صرفه‌جویی ارزی ۲ میلیون دلاری با توسعه سامانه اتوماسیون پست‌های فشار قوی

یک شرکت دانش‌بنیان در قالب یک طرح کلان، بومی‌سازی سامانه اتوماسیون پست‌های فشار قوی برق را در دستور کار خود دازد که تنها در یک فاز سالانه دو میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرآنی، سید مهدی مدنی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این سامانه یک سیستم کامل اتوماسیون فشار قوی برق محسوب می‌شود، گفت: این نوع سیستم‌ها در کشور کاملا وابسته به خارج هستند و بعضی از برندهای بزرگ دنیا مثل زیمنس و  ABB تجاری‌سازی آن را در دستور کار خود دارند و با اجرای این پروژه و بومی‌سازی این تجهیزات، عملا ایران به کشورهای دارای این دانش پیوسته است.

وی در خصوص اینکه چرا سامانه پست‌های قوی برق به عنوان طرح کلان ملی انتخاب شد، گفت: با بومی‌سازی این سامانه، هم بحث های امنیتی پست‌های دیجیتال و فول دیجیتال پوشش داده خواهد شد، هم پایداری زیرساخت برق کشور تامین می‌شود و هم هزینه‌‎ها به شدت کاهش خواهد یافت. از طرفی، بحث‌های سایبری و امنیتی، صرفه‌جویی‌های ریالی و احداث پست به لحاظ فیزیکی مسئله مهمی در زیرساخت‌های صنعت برق و پایداری این شبکه است و اهمیت این موضوعات، بومی‌سازی طرح سامانه پست‌های قوی برق را واجد دریافت عنوان طرح کلان کرد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، مدنی ادامه داد: این طرح در چهار فاز در حال اجراست. فاز اول آن که ساخت سرور است، به طور کامل انجام شده‌ است، فاز دوم آن نرم‌افزار اتوماسیون است که تا ۸۰ تا ۹۰ درصد آن تکمیل شده است و در مرحله نهایی به سر می‌برد، فاز سوم، ساخت واحدهای ادغام است، در این فاز هم مراحل اولیه کلید خورده است و در این راستا، ما یک طرح ساخت بار اول را از سمت برق خراسان هم شروع کردیم که طرح در کارگروه ساخت بار اول در حال بررسی است و امیدواریم تا یک ماه آینده قرارداد ساخت فاز سوم هم منعقد شود و بتوانیم فاز سوم را هم نهایتا تا آخر ۱۴۰۴ تکمیل کنیم و کل پرونده را تا آخر ۱۴۰۴ به صورت یک پلتفرم کامل ببندیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه عملیاتی‌کردن هر یک از این چهار فاز به صورت جداگانه صرفه‌جویی ارزی را در پی دارد، گفت: مثلا فاز سوم ما در کمترین و بدبینانه‌ترین حالت، سالانه دو میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد داشت و طبیعتا با کامل شدن آن، عدد صرفه‌جویی ارزی آن بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.