محفظه‌های بارانی با حذف 100 درصد آلاینده‌ها ساخته شد

آرمین امامی؛ مخترع محصول "محفظه‌های حذف آلاینده‌های خروجی دودکش‌ها" در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی اظهار کرد: با توجه به معضل جهانی حذف کربن از فرآیندهای صنعتی و کنترل تغییرات اقلیمی که دغدغه جدی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است، یکی از راه‌های تحقق اهداف زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی برای دستیابی به کربن صفر و مدیریت آلایندگی واحدهای صنعتی است. متأسفانه تاکنون فناوری مناسب و مؤثری برای حذف قطعی آلاینده‌های خروجی دودکش‌ها و رسیدن به انتشار صفر ارائه نشده است. تنها فناوری موجود، که به نام CCS شناخته می‌شود، به ذخیره‌سازی زیرزمینی کربن محدود می‌شود و هزینه بسیار زیادی دارد و توجیه‌پذیر نیست.

وی گفت: شرکت دانش‌بنیان پرتو تجارت آسمان از سال گذشته برنامه‌ریزی لازم را برای ابداع فناوری جدید و مقرون‌به‌صرفه جهت حذف 100 درصد آلاینده‌های خروجی دودکش‌ها و رسیدن به انتشار صفر کربن به کار بسته است. این شرکت موفق به ثبت اختراع تکنولوژی «محفظه‌های بارانی» یا RC شده است. این فناوری تأییدیه‌های لازم از مراجع علمی را دریافت کرده و در ایران و وابکو به ثبت رسیده و در حال حاضر در کشورهای هدف نیز در حال ثبت است.

امامی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون، آماده‌سازی برای تجاری‌سازی این تکنولوژی به پایان رسیده و این مجموعه هم‌اکنون آمادگی کامل جهت اجرای این تجهیز در داخل و خارج از کشور را دارد. با توجه به اهمیت این اختراع در سطح جهانی و موفقیت بین‌المللی آن، تقاضای انتشار این خبر را داریم.

ویژگی‌های تکنولوژی حذف آلاینده های خروجی دودکش

حذف 100 درصدی هر نوع آلاینده در هرصنعت

از مهمترین ویژگی‌های بارز این تکنولوژی قابلیت حذف کامل هر نوع آلاینده از قبیل نیتروژن دی اکسید / گوگرد / دی‌اکسید کربن است. با وجود 12 محفظه که از طریق مکانیسم پاشش میکرونیزه آب و فیلتراسیون مستحکم صورت می‌پذیرد در انتهای هر فرایند که محفظه نهایی نام دارد سنسور تشخیص هوای پاک که براساس استاندارد هوای پاک و تمیز بررسی می‌کند نه استاندارد زیست محیطی خروجی دودکش صنعت مرتبط که صرفا ناظر بر استاندارد میزان ذرات خروجی است و مجوز خروج هوای محفظه نهایی صرفاً در صورت داشتن شرایط استاندارد هوای پاک صادر می‌شود فلذا عملا با اتصال دودکش‌ها به آن به شکل 100 درصدی نسبت به حذف آنها اقدام می‌کند.

قابلیت بازیافت و بازچرخانی آب

در این سیستم با توجه به مصرف آب به جهت جلوگیری از مصرف بالای آب یک سیستم تصفیه به شیوه اسمز معکوس درآن پیش‌بینی شده که وظیقه تصفیه و بازچرخانی را بر عهده دارد عملاً با به‌کارگیری آن مصرف آب در این سیستم نرمال بوده و توجیه‌پذیر است.

قابلیت جداسازی ذرات مغناظیسی

در خصوص واحدهای مثلا تولید کنستانتره آهن امکان بازیابی این ذرات وجود دارد.

امکان ایجاد ظرفیت های مختلف

امکان ایحاد ظرفیت‌های متناسب با هر صنعت و هر ابعادی فراهم است که بالطبع از لحاظ قیمتی نیز متفاوت می‌شود.

قیمت بسیار مناسب

با توجه به مزیت‌های متعدد این سیستم قیمت مناسبی برای آن در نظر گرفته شده که با توجه به نوع صنعت و ظرفیت تعیین می‌شود.

سهولت در تأمین قطعات

با توجه بررسی‌های به عمل آمده تأمین قطعات نیز در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌پذیرد.

امکان ترکیب تمامی دودکش‌ها در یک سیستم واحد

می‌توان تمامی دودکش‌ها را به صورت یکجا به این سیستم متصل کرد که بر اساس شرایط و ارزیابی لازم صورت می‌پذیرد.

ایمنی

شیوه کار این سیستم به شکلی است که شرایط ایمنی لازم برای آن تعیین شده و به بهترین شکل ممکن فعالیت خود را انجام می‌دهد.

کاربری آسان

با توجه به تبیین سیستم نرم‌افزاری کنترلی مناسب برای این سیستم اپراتور واحد به بهترین شکل نسبت به کنترل فرایند ها اقدام می‌کند.

بهره‌مندی از معافیت از پرداخت عوارض آلایندگی به دولت‌ها

با توجه به این که خروجی فرایندها هوای پاک خواهد بود نه هوای دارای استاندارد مورد تایید محیط زیست که دارای آلاینده‌ها بودند اما صرفاً طبق استاندارد عملاً یک واحد صنعتی در هرشکل و شمایل می‌خواهد کارخانه فولاد باشد یا یک کارخانه تولید تایر عملاً خروجی دودکش‌ها هوای پاک خواهد فلذا پرداخت سالانه حداقل 5/1 درصد عوارض آلایندگی دیگر معنا ندارد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.