حاکم شدن بهداشت قضایی با رسمی شدن اسناد اموال غیرمنقول

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، نخستین همایش بزرگداشت روز مهندس نقشه‌بردار به همت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد. حسن بابایی؛ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان سخنانی در این همایش در رابطه با الزام ثبت معاملات اموال غیرمنقول اظهار کرد: 60 درصد پرونده‌های حقوقی و کیفری برای اسناد عادی است و با رسمی شدن اسناد بهداشت قضایی حاکم می‌شود و نقشه‌برداران نقش مؤثری در این فرایند دارند.

بابایی افزود: نقشه‌برداران در فرایند رسمی‌سازی اسناد در کاهش اطاله دادرسی نقش مؤثری دارند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک و کشور ادامه داد: اما در بحث نیروی انسانی ضعف داریم و به این علت برون‌سپاری را از طریق کارگزاران فنی مهندسی را انجام دادیم و نقشه‌برداران سازمان در این پروژه‌ها نقش نظارتی دارند.

وی گفت: رویکرد قانون‌گذار در سالیان اخیر نسبت به مختصات جغرافیایی تغییر محسوس کرده است .

بابایی سپس از حل مشکل دو ملک از املاک سازمان ثبت اسناد خبر داد و گفت: یکی از آنها به عنوان موزه و کتابخانه سازمان به‌زودی با حضور رئیس قوه قضایی بازگشایی می‌شود.

در ادامه محمدعلی فلاح؛ مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و دبیر همایش از اهمیت جایگاه نقشه و برنامه‌ریزی مکانی سخن گفت.

فلاح گفت: جایگاه آگاهی از ظرفیت‌های مکانی تا جایی بالا رفته که در سیاست‌های کلان به آن صراحتاً یا ضمناً اشاره شده است.

وی گفت: زمین دارای ابعاد گوناگون است و اهمیت آن غیرقابل چشم‌پوشی است.

مدیرکل کاداستر گفت: پیشرفت در اینترنت اشیا و پردازش‌های بهبود یافته تصاویر ماهواره‌ای و هوایی کمک شایانی در ارایه خدمات هوشمند کرده است.

فلاح افزود: سرمایه‌گذاری و توسعه موزون در همه بخش‌ها و در بستر کاداستر ضروری است.

وی گفت: قانون جامع حدنگار مصوب 1393 متولی حدنگاری را سازمان ثبت اسناد گفته است و رسیدن به اهداف این قانون با همکاری با دانشگاه‌های کشور میسر است.

مدیرکل کاداستر سازمان ثبت ادامه داد: در این مسیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پذیرای 90 مقاله از سراسر کشور و از جمله دانشگاه‌های تهران، خواجه نصیر و شهید بهشتی بوده است.

وی گفت: سازمان ثبت اسناد اسناد و املاک کشور بیش از 1400 نقشه‌بردار و 500 واحد ثبتی در سراسر کشور ظرفیت دارد و نقشه‌های حدنگاری شده سازمان با کمترین خطا در سامانه جامع کاداستر به ثبت می‌رسد.

فلاح گفت: جلسات و همایش‌های متعددی برای اجرای احسن قانون الزام به ثبت معاملات غیرمنقول برگزار شده است.

فلاح از مزایای استفاده از مدل‌های سه‌ بعدی گفت: این مدل‌ها هندسه دقیق و تفسیر دقیق در مباحث حقوقی  دارند.

در ادامه مراسم صفدر کشاورز؛ معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد به سخنرانی پرداخت و طی آن گفت: ثبت املاک سه رکن حقوقی، فناوری و نقشه‌برداری و هندسی دارند که متأسفانه زیرساخت‌ها در بخش فناوری نسبت به دو مورد دیگر ضعیف‌تر است.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد در تشریح اقدامات سازمان در حدنگاری و کاداستر گفت: با دستور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نرم‌افزارهای کاداستر راه‌اندازی شد و با آموزش نیروهای مجرب نرم‌افزارها به آنان تحویل شد.

کشاورز گفت: اهمیت نقشه‌برداران هم‌رده ارکان دیگر ثبت املاک است و ما باید با انجام احسن وظایف به ارایه خدمت ارزان، به‌موقع و سریع بعد از اجرای قوانین برسیم.

سعادت سرشت؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم از تحولات فناوری در دنیا و نقش آن در نقشه‌برداری سخن گفت.

وی بیان کرد: هوش مصنوعی و فناوری در نقشه‌برداری کمک می‌کند و یکی از نمودهای آن پرینت سه‌بعدی است و در جمع‌آوری اطلاعات مکانی هوش مصنوعی نقش مؤثری دارد.

در پایان مراسم از چند تن از نخبگان و نقشه‌‌برداران برتر ملی سازمان ثبت تجلیل و قدردانی شد.

به گزارش خبرآنی، پیرو اخبار مربوط به اجرای قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول، صفدر کشاورز؛ معاون املاک و کاداستر و سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ابلاغ اولین آیین‌نامه‌ این قانون در 25 شهریور خبر داد.

وی گفت: قانون شامل 14 آیین‌نامه است که 6 آیین‌نامه آن به تأیید رئیس قوه قضائیه رسیده است. 8 آیین‌نامه دیگر در حال بررسی و تصویب در هیئت وزیران است و شنبه هفته آینده، یکی از مهم‌ترین آیین‌نامه‌ها به تصویب نهایی خواهد رسید که این آیین‌نامه به نقل و انتقال اسناد مالکیت مربوط می‌شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.