ناترازی بانک‌ها ریشه در تصمیمات دولت‌های گذشته دارد

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: مهمترین دلیل و ریشه ناترازی نظام بانکی کشور به تصمیمات دولت‌های گذشته بازمی‌گردد.

به گزارش خبرآنی، ولی‌الله سیف با ارائه یک مقاله در حاشیه سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی در رابطه با لزوم استانداردسازی نظام بانکی کشور گفت: امروز نظام بانکی ایران دارای ناترازی در بخش‌های مختلفی است و سیاست‌های اقتصادی و رفتارهای نادرست دولت‌های گذشته در ابعاد مختلف باعث بروز نارسایی و ناترازی در نظام بانکی کشور شده است.

وی افزود: از مهمترین مشکلات اساسی نظام بانکی ساختار سهامداری و مدیریت غیرحرفه‌ای و مشکلات در ساختار سهامداری خصولتی است که بانک مرکزی از گذشته با این مشکلات آشنا بوده است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در ادامه با ارائه راهکارهایی از جمله تصیحح سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی، اصلاح نظام نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها، اصلاح نظام حسابرسی که شامل استقلال، کیفیت و نظارت بر عملکرد است، اصلاح ساختار سهامداری به صورت مدیریت حرفه‌ای و در نهایت متعادل‌سازی کسب و کارها از طریق پاکسازی ترازنامه‌ها و ایجاد تعادل در جریان نقد ورودی و خروجی اصلاح ساختار بانکی را پیشنهاد داد.

سیف همچنین افزود: دو ابزار اختیار قانونی مرجع نظارت و نهادهای ساماندهی به عنوان ابزار مورد نیاز در انضباط‌بخشی و اصلاح نظام بانکی پیشنهاد می‌شود. در رابطه با بانک‌های ناتراز وقتی بانک مرکزی به این نتیجه برسد که یک بانک مشکل دارد باید جلوی فعالیت آن بانک گرفته شود. در قانون جدید بسیاری از اشکالات برطرف شده ولی هنوز ایراداتی وجود دارد که باید اصلاح شود. شناسایی و آگاهی از نحوه فعالیت و عملکرد نهادهای مسئول در سایر کشورها می‌تواند در تهیه قانون جدید و یا اصلاح آن مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قانون جدید بانک مرکزی در مواد ۲۷ تا ۳۴ به اختیارات بانک مرکزی در جهت ساماندهی، اصلاح و گریز در شبکه بانکی پرداخته است و با وجود نقاط قوت، کاستی‌هایی از جمله طولانی بودن فرایند تصمیم‌گیری، ضرورت تصویب هیات عالی با وجود تعارض منافع و اهداف در این قانون وجود دارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.