دولت چهاردهم در نبود پول چگونه می‌تواند پتروپالایشگاه‌ها را توسعه بدهد؟

یک کارشناس انرژی با بیان این که پتروپالایشگاه‌­ها برای کشور مزیت دارند و باید در دستور کار باشند، گفت: در ابتدا دولت چهاردهم باید به سمت کیفی­‌سازی پالایشگاه‌­های موجود برود و آن­ها را به سامان برساند و در کنار آن با اعطای مشوق­‌های حاکمیتی نظیر تنفس خوراک یا اعطای کمک برای خرید تجهیزات با مجوز تهاتر ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به کمک سرمایه­‌گذاری خصوصی و مردمی در توسعه پتروپالایشگاه‌­های جدید اقدام کند.

به گزارش خبرآنی، پتروپالایشگاه‌­ها واحدهای صنعتی پیشرفته و بزرگی هستند که از ادغام پالایشگاه­‌ها و پتروشیمی­‌ها به وجود می‌­آیند. به گفته کارشناسان، در کشورهای پیشرفته پالایشگاه‌­ها و پتروشیمی­‌ها در کنار یکدیگر توسعه پیدا می­‌کنند تا استفاده از عملکرد پتروپالایشگاهی امکانپذیر باشد. چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی در جهان طی سال­‌های اخیر توسعه مینی پتروپالایشگاه‌­ها را به شدت در دستور کار قرار داده است.

طی سال­‌های اخیر، مینی پتروپالایشگاه­‌های چین قسمت اعظم نفت ایران را تبدیل به محصولات نهایی کردند و از سود سرشار این فرآیند بهره بردند. با توجه به این واقعیات، توسعه پتروپالایشگاه­‌ها در کشور طی سال­‌های اخیر تبدیل به یک مطالبه عمومی در بین کارشناسان شده است. بسیاری بر این عقیده‌­اند که اگر مردم در جریان مزیت­‌های این واحدهای صنعتی قرار بگیرند، قطعاً از دولت و مجلس با جدیت درخواست خواهند داشت که به توسعه پتروپالایشگاه‌­ها مبادرت کند.

قانون تنفس خوراک مصوبه مجلس و قانون تهاتر ۱۵۰ هزار بشکه­ای نفت در روز با تجهیزات پتروپالایشگاهی که در برنامه هفتم توسعه آمده است، بسترهای لازم را برای جذب سرمایه و تأمین تجهیزات مورد نیاز برای پتروپالایشگاه­ها فراهم کرده است. به گفته کارشناسان، توسعه این واحدهای صنعتی علاوه بر بودجه نیاز به تکنولوژی نیز دارد که باید برایش چاره­اندیشی داشته باشیم.

کارشناسان و اهالی رسانه منتظر هستند ببینید که توسعه پتروپالایشگاه‌­ها چه جایگاهی در برنامه­‌های وزیر نفت آتی دارد. با توجه به مزیت‌­هایی که این واحدهای صنعتی می­‌توانند به لحاظ ارزآوری، مقابله با تحریم‌­ها، اشتغال‌­آفرینی، توسعه صنایع و ... برای کشور داشته باشند، توسعه و راه‌­اندازی آن‌ها باید با جدیت در دستور کار باشد.

محسن انصاری، پژوهشگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و کارشناس انرژی، در گفتگو با خبرآنی در خصوص لزوم توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور تصریح کرد: پتروپالایشگاه‌­ها موضوع جدیدی نیستند و طی سالیان گذشته کارشناسان حوزه انرژی بر لزوم توسعه این واحدهای صنعتی در کشور تأکید کرده‌­اند، در دولت شهید رئیسی، بحث‌­های مربوط به توسعه پتروپالایشگاه‌­ها از طریق کمیسیون انرژی مطرح می­شد.

وی ادامه داد: در توصیه­‌ها مطرح شده است که کشور باید به سمت ادغام پالایشگاه­‌ها و پتروشیمی‌­ها برود، به نحوی که بتوانیم خوراک صنایع پتروشیمی را افزایش دهیم. یکی از راهکارها، راه‌­اندازی پتروپالایشگاه‌­هاست. نمونه‌­هایی از پتروپالایشگاه‌­ها در کشورهای مختلف به بهره­‌برداری رسیده­‌اند و کارآیی خود را نشان داده‌­اند.

موضوع پتروپالایشگاه‌­ها از سال‌­ها قبل مدنظر بود

این کارشناس انرژی توضیح داد: موضوع پتروپالایشگاه‌­ها از سال‌­ها قبل مدنظر بود، بعد از این که این مسئله در مناظرات انتخاباتی مطرح شد، مجدداً مورد توجه قرار گرفته و به روزتر شده است.

انصاری گفت: قرار بود سه سال پیش تکمیل پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در دستور کار قرار بگیرد. متأسفانه این کار انجام نشد. یکی از نامزدها در مناظرات انتخاباتی مطرح کردند که برنامه‌­ریزی برای راه‌­اندازی ۵ پتروپالایشگاه را در کشور داشته باشیم. به طور نرمال، گفته می­‌شود برای راه‌­اندازی پتروپالایشگاه‌­ها به ازای هر بشکه نفت ورودی نیاز به ۳۰ هزار دلار سرمایه داریم. به این ترتیب، راه‌­اندازی یک پتروپالایشگاه با ظرفیت یک یا دو میلیون بشکه‌­ای در روز، قریب به ۳۰ تا ۶۰ میلیون دلار هزینه دارد که بسیار سنگین است.

بدون سرمایه می‌توان پتروپالایشگاه‌ها را ایجاد کرد؟

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، دولت به لحاظ مالی توان لازم را برای راه‌­اندازی پتروپالایشگاه‌­هایی با ظرفیت بالا ندارد. بهتر است به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌­ها با ظرفیت‌­های پایین­تر برویم. البته در وهله اول نیاز است به اجرای طرح­‌های کیفی­‌سازی پالایشگاه‌­های موجود بپردازیم و آن­ها را به سمت پتروپالایشگاه­ شدن سوق دهیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: کارشناسان از سال پایانی دولت آقای روحانی در ارتباط با لزوم توسعه پتروپالایشگاه­‌ها و کیفی­سازی پالایشگاه‌­های موجود مطلب نوشته‌­اند و بر این موضوع تأکید کرده­‌اند. این تلاش‌­ها همچنان ادامه دارد. طرح­‌های کیفی‌­سازی پالایشگاه‌­ها و سوق دادن آن­ها به سمت پتروپالایشگاه شدن، به دلیل نبود منابع به کندی پیش می­رود.  

طرح‌های نیمه تمام هرچه زودتر باید تمام شوند

انصاری گفت: طرح­‌هایی همچون آدیش جنوبی با ظرفیت ۶۰ هزار بشکه، واحد تقطیر در خلاء پالایشگاه لاوان و فاز اول پالایشگاه مهر خلیج فارس باید با جدیت در دستور کار باشند. این طرح­‌ها در بدترین شرایط باید تا الان به بهره‌­برداری می‌­رسیدند که هنوز این کار انجام نشده است. دولت باید برای این طرح‌­ها برنامه­‌ریزی‌­های دقیق داشته باشد و آن­ها را به نتیجه برساند.

وی ادامه داد: پتروپالایشگاه‌­ها برای کشور مزیت دارند و باید در دستور کار باشند. در ابتدا دولت باید به سمت کیفی­ سازی پالایشگاه­‌های موجود برود و آن­ها را به سامان برساند و در کنار آن با اعطای مشوق­‌های حاکمیتی نظیر تنفس خوراک یا اعطای کمک برای خرید تجهیزات با مجوز تهاتر ۳۰۰ هزار بشکه ای به کمک سرمایه‌­گذاری خصوصی و مردمی در توسعه پتروپالایشگاه‌­های جدید اقدام کند و دولت چهاردهم باید در این زمینه قدم بردارد.

تولید نفت کوره در کشور بیشتر از میزان عادی در جهان است و باید کاهش یابد

این کارشناس انرژی توضیح داد: در حال حاضر، تولید نفت کوره در کشور بیشتر از میزان عادی در جهان است. بر اساس مصوبه مجلس، باید این میزان کاهش پیدا کند. اجرای این طرح­ها باید در اولویت باشد. قانون تنفس خوراک یک مشوق در زمینه جذب سرمایه­‌هاست و اجرای آن می­تواند کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: حجم سرمایه­‌گذاری مورد نیاز برای پتروپالایشگاه‌­ها بسیار بالاست و با قانون تنفس خوراک به تنهایی نمی­‌توانیم این سرمایه را جذب کنیم و نیاز است دولت نیز در راه‌­اندازی این واحدهای صنعتی همکاری در ارائه مشوق­‌های حاکمیتی را داشته باشد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.