"خلاقیت، هوش مصنوعی و کودک" محورهای نشست ملی سواد فضای مجازی

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، پیش از ظهر امروز، نشست خبری و رونمایی از پوستر چهارمین نشست ملی فعالان مجازی در محل مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سعید پورابوالقاسم؛ رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی اظهار کرد: دلایل برگزاری این نشست که چهارمین دوره آن است، ارتقای سواد فضای مجازی به عنوان یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های وزارت ارشاد در سال‌های اخیر است. در این راستا "همایش سواد رسانه‌ای" نیز قرار است در روزهای 22 و 23 آبان ماه برگزار شود.

وی افزود: این نشست در 10 سال گذشته مهم‌ترین اصل و اساس حوزه ارتقای سواد فضای مجازی بوده و دستورالعمل‌های خوبی در این حوزه داریم و مهم است که بیشتر روی این حوزه کار کنیم.

پورابوالقاسم بیان کرد: امسال با کمک اساتید این حوزه توانستیم این کار را در 3 محور انجام دهیم. موضوعات و محورهای نشست، خلاقیت در فضای مجازی، کودک و فضای مجازی و هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی این روزها ترند شده و به همه خانواده‌ها رسوخ کرده و لذا نیاز است که سواد خود را در این حوزه بالا ببریم.

وی خاطرنشان کرد: این رویداد برای ما بسیار مهم است و همه حوزه‌های جامعه را در برخواهد گرفت.

رسانه‌ها مسئول آموزش سواد رسانه‌ای هستتد

در ادامه سید محسن بنی‌هاشمی؛ دبیر همایش سواد رسانه نیز اظهار کرد: هیچ چیز برای ما واضح‌تر از این نیست که بخش عمده‌ای از مسئولیت سواد رسانه و سواد فضای مجازی برعهده خود رسانه‌هاست و افرادی که در اینجا هستند، خودشان میزبان و صاحب موضوع هستند.

وی ادامه داد: سواد رسانه‌ای موضوعی است که رسانه‌ها باید در ایجاد، تحول، توسعه و رشد آن پیش‌قدم باشند. لذا درخواست بنده از شما این است که میثاقی ببندیم تا ماجرای سواد رسانه‌ای را در کشور به یک جریان جاری و بیشتر از یک نشست و همایش بست دهیم.

بنی‌هاشمی گفت: رسانه‌ها در جوامع بشری صاحب اندیشه شده‌اند و بدون سواد رسانه‌ای عمومی جلو رفتن کاملا غیرممکن است. هر کشوری باید سواد رسانه‌ای مبتنی بر فرهنگ خود را داشته باشد و نمی‌توانیم از کشور دیگری کپی کنیم

وی تاکید کرد: سواد رسانه‌ای یک وظیفه ملی است که باید اتفاق بیفتد و وظیفه آن با رسانه‌هاست.

دبیر همایش سواد رسانه‌ای بیان کرد: ما دانش سواد رسانه را از اساتید دانشگاه می‌گیریم. اهالی تکنولوژی و فن‌سالاران نیز درگیر با سواد رسانه هستند. گروه دیگر مخاطبان رسانه هستند که در نوع خودشان با سواد رسانه مواجه‌اند. گروه دیگری که همیشه از آنها غافل بودیم، خود رسانه‌ای‌ها هستند که به این دلیل که فکر می‌کنیم خودشان سواد رسانه دارند، از آنها غافل می‌شویم‌. در حالی که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سواد برخی افراد در رسانه از مردم عادی نیز کمتر است.

هوش مصنوعی عضو جدایی‌ناپذیری از زندگی همه ما شده است

در ادامه نشست، یوسف خجیر؛ دبیر نشست علمی هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین نیز گفت: هوش مصنوعی در هفت دهه اخیر از پوسته اصلی خود خارج و به عرصه‌های گوناگون از پزشکی تا نجوم و آموزش وارد شده است و اواخر نیز وارد حوزه رسانه شده است.

وی افزود: رشد هوش مصنوعی در عرصه‌های گوناگون و حضور آن در خانه‌ها این نیاز را ایجاد کرد که یکی از پنل‌های این همایش به هوش مصنوعی اختصاص یابد.

دبیر پنل علمی هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین ادامه داد: هوش مصنوعی امروزه علاوه بر حوزه فنی اثرات اجتماعی، نگاه حکمرانی دارد و حضور در صنایع خلاق را دارد که  در این نشست سعی شده به همه این حوزه‌ها توجه شود. در نشست ما نقش هوش مصنوعی در صنعت انیمیشن و نشر کتاب بررسی خواهد شد.

آموزش سواد رسانه باید از خانه‌ها شروع شود

در پایان بهاره نصیری؛ دبیر پنل کودک و فضای مجازی خاطرنشان کرد: در پنل اول پدیده اجتماعی خانواده و سواد رسانه بررسی خواهد شد که نیازمند یک صورت‌بندی است. بنده این را یک تحول در سبک خانواده دیجیتال می‌دانم و معتقدم که "والدگردی رسانه‌ای" یکی از سبک‌های فرزندآوری است.

وی ادامه داد: والدگری رسانه‌ای سویه‌های هدفمند رفتار والدین با فرزندان است که در تاثیر رسانه در زندگی کودک و نحوه و زمان مصرف رسانه و فضای مجازی در زندگی فرزندان بسیار مهم است.

نصیری تاکید کرد: والدین باید یک نظام رفتار مناسب رسانه‌ای را برای کودکان در نظر بگیرند و در اینجا سواد رسانه و سواد فضای مجازی یک اولویت برای خانواده است و نه یک انتخاب.

وی گفت: بنده همیشه عقیده داشتم که سواد رسانه باید از خانه‌های ما شروع شود‌.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.