کشته و مجروح بر جای گذاشته است.»

او تاکید کرد: «ما آنچه را که اتفاق افتاد به‌عنوان یک جنگ ترکیبی دیگر علیه لبنان می‌دانیم که هزاران انسان بی‌گناه را تحت تأثیر قرار داد. به نظر می‌رسد سازمان‌دهندگان این حمله با فناوری پیشرفته به‌عمد به دنبال تحریک یک رویارویی مسلحانه گسترده بوده و به دنبال ایجاد یک جنگ بزرگ در خاورمیانه بودند. مسکو معتقد است که انفجارهای پیجرها در لبنان مملو از پیامدهای بسیار منفی در میانه تنش‌های لبنان و اسرائیل است.»

در همین حال وزیر خارجه لبنان بامداد امروز پنجشنبه ضمن ابراز نگرانی نسبت به وقوع جنگ میان این کشور و رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «ما بیم این داریم که حملات پیاپی رژیم صهیونیستی مقدمه‌ای برای جنگ باشد.»

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان در جریان گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، خطرنشان کرد: «ما با لحظه‌ای مخوف و هولناک مواجه هستیم و بیم آن داریم که وارد جنگ بشویم و ما خواهان چنین چیزی نیستیم. ما نمی‌توانیم مانند سابق با حزب‌الله صحبت کنیم زیرا متحمل ضربه شدیدی شده است و پاسخ آن ضروری و گریزناپذیر است.»

در پی انفجار هزاران پیجر در روز سه‌شنبه، دست‌کم ۱۲ تن از جمله ۲ کودک جان باختند و نزدیک به ۳۰۰۰ نفر در لبنان زخمی شده‌اند. موج دوم انفجار وسایل ارتباطی در لبنان هم روز چهارشنبه رخ داد که ده‌ها کشته و صدها مجروج بر جای گذاشت.

حزب‌الله لبنان متعهد شده است که علیه رژیم صهیونیستی که مسوولیت این انفجارهای مرگبار تروریستی بر عهده آن است، اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهد. از زمان آغاز درگیری غزه در اکتبر گذشته، ۲ طرف درگیر جنگ‌های فرا مرزی بوده‌اند. هدف مقاومت، تحت فشار گذاشتن صهیونیست‌ها برای توقف جنایات علیه ملت فلسطین است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.