گزارش قانونگذاران آمریکایی درباره خروج از افغانستان: بایدن افکار عمومی را فریب داد

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حالی که کمتر از ۲ ماه تا موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، گزارش‌های جداگانه‌ای از یافته‌های خود درباره خروج مرگبار و آشفته نظامیان این کشور در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان منتشر کرده‌ و در آن مدیریت دولت‌های حزب رقیب خود را مقصر ناکامی‌ها معرفی کرده‌اند.

به گزارش خبرآنی، جمهوری‌خواهان آمریکایی امروز (دوشنبه) در حالی نتایج یک تحقیقات سه ساله درباره روند خروج فاجعه‌بار و پر هرج و مرج نظامیان آمریکایی از افغانستان را منتشر کردند که ادعا کردند این گزارش «دقیق‌ترین روایت» از اجرای فاجعه‌بار برنامه خروج توسط دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکاست؛ خروجی که صدها شهروند آمریکایی و هزاران افغان همکار با ارتش آمریکا را جا گذاشت و ۱۳ نظامی آمریکایی در ضمن این فرآیند کشته شدند.

گزارش جمهوری‌خواهان از سوی «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا منتشر و اعلام شده که برای تهیه آن مصاحبه‌هایی با ۱۸ مقام ارشد انجام و ۲۰۰۰ صفحه سند برای آن بررسی شده است.

گزارش جمهوری‌خواهان درباره پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله افغانستان تصریح داشته که کاخ سفید تحت رهبری جو بایدن، شورای امنیت ملی آن و وزارت امور خارجه آمریکا مقصر اجرای فاجعه‌بار این خروج هستند، چون به حرف ژنرال‌هایی که درباره وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی افغانستان بلافاصله بعد از شروع خروج نظامیان آمریکا هشدار می‌دادند، گوش نکردند.

در این میان نشریه «پالتیکو» به دنبال بررسی گزارش جمهوری‌خواهان نوشته که در این گزارش نقش «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها، در قصورهای دولت بایدن در پرونده خروج از افغانستان برجسته شده و در آن آمده است: «دولت بایدن-هریس به ظواهر امر برای اجرای خروج از افغانستان اولویت دادند، تا به امنیت پرسنل آمریکایی حاضر در آنجا. آنها در هر مرحله‌ از اجرای این فرآیند خروج، مردم آمریکا را گمراه ساخته و در چند مورد مستقیما به آنها دروغ گفتند.»

مایکل مک‌کال در سال ۲۰۲۲ یک گزارش موقت ۱۱۵ صفحه‌ای درباره تحقیقات خود منتشر کرد که در آن ۲ بار به نام هریس اشاره داشت، اما در این گزارش نهایی که چهار هفته پس از اعلام نامزدی هریس برای ریاست جمهوری آمریکا منتشر شده، حداقل ۲۵۱ مرتبه از او نام برده شده است.

گزارش خروج از افغانستان؛ بایدن افکار عمومی را فریب داد
فرودگاه حامد کرزای، حضور آمریکایی‌ها و افغان‌ها حین عملیات تخلیه

از زمان اجرای فاجعه‌بار فرآیند خروج نظامیان آمریکا از افغانستان که منجر به روی کار آمدن مجدد طالبان بر افغانستان شد، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها دولت‌های حزب رقیب یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن را مقصر ناکامی‌ها دانسته‌اند.

هر چند این دولت بایدن بود که فرآیند خروج از افغانستان را اجرایی کرد، اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، نقطه شروع این فرآیند را در سال ۲۰۲۰ با برقراری یک توافق صلح با طالبان که شامل آزادی هزاران زندانی و اعلام تاریخ این خروج بود، منعقد کرد.

دموکرات‌های عضو کمیته تحت امر مک‌کال می‌گویند که این سیاستمدار جمهوری‌خواه در گزارشش نقش قصورهای ترامپ را در این فرآیند فاجعه‌بار کم‌رنگ جلوه داده و از این تحقیقات به‌عنوان ابزاری سیاسی برای ضربه زدن به دولت بایدن استفاده کرده است، در حالی که تیم مک‌کال این اتهام را رد می‌کند.

در این گزارش تصریح شده است: «کامالا هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، آخرین نفر در اتاق با بایدن زمانی که این رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم به خارج ساختن تمامی نیروهای ایالات متحده از افغانستان گرفت، بود. خود هریس به این واقعیت مدت کوتاهی پس از اینکه بایدن دستور اجرای این خروج را صادر کرد، مباهات کرد.»

در ادامه این گزارش جمهوری‌خواهان آمده است: «دستیار هریس فاش کرد که این معاون رئیس‌جمهور آمریکا به‌رغم هشدارهای چندین تن از رهبران ارشد در مخالفت با این خروج، به شدت از این تصمیم بایدن حمایت کرد. ران کلین، رئیس دفتر سابق بایدن تأیید کرد که هریس نقش پررنگ در سیاست رئیس‌جمهور آمریکا در قبال افغانستان داشته است.»

گزارش خروج از افغانستان؛ بایدن افکار عمومی را فریب داد
ورود اعضای طالبان، ۳۱ اوت ۲۰۲۱، فرودگاه کابل

در این گزارش به این موضوع اشاره شد زمانی که خروج از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ اجرا شد، هریس در سفری به سنگاپور و ویتنام به سر می‌برد و در جریان این سفر متعهد شد که دولت آمریکا به حمایت از زنان و کودکان افغان ادامه می‌دهد. در گزارش جمهوری‌خواهان نوشته شد: «به وضوح وعده هریس عملی نشد.»

رسانه آمریکایی ای‌.بی.سی نیوز که قرار است سه‌شنبه شب میزبان اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و هریس در فیلادلفیا باشد، نوشت که در تحقیقات جمهوری‌خواهان شواهدی یافت نشده که کامالا هریس در برنامه‌ریزی یا اجرای فرآیند خروج از افغانستان نقش ایفا کرده و تنها به حمایت او از تصمیم جو بایدن برای اجرای این خروج اشاره شده است.

دونالد ترامپ و سایر جمهوری‌خواهان با اشاره به اظهارات هریس درباره اینکه او «آخرین نفر در اتاق» هنگام تصمیم بایدن برای اعلام خروج از افغانستان بود، گفته‌اند که او در مصیبت‌های مرتبط با این خروج مقصر است.

دولت بایدن یافته‌های این گزارش جمهوری‌خواهان درباره خروج از افغانستان را تلاشی حزبی با هدف دست‌چین کردن حقایق به نفع خود در آستانه انتخابات دانسته است.

نتایج تحقیقات جمهوری‌خواهان درباره خروج از افغانستان در آستانه مناظره سه‌شنبه شب هریس و ترامپ منتشر می‌شود. انتظار می‌رود که ترامپ و جمهوری‌خواهان حامی او دولت بایدن را به دلیل تدارک ندیدن برای احتمال تسلط طالبان بر افغانستان پس از شروع خروج نیروهای آمریکایی، مورد انتقاد قرار دهند.

مایکل مک‌کال گفت: «هرج و مرج‌ها و صدماتی که در اوت ۲۰۲۱ رخ دادند، برای همیشه به اعتبار آمریکا نزد متحدانش آسیب زدند و در عین حال دشمنان ما مانند چین، روسیه و ایران را جسورتر کردند. با این حال، بایدن یا هریس تا به امروز حتی یک نفر را از این بابت اخراج نکرده و پاسخگو نساخته‌اند.»

گزارش خروج از افغانستان؛ بایدن افکار عمومی را فریب داد
تصویری از نظامیان آمریکایی، ۲۱ اوت ۲۰۲۱ در مجاورت فرودگاه حامد کرزای

به نوشته‌ سی‌ان‌ان اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تحت رهبری «گرگوری میکس» یک عضو ارشد کمیته امور خارجه این مجلس، نیز یک گزارش خود را در رابطه با خروج از افغانستان منتشر کرده‌ و به نوبه خود حزبی بودن دعوا بر سر این خروج را نشان داده‌اند.

سی‌ان‌ان نوشت که با بررسی گزارش‌های هر ۲ طرف مشخص می‌شود که گرایش‌های حزبی انگیزه مقصر دانستن‌ها از بابت نحوه اجرای خروج از افغانستان بوده‌اند و جمهوری‌خواهان دولت بایدن را مقصر اجرای شتاب‌زده و ضعیف این خروج خوانده و دموکرات‌ها و کاخ سفید، دولت ترامپ را مقصر انعقاد توافق صلح ضعیف با طالبان و ایجاد سنگ‌بنای یک خروج ناگوار از افغانستان خوانده‌اند.

گزارش جمهوری‌خواهان که ۳۵۰ صفحه دارد، ۲۳ توصیه را شامل تصویب قطعنامه‌هایی در محکوم کردن جو بایدن، هریس و دیگر اعضای مهم تیم امنیت ملی دولت آنها، تمرکز بر اجرای موفقیت‌آمیز عملیات‌های بعدی برای تخلیه عوامل غیرنظامی، درخواست از کنگره برای اعمال رویه‌های عملیات استاندارد برای چنین خروج‌هایی و ملزم کردن وزارت‌خانه‌های دفاع و امور خارجه به گزارش دادن به کنگره درباره برنامه‌های تخلیه عوامل غیرنظامی مطرح کرده‌ است.

در این گزارش همچنین درخواست از علنی شدن اطلاعات مربوط به حمله‌ موسوم به «ابی گیت» در زمان خروج از افغانستان که به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی و ده‌ها نظامی افغان منجر شد، مطرح شده است.

میکس، دموکرات ارشد کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا که تهیه‌کننده سند دموکرات‌ها درباره خروج از افغانستان است، مک‌کال را متهم کرد که «روایتی مغرضانه و حزبی در مورد خروج از افغانستان» ارائه داده و تاکید کرد که «هدف تلاش حزبی جمهوری‌خواهان بیشتر تسخیر سرتیترها بوده تا اذعان به کلیت حقایق و آنها اساسا تحقیقات خود را با گرم‌تر شدن فصل انتخابات مطرح کرده‌اند.»

کاخ سفید نیز گزارش مک‌کال را محکوم کرد.

مایکل مک‌کال پس از به عهده گرفتن ریاست کمیته مذکور در ژانویه ۲۰۲۳ تحقیقات خود را به طور رسمی آغاز کرد و متعهد شد که روند برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و اجرای این خروج توسط وزارت امور خارجه آمریکا را موشکافی کند.

در گزارش جمهوری‌خواهان ادعا شده است که دولت بایدن «مصمم به خروج از افغانستان، با یا بدون توافق دوحه (توافقی که در دولت ترامپ با طالبان برای خروج مرحله‌ای از افغانستان منعقد شد) و بدون توجه به هزینه‌ها» بوده است. این گزارش جمهوری‌خواهان، دولت بایدن را متهم می‌کند که «شرایط مندرج در توافق دوحه، درخواست‌های دولت افغانستان و مخالفت‌های متحدان آمریکا در ناتو را نادیده و تصمیم به خروج یک‌جانبه از افغانستان گرفت.»

یادداشت دموکرات‌ها اما برداشت‌های جداگانه‌ای از جلسات استماع، اسناد و مصاحبه‌های انجام شده از سوی کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان به دست می‌دهد. در این سند استدلال می‌شود که دولت ترامپ روند خروج از افغانستان را به جریان انداخته «و در تهیه طرحی برای اجرای این خروج شکست می‌خورد.»

در سند دموکرات‌ها هم ادعا شده است: «دولت بایدن یک فرآیند قدرتمند را برای بررسی عملیات‌های تخلیه اجرا کرد.»

در گزارش دموکرات‌ها آمده است:‌ «سقوط کابل توسط طالبان به شکل پرشتابی وضعیت را در کابل تغییر داد و باعث شد دولت یک پاسخ بی‌سابقه و پویا داده و از آمریکایی‌ها، متحدان و منافع ما محافظت کند.»

میکس گفت که «یادداشت» دموکرات‌ها درباره خروج از افغانستان، به این دلیل منتشر شد چون «پول مالیات‌دهندگان آمریکایی بودجه نظارت‌های این کمیته را تامین کرده و مردم آمریکا مستحق حقیقت هستند.» این قانونگذار دموکرات اهل نیویورک، جمهوری‌خواهان را متهم کرد که این موضوع را در آستانه انتخابات بیش از پیش سیاسی کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.