به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی و به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجتالاسلام محمدحسین پورثانی با اعلام تعداد مربیان و معاونان پرورشی اظهار کرد: در حوزه پرورشی نیروهای رسمی و غیررسمی داریم؛ نیروهای رسمی شامل مربیان پرورشی و مشاوران مدارس هستند که 35 هزار مربی پرورشی و تقریبا 15 هزار مشاور مدرسه را شامل میشود.
وی ادامه داد: امسال برای اولین بار بعد از 12 سال استخدام مربی پرورشی و مشاور مدرسه داشتیم، در این راستا حدود 15 هزار مربی و مشاور جذب شدهاند و تلاش داریم این افراد از اول مهر به بدنه آموزش و پرورش اضافه شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: علاوه بر این تعداد، 6 هزار نیرو در حوزه پرورشی و مشاوره به ما کمک میکنند. همچنین سرباز روحانیون، مبلغین امین و معلمان جهادی هم داریم. معتقدیم هر مدرسه باید یک عنصر پرورشی و تربیتی داشته باشد که سازمان امور استخدامی قول داده است طی چهار سال این کمبود نیرو مرتفع شود.
وی اشاره کرد: ما معتقدیم یک مبنای عمل با عنوان آیین نامه معاونت پرورشی داریم که در مجلس شورای اسلامی احیای این معاونت کلید خورد و در دولت آیین نامه آن تصویب شد در این موضوع هر مدرسه باید یک نیروی پرورشی داشته باشد در این صورت 120 هزار نیرو باید داشته باشیم.
پورثانی اظهار کرد: سند جامع مشاوره نیز در سال 1400 تصویب شد که براساس آن باید 49 هزار مشاور داشته باشیم لذا در تلاش هستیم این کمبود مرتفع شود و طی یک افق چهار ساله این کمبود به حداقل برسد.
وی درباره علت کمبود فعالیتهای پرورشی در مدارس گفت: با تدابیر وزارت آموزش و پرورش تلاش داریم کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی در حوزه پرورشی به حداقل برسد. معتقدیم امروز برنامه ها متناسب با سن دانش آموز باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز دانش آموز، دانش آموز فضای مجازی است و نیاز دارد در یک فضای متفاوت گفت و گو کند باید برنامهها با سن دانش آموز و فضای او متناسب سازی و جذاب شوند که تقریبا 15 برنامه در این جهت احصا شده است.
وی خبر داد: به زودی یک باشگاه دانش آموزی تمام عیار راهاندازی میکنیم زیرا فضای بازی وار سازی فعالیت ها مهم است این باشگاه تا پایان سال جاری راهاندازی می شود همچنین مسائل آموزشی و پرورشی باید با یکدیگر پیوند بخورند در این راستا سرود و کتب درسی باهم پیوند میخورند و فعالیت های پرورشی و برنامه درسی مرتبط می شوند.
پورثانی اردو را یک نرمافزار تربیتی قوی دانست و افزود: بسته تربیتی پیرامون پیوند مسائل آموزشی و پرورشی در دست اقدام و تهیه است.
وی در ادامه پیرامون کمیگرایی افراطی گفت: مساله تربیتی مانند مساله ساخت و ساز نیست؛ حوزه تربیت یک حوزهای است که با عدد بیان نمیشود؛ در این حوزه نباید به دنبال عددسازی باشیم؛ بلکه باید به دنبال کیفیت باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: موضوع سکوی کارینو از ابتدای مهرماه آغاز می شود این سکو پیرامون به فعلیت رساندن استعدادهای دانش آموزان است.
وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش متولی تربیت دانش آموزان هستیم، گفت: نتیجه گرایی افراطی باید در آموزش و پرورش اصلاح شود و باید در این راستا تلاش کنیم.
پورثانی با اشاره به مهارت آموزی دانش آموزان اشاره کرد: تابستان امسال، 30 هزار پایگاه اوقات فراغت در سراسر کشور میزبان دانش آموزان بود. 1182 کانون فرهنگی تربیتی داریم.
وی اضافه کرد: آیین نامه اوقات فراغت دانش آموزان به تصویب رسیده است. بحث اوقات فراغت در تمام ساعات زندگی دانش آموزان است لذا کانون ها، باشگاه های ورزشی و 840 دارالقرآن بر روی تربیت تخصصی دانش آموزان کار می کنند. در دارالقرآن ها بر روی هشت مهارت جدی دانش آموزان کار می شود، در کانون ها 22 انجمن وجود دارد که مهارت های دانش آموزان را تقویت میکنند. همچنین در جشنواره فرهنگی هنری امید فردا 3 میلیون اثر به دبیرخانه میرسد و بزرگترین رویداد فرهنگی کشور رقم میخورد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال در مسابقات قرآنی 2500 دانش آموز شرکت کردند و ما در حال برنامه ریزی برای استمرار فعالیت دانش آموزان هستیم که امسال اولین گروه نخبگان علمی، ورزشی و قرآنی وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند.
وی گفت: سکوی دوم، باشگاه دانش آموزی است که به جریان تقویت مهارتی ختم می شود تلاش داریم استعدادهای دانش آموزان شناسایی و به فعلیت برسند. در این بین حلقه های میانی داریم که به شناسایی استعدادها کمک می کنند.
پورثانی به موضوع اردوی دانش آموزی اشاره کرد و گفت: معتقدم هیچ نرمافزار تربیتی مانند اردو بر روی دانش آموزان اثرگذار نیست؛ اردو چند پایه دارد؛ فضای اردو پایه اول است ما در کشور 346 اردوگاه داریم. در راستای تقویت فضای اردوگاهی و برگزاری اردوهای دانش آموزان، بازیهای هیجانی را راهاندازی کردیم. همچنین اکنون 20 اردوگاه از نظر فضای خوابگاهی و اسکانی رشد داده شده است.
وی به محتوای اردو اشاره و اظهار کرد: باید برای اردوهای دانش آموزی برنامه داشته باشیم؛ سناریوی اردو در این بخش تدوین میشود و این سناریوها با برنامههای درسی پیوند میخورند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مربی اردو نکته سوم است معتقدم مربیگری اردو یک کار تخصصی است. در این بحث یک لایه میانی مربی ارشد اردویی تربیت کردیم که این افراد در سراسر کشور شتاب دهنده اردویی کشور میشوند.
وی اشاره کرد: نکته چهارم کار ساختاری است که اردو وارد مکانیزم مدرسه میشود؛ بجز باشگاه دانش آموزی، باشگاه مربیان و مدارس راهاندازی و مربیان برای بردن دانش آموزان به اردو صاحب امتیاز میشوند.
پورثانی گفت: برای سال آینده در کنار برنامهریزی برای یک میلیون نفر روز اردوی راهیان نور و راهیان پیشرفت، اردوهای درون مدرسهای و درون محلهای نیز اضافه شده است تا به هدف برنامه هفتم توسعه برسیم.
وی درباره انتخاب رشته و هدایت تحصیلی همچنین فعالیت مشاوران در مدارس افزود: معتقدیم ریشه بسیاری از آسیبهای اجتماعی، انتخاب اشتباه رشته تحصیلی است؛ ما دو فرم شماره 6 و 7 در هدایت تحصیلی داریم. در این فرمها مبنای انتخاب، مسائل درسی است. همچنین نظر مشاور، دانش آموز، معلم و خانواده امتیاز دارد. آزمون رغبت و توانایی نیز از دانش آموز گرفته می شود و به خانواده رشته مناسب دانش آموز اطلاع رسانی میشود.
وی اضافه کرد: برنامه برو پی کارت درباره فرایند هدایت تحصیلی از تلویزیون پخش می شود تا به خانواده ها کمک و آنان اقناع شوند کدام رشته برای ادامه تحصیلی فرزندانشان موثر است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره نواختن زنگ نماز در مدارس از اول مهرماه ادامه داد: در برنامه های پرورشی با اجبار مخالف هستیم. اما تمام بستر فعالیت های پرورشی در مدارس فراهم می شود امسال 30 دقیقه نماز در برنامه درسی گنجانده و در مدارس امام جماعت مستقر می شود. همچنین فرش سجاده ای مهیا می شود تا دانش آموزان در فضایی خوب در مدارس بتوانند نماز بخوانند.
پورثانی گفت: اول مهر در سراسر کشور اقامه نماز در مدارس انجام می شود و در تهران نیز مراسم نمادینی برگزار خواهد شد.
وی به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت مباحث پرورشی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در این بین تمام ارکان جامعه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.
انتهای پیام/