ایران در آغاز راه هوش مصنوعی؛ سند آرمانی با ابهامات فراوان

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، دومین گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی برای دومین سال متوالی توسط مرکز نوآوری نکسترا برگزار شد. این رویداد با هدف شبکه‌سازی میان بازیگران مؤثر و فعالان این حوزه در اکوسیستم هوش مصنوعی، کارآفرینی و نوآوری برگزار می‌شود.

ابوالحسن فیروزآبادی؛ مدیرعامل مرکز توسعه فناوری زعیم، در این همایش اظهار کرد: این نمایشگاه طی 5 سال گذشته تکرار شده و تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت مسابقات بهبود یافته است. با توجه به اهمیت هوش مصنوعی و شاخه‌های مختلف آن در صنعت و بازار، تحولاتی در این حوزه رخ داده که زیست جدیدی برای بشر ایجاد کرده و او را با سرعت بیشتری به سوی جهانی شدن سوق خواهد داد.

وی افزود: توسعه هوش مصنوعی از الزامات اصلی رشد کشورها است و رقابتی جدی میان آنها وجود دارد. در حال حاضر، آمریکا بازیگر اصلی این حوزه است و چین در مقام دوم قرار دارد. آنچه آمریکا را متمایز می‌کند، رهبری و پیشرو بودن در هوش مصنوعی است. هماهنگی میان غول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مانند گوگل، مایکروسافت، متا، آمازون، اینتل و اپل در این زمینه بسیار مهم بوده است.

فیروزآبادی در ادامه گفت: شرکت‌های بزرگ به سمت انحصار در سخت‌افزارهای GPU حرکت کرده‌اند. تمرکز بر مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و پردازش داده‌ها باعث شده تا این شرکت‌ها اپلیکیشن‌های جدیدی در حوزه شبکه‌های اجتماعی و تحلیل داده‌ها ارائه دهند.

وی در مورد چین اظهار کرد: چینی‌ها در ICT هوشمندانه عمل کرده‌اند. در حالی که اینترنت را آمریکایی‌ها توسعه دادند، چینی‌ها با بهره‌گیری از بازار بزرگ داخلی خود و ورود به حوزه سخت‌افزار، موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. چین با سرمایه‌گذاری‌های عظیم در حوزه هوش مصنوعی و ایجاد اکوسیستم رقابتی، برتری خود را در ثبت پتنت‌ها نشان داده و چند سالی است که مقام اول ثبت پتنت در جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین، پروژه‌های بزرگی در سطح امنیت ملی تعریف کرده‌اند.

فیروزآبادی افزود: اروپایی‌ها در حوزه تکنولوژی جا مانده‌اند و حالت دفاعی به خود گرفته‌اند. آن‌ها بیشتر به جنبه‌های حقوقی و حریم خصوصی توجه دارند و توسعه تکنولوژی در اولویتشان قرار ندارد. با این حال، توجه به استارتاپ‌ها و حمایت از SMEها در اروپا اهمیت زیادی دارد.

وی در مورد وضعیت ایران بیان کرد: ایران هنوز به صورت جدی وارد عصر هوش مصنوعی در سطح ملی نشده است. سند هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده، اما این سند آرمانی است و کار عجولانه ای بود و ابهامات زیادی دارد. در حالی که سرعت تحولات هوش مصنوعی بسیار بالا است و آینده آن قابل پیش‌بینی نیست، سند هوش مصنوعی بیشتر به آموزش محور است و اولویت‌بندی‌های آن بسیار کلی هستند.

فیروزآبادی تأکید کرد: برای پیشرفت در این حوزه، تمام جامعه دانشگاهی، صنعتی و سرمایه‌داری کشور باید همگرا عمل کنند. اگر پروژه‌های بزرگ مانند شهرهای هوشمند تعریف شود و شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی حول این پروژه‌ها شکل بگیرند، شاهد تحولات مثبت خواهیم بود.

وی در پایان گفت: تحولات در این حوزه بهت‌آور است و دولت‌های اخیر ایران فاقد برنامه‌های ملی بزرگ در این زمینه بوده‌اند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.