توقف سرمایه‌گذاری شرکت‌های نوبنیاد در اراضی اشغالی

یک رسانه صهیونیستی از توقف سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ درصد از شرکت‌های نوبنیاد در اراضی اشغالی در پی جنگ پرده برداشت.

به گزارش خبرآنی، روزنامه صهیونیستی «گلوبس» در گزارشی به نقل از شرکت «استارتاپ نیشن» متخصص در نوآوری و محیط زیست نوشت: سرمایه گذاری نیمی از شرکت‌های نوبنیاد به دلیل جنگ در «اسرائیل» لغو شده است و ۴۹ درصد از شرکت‌های فناوری اسرائیلی اعلام کردند که سرمایه گذاری‌های خود را به دلیل جنگ لغو کرده‌اند.

طبق این گزارش، تنها ۳۱ درصد از شرکت‌های فناوری در اراضی اشغالی توانایی خود را برای جمع آوری سرمایه در سال آینده اعلام کرده‌اند.

گلوبس در ادامه آورده است: ۴۸  درصد از شرکت‌های فناوری در اسرائیل شاهد کاهش سرمایه گذاری در سال آینده هستند و تنها ۳۱ درصد انتظار افزایش را دارند.

در این گزارش آمده است: بدترین وضعیت در شمال اسرائیل حاکم است؛ طوری که ۶۹ درصد از شرکت‌ها درباره توانایی خود برای جمع آوری سرمایه در سال آینده به شدت نگران بوده و ۴۰ درصد از شرکت‌ها در شمال در حال بررسی انتقال، به طور کامل یا جزئی، به مکان‌های دیگر هستند.

این رسانه صهیونیستی همچنین گزارش داد: اعتماد بسیار کمی به توانایی کابینه برای رهبری تلاش‌ها به منظور خروج از این وضعیت وجود دارد و بیش از ۸۰ درصد از شرکت‌ها نسبت به این توانایی تردید دارند.

در شرایطی که جنگ علیه نوار غزه وارد دوازدهمین ماه خود شده است، افزایش کسری بودجه، افزایش تورم و تاخیر در کاهش نرخ بهره، همگی بحران‌هایی هستند که در اراضی اشغالی انباشته شده‌اند و این بحران‌ها باعث شده‌اند که رژیم صهیونیستی در سایه جنگ در مسیری به سوی فاجعه اقتصادی قریب‌الوقوع قرار بگیرد.

پیشتر روزنامه «العربی الجدید» در یادداشتی در این باره نوشته بود: اقتصاد اسرائیل در حال حاضر وارد گردابی شده است که فرار از آن دشوار است؛ افزایش کسری بودجه منجر به افزایش بدهی می‌شود و این مساله کاهش رتبه اعتباری را به همراه دارد و خود به معنای جهش نرخ بهره اوراق قرضه دولتی و افزایش مخارج دولت است و در نتیجه این اتفاق منجر به بازگشت به مسیر کسری بودجه، افزایش تورم، کاهش حجم سرمایه گذاری و کاهش رشد اقتصادی خواهد شد.

در همین راستا، وزارت خزانه‌داری رقم تکان‌دهنده‌ای را در رابطه با اضافه شدن به بدهی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به دلیل افزایش کسری بودجه ارائه کرد که منجر به بدهی اضافی ۵۹.۴ میلیارد شکل (۱۶.۳ میلیارد دلار) شد و این رقم در سال ۲۰۲۴، تقریباً ۲ برابر شده و به ۱۱۴.۳ میلیارد شکل (۳۱.۴ میلیارد دلار) رسیده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.