افتتاح ۹ تعاونی با سرمایه گذاری ۲۲۴ میلیارد تومان در استان مرکزی

خبرآنی/مرکزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: در هفته تعاون ۹ پروژه با سرمایه گذاری ۲۲۴ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

جمشید امیدی، ۱۷ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پیش از ادغام وزارت تعاون با وزارت کار، اداره‌کل تعاون استان مرکزی قریب به ۷۰ نفر پرسنل داشت که اکنون این تعداد به ۵ نفر رسیده است و فشار کاری زیادی به همکاران بخش تعاون وارد شده است ولی با این حال توفیقات بسیاری را از بخش تعاون استان شاهد هستیم و کمترین چالش را نسبت به سایر استان‌ها داریم. 

وی افزود: معاف بودن ۲۵ درصد از درآمد مشمول مالیات شرکت‌های تعاونی، استفاده از حداقل ۵ درصد ذخیره قانونی از سود خالص در راستای افزایش سرمایه شرکت تعاونی، استفاده از معافیت مالیاتی، بهره مندی از یارانه بیشتر نسبت به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما برای اعضای شاغل، از مزیت‌های شرکت‌های تعاونی است.

امیدی با اشاره به هفته تعاون تصریح کرد: هفته تعاون امسال از ۱۶ تا ۲۲ شهریور با شعار «تعاون، تبلور مشارکت مردمی» است و ۱۵ برنامه ویژه به همین مناسبت در استان مرکزی اجرا می‌شود. تعداد ثبت نام شرکت‌های تعاونی استان مرکزی در جشنواره تعاونی‌های برتر نسبت به پارسال ۳۸ درصد رشد داشته و ۱۱۵ شرکت تعاونی به مرحله داوری راه یافتند.

وی با اشاره به شاخص‌های انتخاب تعاونی برتر اظهار کرد: میزان اشتغال ایجاد شده، تعداد اعضا، میزان سرمایه گذاری، توجه به مسائل اجتماعی، تعداد جوایز ملی و بین المللی از جمله شاخص‌ها بوده است.

امیدی با بیان اینکه ۶ تعاونی به عنوان برتر استانی و ۳ تعاونی به عنوان شایسته تقدیر استانی انتخاب شده‌اند افزود: فردا جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان مرکزی را داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: در هفته تعاون ۹ پروژه با میزان سرمایه گذاری ۲۲۴ میلیارد تومان، ۶۴۸ نفر عصو و اشتغال پیش‌بینی شده ۱۸۹ نفر افتتاح خواهند شد. میزان تسهیلات پرداختی برای تکمیل این پروژه‌ها، بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به وجود ۵۹۰۰ شرکت تعاونی ثبت شده در استان مرکزی گفت: حدود ۸۰۰ تعاونی تاکنون منحل شده و ۲۰۰۲ شرکت تعاونی فعال نیز هم اکنون وجود دارد که بیشترین تعاونی‌ها مربوط به بخش صنعت، کشاورزی و خدمات هستند. شهرستان‌های اراک، ساوه و محلات بیشترین تعداد تعاونی‌ها را در استان دارند.

امیدی تصریح کرد: تعداد اعضای کل تعاونی‌های استان ۹۹۸ هزار و ۲۵۳ نفر است. میزان سرمایه ثبتی تعاونی‌ها ۱۹۳ میلیارد تومان و فرصت‌های شغلی ایجاد شده در تعاونی‌های فعال قریب به ۲۰ هزار نفر است. طی یکسال اخیر نیز ۵۰ تعاونی جدید در استان مرکزی ثبت شده که زمینه اشتغال ۱۴۲۶ نفر را فراهم کرده‌اند.

وی با اشاره به وجود دو مورد تعاونی چالش‌دار در استان مرکزی گفت: یکی تعاونی مسکن کارکنان نیروی انتظامی است و دیگری یک تعاونی مسکن ۲۴ واحدی است که علت چالش ها هم خرید و فروش‌ امتیاز واحدها در بازار آزاد است.

امیدی اضافه کرد: در یکسال گذشته میزان صادرات تعاونی‌ها ۳۰ میلیون دلار بوده و میزان افزایش تعداد اعضای تعاونی‌ها قریب به هزار نفر بوده است. میزان آموزش و توانمندسازی اعضای تعاونی‌ها ۲۲۸۰۶ نفرساعت و تهیه و تولید محتوا و اجرای رویدادها و طرح‌های ترویجی نیز ۱۰ مورد بوده است. 

وی با بیان اینکه از لحاظ اعطای تسهیلات به تعاونی‌ها جزو رتبه‌های برتر کشوری هستیم گفت: تسهیلات پرداختی به تعاونی‌ها از محل منابع خط دو هزار میلیارد تومانی کشور، ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده در حالیکه اعتبار تخصیصی به استان ۴۱۰ میلیارد تومان بوده است. ۱۷ تعاونی از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند و درصد جذب نسبت به سهم استان ۳۶۵ درصد بوده است.

امیدی تصریح کرد: طی یکسال گذشته تسهیلات مربوط به منابع خط سه هزار میلیارد تومانی کشور، از ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی، به همین میزان انعقاد قرارداد شده که تاکنون به ۱۸ شرکت تعاونی ۴۸۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: جدیدا تفاهم نامه خط اعتباری ۸ هزار میلیارد تومانی با عاملیت بانک توسعه تعاون نیز منعقد شده که سهم اعتبار تخصیصی استان ۱۵۷ میلیارد تومان بوده است و به ۱۸ شرکت تعاونی پرداخت می‌شود که ۳۴۹ فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد. 

سید علیرضا حسینی معصوم، مدیر بانک توسعه تعاون استان مرکزی نیز اظهار کرد: اعتبار تخصیص یافته به استان مرکزی در زمینه ازدواج ۲۴۵ میلیارد ریال بوده است که ۸۹ درصد این مبلغ، معادل ۲۱۹ میلیارد ریال پرداخت شده است. همچنین اعتبار تخصیص یافته فرزندآوری در این استان ۲۸ میلیارد ریال است که تاکنون ۲۲ میلیارد ریال آن معادل ۷۹ درصد، پرداخت شده است.

وی با اشاره به افزایش ۹۰ درصدی میزان پرداختی تسهیلات امسال نسبت به سال گذشته گفت: تسهیلات پرداختی در پنج ماه ابتدایی امسال توسط این بانک در استان مرکزی به ۱۱ هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال رسیده که در قالب ۲ هزار و ۴۵ پرونده پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تسهیلات برای ۱۰ شرکت از محل بازار سرمایه به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال در حال کارسازی و تشکیل پرونده است افزود: ۳۵۰ میلیارد ریال از محل قرارداد صندوق ملی محیط زیست توسط بانک توسعه تعاون استان مرکزی پرداخت شده است. 

حسینی معصوم اضافه کرد: ۲۶۵۸ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در چهار بخش، صنعت، گردشگری، تعاون و کشاورزی، مربوط به استان مرکزی بوده که ۸۶ درصد آن معادل ۲۲۹۴ میلیارد ریال پرداخت شده و مابقی پرونده‌ها نیز تشکیل شده و تا پایان شهریور پرداخت خواهد شد. 

حسین خسروبیگی، رئیس هیات مدیره اتاق تعاون استان مرکزی نیز اظهار کرد: بخش تعاون یک بخش مظلوم در کشور است و می‌بایست بیشتر به تعاون پرداخته شود.

وی با اشاره به تعامل خوب اتاق تعاون استان مرکزی با سایر مجموعه‌های حوزه تعاون گفت: در حل مشکلات تعاونی‌های چالش دار، با نشست‌هایی که داشتیم توانستیم توفیقات خوبی داشته باشیم. 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.