گفتمان‌سازی در حوزه تجاری‌سازی، بزرگ‌ترین دستاورد ستفا

خبرآنی/اصفهان  رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد جهاد دانشگاهی (ستفا) گفت: در یک سال و نیم گذشته گفتمان‌سازی در حوزه تجاری سازی، بزرگترین دستاورد ستفا بوده است. همچنین، پیش‌بینی می‌کنیم که تا نیمه اول مهرماه خط تولید سوربیتول بعد از سه دهه آغاز شود.

مسعود ابراهیمی، رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد جهاد دانشگاهی (ستفا) در گفت‌وگو با خبرآنی، در خصوص نشست خود با مدیران جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، اظهار کرد: پیشتر، من با فعالیت‌های عزیزان در واحد اصفهان آشنا بودم و این جلسه کمک کرد که با جزییات بیشتری آشنا شویم. در این نشست راهبردها و برنامه‌های جدید مطرح شد و در مجموع فکر می‌کنم که هدف‌گذاری و سمت گیری وجود دارد. امیدواریم که در تحقق برنامه‌های مطرح شده هم موفق باشند.

وی در خصوص آخرین و جدیدترین دستاوردهای ستفا، تصریح کرد: در یک سال و نیم گذشته گفتمان‌سازی در حوزه تجاری سازی، بزرگترین دستاورد ستفا بوده است. در حال حاضر، تقریبا همه واحدها یا سازمان‌ها متقاضی هستند که واحد تجاری سازی به‌عنوان معاونت یا مدیریت در آن سازمان‌ها فعال شود، در حالی که پیش از این چنین چیزی وجود نداشت و واحدهایی که تجاری سازی داشتند به اسم معاونت یا ریاست انگشت شمار بودند. این نشان دهنده این است که گفتمان سازیِ تجاری سازی می‌تواند نقش مهمی را در احیای مجدد جهاد دانشگاهی داشته باشد.

ابراهیمی ادامه داد: علاوه بر این، ما یک پروژه تامین مالی را با بخش خصوصی توافق کرده بودیم که به توافقات در وزارت نفت مشروط بود. خوشبختانه، توافقات انجام شد و بر اساس آن یک تامین مالی یک و نیم همتی اتفاق می‌افتد و اگر مورد خاصی رخ ندهد، تا اوایل مهر ماه ما پروژه را کلنگ زنی می‌کنیم.

وی افزود: بحث بعدی هم تولید سوربیتول است و پیش‌بینی می‌کنیم که تا نیمه اول مهر ماه، خط تولید سوربیتول بعد از سه دهه آغاز شود.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد جهاد دانشگاهی در پاسخ به این پرسش که انتظار می‌رود چه بخش‌هایی از جهاد دانشگاهی وارد بخش تجاری سازی شوند، گفت: نگاه ما به تجاری سازی به این صورت است که ما تجاری سازی را در همه حوزه‌ها همزاد آن حوزه می‌بینیم. برای مثال در پژوهش، ما اعتقادی به اینکه پژوهشی انجام شود و بعد آن را به اتاق تجاری سازی ببریم، نداریم. وقتی که یک پژوهش تالیف می‌شود باید همزمان برای آن امکان سنجی (FS) دیده شود و واحد تجاری‌سازی تایید کند که اگر این پژوهش دستاورد فنی دارد، آن دستاورد فنی قابل تبدیل شدن به دستاورد مالی و ثروت آفرینی شود. بنابراین، تجاری سازی به موازات همه واحدها می‌تواند وجود داشته باشد.

ابراهیمی افزود: برای مثال، در بخش آموزش، پیش از برگزاری دوره‌ها باید یک فرآیند بازاریابی، بازارسازی یا امثالهم شکل بگیرید و این روند و تفکر نیز قابل تعمیم و توسعه به خبرآنی، ایکنا و بخش‌های دیگر در جهاد است.

وی همچنین در پاسخ این پرسش که آیا از هر فعالیتی در جهاد انتظار خلق ثروت دارید یا خیر، اظهار کرد: لزوما خیر. برای مثال، ما بعضی از کارها را در حوزه فرهنگی یا پژوهشی به عنوان مسئولیت اجتماعی‌مان یا رسالتی که جهاد دانشگاهی بر عهده دارد، انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد جهاد دانشگاهی در خصوص آینده ستفا در واحد اصفهان، بیان کرد: با توجه به اینکه آقای دکتر شفیعی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و سرکار خانم سهامی، رئیس ستفا در واحد اصفهان نگاه و تجربه ویژه‌ای به این حوزه دارند، به آینده ستفا در واحد اصفهان خوش‌بین هستم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.