برنامه‌های "روز بدون خودرو" در روز 31 شهریور اعلام شد

گلشنی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی درباره روز جهانی بدون خودرو که مصادف با 31 شهریور ماه است، اظهار کرد:  22 سپتامبر، مصادف با اول مهرماه، روز جهانی بدون خودرو است؛ در این روز، کشورهای مختلف دنیا اقداماتی برای توجه به انسان‌محوری و اولویت‌بندی مسائل شهری انجام می‌دهند و رویدادهایی را برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: ما نیز به مناسبت این روز جهانی، دو برنامه در نظر گرفته‌ایم که یکی در 31 شهریور، همزمان با بازگشایی مدارس و میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و دیگری در اول مهر برگزار می‌شود؛ نخستین برنامه در منطقه 21 اجرا خواهد شد؛ مسابقه دوچرخه‌سواری که از جاده مخصوص کرج یا بزرگراه لشگری، در تقاطع خیابان مصطفی خمینی، آغاز می‌شود و شرکت‌کنندگان مسیری 5.5 کیلومتری را طی کرده، از استادیوم آزادی عبور کرده و به نقطه شروع باز می‌گردند.

گلشنی با بیان اینکه این رویداد در راستای توسعه حمل و نقل پاک طراحی شده است، ادامه داد: برنامه دوم نیز در محور شهید آیت از ساعت 3 تا 6 بعدازظهر برگزار خواهد شد. در این مدت، از تقاطع برجام تا میدان نبوت به روی خودروها بسته شده و در اختیار عابران پیاده قرار می‌گیرد همچنین، امکان استفاده از وسایل حمل و نقل پاک مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و اسکوتر برای مردم فراهم خواهد شد تا فرهنگ عدم استفاده از خودرو شخصی ترویج شود.

وی تصریح کرد: در کنار این رویدادها، فعالیت‌های متنوع دیگری از جمله نمایش‌ها، کارگاه‌های آموزش نقاشی و ترافیک برای کودکان و بزرگسالان، غرفه‌های بازی‌های ترافیکی، مسابقات دوچرخه‌سواری تعادلی، برنامه‌های ویژه برای توان‌یابان، معرفی انواع دوچرخه‌ها، و برگزاری بازی‌های سنتی و فرهنگی برگزار می‌شود.

به گفته وی، حضور دوچرخه‌سواران آکروباتیک نیز از دیگر بخش‌های جذاب این رویداد خواهد بود. هدف اصلی از این برنامه‌ها ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل پاک است.

گلشنی افزود: ما از همه دعوت می‌کنیم تا در این مراسم شرکت کنند و خواهشمندیم به احترام این روز جهانی، سعی کنید در این روز از خودروی شخصی استفاده نکنید.

وی در پاسخ به اینکه در صورت  این نوع اقدامات و رویکردها چه میزان روی شهروندان اثرگذاری دارد، گفت: این رویکرد بخشی از یک فرهنگ‌سازی است؛  در مثلث مدیریت ترافیک سه ضلع دارد، فرهنگ‌سازی و آموزش، مهندسی ترافیک، و اعمال مقررات. بخشی از این مسئولیت بر عهده مدیران شهری است، مانند توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و هوشمندسازی سیستم‌های شهری اما لازم است خودمان نیز به‌عنوان شهروندان مسئول، کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنیم.

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران اطهار کرد: سهم 47 درصدی استفاده از خودروی شخصی در تهران بسیار نگران‌کننده است. با وجود افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی، تمایل به استفاده از خودروهای شخصی کاهش نیافته است. هر یک از ما باید به‌طور فعال در کاهش این سهم نقش داشته باشیم. این روز جهانی بدون خودرو نمادی است برای فرهنگ‌سازی که امیدواریم گام مؤثری در این راستا باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای تداوم این فرهنگ‌سازی در طول سال برنامه‌های دیگری نیز در نظر دارید؟ گفت: بله، حتماً؛ ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از این پس حداقل ماهی یک‌بار در یکی از مناطق شهر چنین برنامه‌هایی را برگزار کنیم و آن را به هفته‌ای یکبار برسانیم. 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.