آسیب‎های جدی عملیات ۱۰ روزه ارتش رژیم صهیونیستی در جنین به زیرساخت‌های غیرنظامی

طبق ارزیابی رسانه‌های فلسطینی، گسترش جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری هم‎زمان با جنگ غزه که نمونه اخیر آن عملیات ۱۰ روزه ارتش اشغالگر قدس در جنین بوده است، آسیب‌هایی جدی را به زیرساخت‌های غیرنظامی وارد آورده و منجر به شهادت غیرنظامیان، از جمله کودکان و افراد سالخورده شده است.

به گزارش خبرآنی، ارتش رژیم صهیونیستی در ساعات آغازین جمعه با پایان دادن به یکی از طولانی‌ترین و مرگ‌بارترین عملیات‌هایش در قلمرو فلسطین در چند دهه اخیر در حالی از شهر جنین در کرانه باختری خارج شد که از آنجا ویرانه‌ای بر جای گذاشت.

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا» در این باره نوشت: خارج شدن از جنین و اردوگاه بزرگ پناهندگان آن حدود سپیده‌دم جمعه و پس از ۱۰ روز خصومت‌ها و درگیری‌های خشونت‌بار و مداوم انجام شد. وفا نوشت که ۲۱ نفر شهید شدند که در میان آن‌ها کودکان و افراد سالخورده نیز بودند و ویرانی گسترده‌ای بر جای ماند.

این خبرگزاری افزود که شهروندان جنین نگران بودند خروج ارتش رژیم صهیونیستی موقتی بوده و برنامه‌ای برای بازگشت آن‌ وجود داشته باشد.

در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی خروج از جنین را تایید نکرد، در بیانیه‌ای درباره عملیات‌های خود، مدعی شد که انبارهای تسلیحات را در این منطقه کشف و مقداری مهمات را منفجر کرده‌ است. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد که طی حملات هوایی خود ۱۴ رزمنده فلسطینی را به شهادت رسانده، ۳۰ نفر را بازداشت کرده است.

ارتش این رژیم در ادامه ادعاهای خود درباره عملیات در جنین مطرح کرد که «وسام خازم» فرمانده حماس در جنین طی عملیات آن در این منطقه به شهادت رسیده است. حماس در بیانیه‌ای در هفته گذشته، شهادت او و دو تن دیگر را تایید کرده بود.

آسیب‎های جدی عملیات ۱۰ روزه ارتش رژیم صهیونیستی در جنین به زیرساخت‌های غیرنظامی
عزاداران فلسطینی در حال تماشای خاک‌سپاری مردی به شهادت رسیده در عملیات رژیم صهیونیستی در جنین

«نیدال ابوصالح» شهردار جنین، پنج‌شنبه گذشته و پیش از خروج ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی با واشنگتن‌پست گفت که حمله اخیر رژیم صهیونیستی به بخش‌های گسترده‌ای از زیرساخت‌های این شهر، از جمله ۱۲ مایل از جاده‌های آن، شبکه اصلی آب و فاضلاب و شبکه برق آن آسیب زد. او هزینه ویرانی حاصل از این حمله را بیش از ۱۳ میلیارد دلار برآورد کرد اما گفت که مقامات رسمی باید خسارات کلی، از جمله اردوگاه بزرگ آوارگان جنین را ارزیابی کنند.

واشنگتن‌ پست در ادامه نوشت که شهردار جنین با گفتن این که «ما تنها پس از خروج آن‌ها قادر به ارزیابی این خسارت‌ها خواهیم بود»، بیان کرد: این شهر به دلیل حمله‌های پیشین اسرائیل طی ۱۱ ماه گذشته، میلیون‌ها دلار خسارت دیده است. این بار، ارتش اسرائیل «کل ساختمان‌های تجاری را در میدان سینما تخریب کردند که قلب تجاری شهر بود.»

این روزنامه در ادامه نوشت: وزارت امور خارجه فلسطین، در پستی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، اسرائیل را به گسترش جنایات بی‌رحمانه آن به کرانه باختری متهم کرد، چنان که در جنین و طولکرم و اردوگاه آوارگان آن نیز مشاهده شده است.

«اسامه مصلح» پدر دختری ۱۶ ساله که هفته گذشته در شلیک‌های نیروهای رژیم صهیونیستی در روستای «کفر دان» در غرب جنین جان خود را از دست داد، درباره روزی که فرزندش را از دست داد، به واشنگتن پست گفت که «تک‌تیراندازها همه جا بودند» و یک خانه را چند متر آن طرف‌تر محاصره کرده بودند. او گفت که دخترش رفته بود از پنجره نگاهی به بیرون بیاندازد که تیر خورد. به گفته او، «ارتش شش گلوله شلیک کرد که دوتا به پنجره خورد و دو تا به او.»

آسیب‎های جدی عملیات ۱۰ روزه ارتش رژیم صهیونیستی در جنین به زیرساخت‌های غیرنظامی
ویرانه‌های بر جای مانده در خیابان‌های جنین در پی عملیات رژیم صهیونیستی، ۶ سپتامبر ۲۰۲۴

این روزنامه در ادامه گزارش خود با اشاره به ادعای ارتش رژیم صهیونیستی درباره حمله به زیرساخت‌ها و امکان غیرنظامی آورده است: ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفته بود که نشانه‌هایی مبنی بر حضور «تروریست‌های مسلح» در منطقه‌ای غیرنظامی در کفر دان دریافت کرده است. ارتش اسرائیل گفت که از غیرنظامیان خواسته بود این منطقه را تخلیه کنند و از کشته شدن یک دختر فلسطینی طی درگیری‌ها در این منطقه نیز با خبر هستند و جزئیات آن در دست بررسی است.

«تور ونسلند» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه کشتار کودکان در کرانه باختری را محکوم کرده و گفت که از دست رفتن  جان جوانان نشان می‌دهد که باید تصمیم قاطعی برای متوقف کردن خشونت اتخاذ شود.

هفته گذشته، صدها نظامی رژیم صهیونیستی به چند منطقه در کرانه باختری حمله کرده و بازداشت‌های گسترده‌ای را طی یکی از بزرگ‌ترین نبردهای مسلحانه در این منطقه فلسطین از زمان درگرفتن جنگ غزه انجام دادند.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که عملیات‌های «ضد تروریستی» آن بر شمال کرانه باختری و مناطقی از جمله جنین، طولکرم و اردوگاه الفورا متمرکز بوده و هدف آن ریشه‌کن کردن پناهگاه‌های شبه‌نظامیان و ویران کردن زیرساخت‌ها و تسلیحات آن‌ها بوده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.