مذاکرات آذربایجان برای صادرات گاز به ۳ مشتری جدید اروپایی

جمهوری آذربایجان سرگرم مذاکره برای گسترش صادرات گاز طبیعی به حداقل سه کشور دیگر در اروپاست.

به گزارش خبرآنی، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در همایش «آمبروستی» در چرنوبیو ایتالیا، بدون نام بردن از این کشورها، اظهار کرد: باکو مشغول مذاکره با خریداران جدید است. جمهوری آذربایجان در حال حاضر به هشت کشور در اروپا گاز می‌رساند و با این منطقه توافق کرده است صادرات خود را تا سال ۲۰۲۷، دو برابر کند. علی اف همچنین تایید کرد مسکو و کی‌یف با او تماس گرفته اند تا ترانزیت گاز از طریق اوکراین به اروپا را پس از انقضای توافق ترانزیت فعلی در دسامبر، تسهیل کنند.

اروپا به دنبال قراردادهای جدید گازی است تا پس از کاهش واردات از روسیه در سال ۲۰۲۲، تامین گاز مورد نیاز خود را تقویت کند. پس از انقضای قرارداد ترانزیت گاز روسیه به اتحادیه اروپا از طریق خاک اوکراین، واردات گاز از روسیه ممکن است کمتر شود. مشخص نیست که آیا می‌توان راه حلی پیدا کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است اجازه نخواهد داد روسیه از ارسال گاز از طریق خطوط لوله این کشور، سود ببرد.

زلنسکی در مصاحبه‌ای در ژوئیه به بلومبرگ گفت: کشورش سرگرم مذاکره برای ارسال گاز از جمهوری آذربایجان به اتحادیه اروپاست. زلنسکی در آن زمان گفته بود توافق برای استفاده از گاز آذربایجان به جای گاز روسیه، یکی از پیشنهادهایی است که در حال حاضر مورد بحث قرار گرفته است.

یک گزینه می‌تواند مبادله گاز روسیه از کشور دیگری مانند جمهوری آذربایجان یا ترکیه باشد. این امر به اوکراین اجازه می‌دهد همچنان هزینه‌های ترانزیت را برای استفاده از شبکه خطوط لوله خود دریافت کند و اروپا هم به دریافت گاز ادامه دهد.

بر اساس اطلاعات وزارت انرژی، جمهوری آذربایجان در سال میلادی گذشته، ۲۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صادر کرد که نیمی از  این حجم، به اروپا ارسال شد. انتظار می‌رود صادرات به اروپا در سال میلادی جاری، به ۱۳ میلیارد متر مکعب برسد و ایتالیا بزرگترین دریافت کننده باشد. سایر خریداران شامل یونان، بلغارستان، رومانی، مجارستان، صربستان، اسلوونی و کرواسی هستند که از هفته گذشته، دریافت گاز را آغاز کردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا تلاش کرده است وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهد اما کشورهایی مانند اتریش و اسلواکی، همچنان به دریافت گاز روسیه از طریق خط لوله‌ای که از اوکراین می‌گذرد، ادامه می‌دهند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.