کرامت بیمار در بیمارستان‌ها باید رعایت شود

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، سعید کریمی در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایمنی بیمار و تقدیر از بیمارستان‌های برتر استان تهران در زمینه حفظ کرامت و ایمنی بیماران در ستاد وزارت بهداشت اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی روز 17 سپتامبر (27 شهریورماه) را به عنوان «روز جهانی ایمنی بیمار» تعیین کرده است که نشان‌دهنده اهمیت این روز است، زیرا ایمنی بیمار موضوع بسیار مهمی در چرخه سلامتی بیماران است.

وی بر ضرورت حفظ کرامت و ایمنی بیماران در مراکز درمانی مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، تاکید و بیان کرد: ایمنی بیمار صرفاً مخصوص بیمارستان‌ها نیست و از خانه‌های بهداشت در روستاها شروع می‌شود و تا مراکز فوق تخصصی سطح سه ادامه دارد، بیمار باید در مراکز ما خدمات ایمن و در شأن ایشان دریافت کند، به همین دلیل ما در ایران علاوه بر ایمنی، بحث کرامت بیمار را هم به نام این روز اضافه کرده‌ایم. یعنی علاوه بر این که خدمات ارائه شده ما باید ایمن باشد، باید همراه با رعایت کرامت و شأن بیمار، رضایتمندی بیمار نیز فراهم شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: امروز در معاونت درمان وزارت بهداشت از بیمارستان‌هایی که در سال گذشته بر اساس سنجه‌های اعتباربخشی در زمینه ایمنی بیمار بالاترین نمره‌ها را داشتند، یعنی 7 بیمارستان و رؤسای آن‌ها و مسئولان ایمنی این بیمارستان‌ها، تقدیر به عمل آمد.

کریمی خاطرنشان کرد: از لحظه ورود بیمار به بیمارستان باید مراقب حفظ کرامت و ایمنی او باشیم. تشخیص درست، انجام تست‌ها و آزمایشات، اعمال جراحی، تجویز دارو، رعایت شباهت‌های دارویی، مراقبت‌های بعد از عمل و پیگیری‌هایی که برای بیمار انجام می‌شود همه باید ایمن و همراه با رعایت کرامت بیمار انجام شوند.

وی افزود: لازم است در طول سال آموزش مداوم ایمنی و کرامت بیمار به پرسنل انجام شود و خود بیمار، خانواده و همراهان بیماران نیز باید پرسنل را در این زمینه همراهی کنند.

کریمی افزود: با گزارش‌دهی منظم، رویکرد سیستمی، تاکید بر اخلاق پزشکی، همراهی و مشارکت بیمار در روند درمان، آموزش مداوم کادر درمان و اصلاح فرایندها در صورت نیاز، می‌توان روند حفظ کرامت و ایمنی بیماران را ارتقا داد.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی ایمنی بیمار مبنی بر «ارتقا تشخیص بیمار برای ایمنی بیشتر» خاطرنشان کرد: 16 درصد خطاهای قابل پیشگیری در حوزه تشخیص بیماری است و امیدواریم با توجه به شعار امسال و توجه ویژه و تمرکز بر تشخیص درست این میزان افزایش یابد.

در پایان این مراسم از رؤسا و مدیران ایمنی بیمارستان‌های قلب شهید رجایی، چمران، بقیةالله، مرکز قلب تهران، لبافی‌نژاد، بهمن، شریعتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و تهران تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.