آخرین وضعیت سد «الغدیر» ساوه

خبرآنی/مرکزی مدیر امور بهره‌برداری از سد الغدیر ساوه گفت: این سد در شرایطی قرار دارد که ادامه روند موجود شرایط آبی موجب خواهد شد که نتوان در مصارف شرب از منابع آبی آن استفاده کرد.

جمال محمدی در گفت‌وگو با خبرآنی، اظهار کرد: در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در سد الغدیر ۲۰.۵ میلیون متر مکعب معادل هفت درصد ظرفیت سد است که بخش قابل‌توجهی از آن هم به‌عنوان حجم مرده و پایه، غیرقابل توزیع است.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط، حجم آب قابل استفاده سد الغدیر ساوه حدود ۴.۵ میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: حجم کل آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۶ میلیون متر مکعب بوده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر میزان دبی ورودی آب به سد الغدیر ساوه ۴۰ الی ۵۰ لیتر بر ثانیه است و این در حالی است که در همین زمان تبخیر از سطح دریاچه  ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر بر ثانیه است.

محمدی بیان کرد: شدت گرما در تابستان و درخواست کشاورزان به منظور رهاسازی آب از سد برای آبیاری باغات از یک سو و از سوی دیگر حجم اندک ذخیره آب سد باعث شد جلسات متعددی با حضور مسئولین شهرستان و استان تشکیل شود و در نتیجه مصوب شد ۳.۴ میلیون متر مکعب آب در سه نوبت صرفا برای جلوگیری از خشک شدن باغاتی که  هیچ گونه راهی جز تامین آب از سد ندارند رهاسازی شود که این اقدام انجام گرفت.

وی با بیان اینکه در طول زمان بهره برداری از مجموعه سد الغدیر ساوه بارها شاهد مواجه شدن این سد با مشکلات آبی بوده‌ایم، گفت: به عنوان مثال در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۵ تراز آب از زمان حال پائین‌تر و در سال‌های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۵ در بدترین شرایط بوده است به طوری که در آبان ۱۳۹۵ حجم کل آب سد ۱۴.۸ میلیون متر مکعب بود. تا قبل از سال۱۳۹۳ آب شرب شهری از سد تأمین نمی‌شد و وابستگی آب شرب ساوه به سد الغدیر مانند چند سال اخیر نبود.

محمدی با بیان اینکه به شهروندان توصیه می‌شود برای گذر از این مقطع، در مصرف آب صرفه جویی کنند، گفت: باید به این نکات توجه کرد که ذخیره موجود در این سد و هر سد دیگری متاثر از آورد آبی در هر سال آبی و میزان مصارف مدیریت شده در کنار خروجی‌های اجتناب‌پذیر شامل نشت، زه‌کش و تبخیر از سطح دریاچه است.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

در پی وقوع سیل در بهار ۹۸ و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه همان سال پس از ۲۲ سال، سرریز کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

آخرین وضعیت الغدیر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.