از مخالفت با اینترنت طبقاتی تا جزئیاتی از اولین سفر خارجی وزیر ارتباطات

پیگیری دیپلماسی فناوری در قزاقستان، فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچکس نیست و متناسب‌سازی تعرفه‌های ارتباطی ساده‌ترین راه‌حل افزایش درآمدهاست برخی از مهم ترین خبرهایی است که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد. 

به گزارش خبرآنی، هفته دوم شهریورماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر عدم موافقت با اینترنت طبقاتی از سوی معاون رئیس جمهور آغاز شد. حسین افشین- معاون علمی رئیس جمهور در یک نشست خبری درباره اینترنت طبقاتی اظهار کرد: این‌که رئیس جمهور در حال پیگیری موضوع رفع فیلتر است و با این پیگیری‌ها و تحقق آن، دیگر اینترنت طبقاتی وجود نخواهد داشت و شخصا با اینترنت طبقاتی موافق نیستم.

البته در ابتدای هفته نیز مراسم تودیع و معارفه عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم و سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات دولت چهاردهم با حضور محمد رضا عارف معاون اول رئیس جمهور و جمعی از فعالان این حوزه برگزار شد. هاشمی در صحبت هایش تأکید کرد: توسعه شبکه ملی اطلاعات از جمله مهم ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم است که معتقدیم در هر گام برنامه‌های طراحی شده، باید به آن‌چه اسناد بالادستی از ما می خواهد، بیش از گذشته جامه عمل بپوشانیم. حاکمیت برای بهبود جایگاه حکمرانی خود نیاز به ابزارهای قوی دارد. ابزارهایی که بتواند در ساحت‌های مختلف بهترین وضعیت کاربری را برای مردم تضمین کند و امنیت را بر مرزهای دیجیتال ایران برقرار کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچکس نیست، توضیح داد: هم حاکمیت ما را نقض کرده، هم امنیت سایبری را زیر سئوال برده، هم امنیت خانواده ها را دچار مشکل کرده، هم کسب و کارها آسیب دیدند و هم مردم ناراضی شدند. این چیزی نیست که اسناد بالادستی و رهبری انقلاب از ما خواسته بودند.

البته در این مراسم محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور پیرامون مسائل گوناگونی از جمله اقتصاد دیجیتال صحبت  و تأکید کرد: سهم «اقتصاد دیجیتال» هم در وضعیت فعلی ۷ تا ۸ درصد است که باید به ۱۰ یا ۱۱ درصد برسد، در بحث توسعه «دولت الکترونیک» هم اگر چه کارهای خوبی صورت گرفته است اما در بین ۱۹۳ کشور دنیا، رتبه ۹۱ را در ۲۰۲۲ داشته‌ایم که وضعیتمان در این حوزه باید به سرعت اصلاح شود، در مخابرات فضایی که مزیت نسبی ماست رتبه ۷ هستیم و این در حالی است که حتی  اگر در همه این زمینه‌ها در منطقه اول شویم، هنوز با غرب فاصله زیادی داریم.

متناسب‌سازی تعرفه‌های ارتباطی ساده‌ترین راه‌حل افزایش درآمدهاست

متناسب‌سازی تعرفه‌های ارتباطی ساده‌ترین راه‌حل افزایش درآمدهاست از موضوعاتی بود که در این هفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن پرداخت. سید ستار هاشمی در دیدار با مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاون و مدیران استانی شرکت مخابرات ایران با اشاره به چالش‌های شرکت مخابرات ایران با تاکید بر ضرورت ایجاد تناسب هزینه‌ها و درآمدها گفت: در این جلسه هم مطرح شد که هزینه‌های بخش ارتباطات کشور به صورت ارزی و درآمدها به شکل ریالی است که همین امر نیز منجر به این شده که اقتصاد بخش به صورت کلی کاهش پیدا کند و حجم سرمایه‌گذاری کم شود و جنس خدماتی که به مردم ارایه می‌دهیم کیفیت مطلوب و در شان مردم عزیز کشورمان را شاید نداشته باشد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی به منظور افزایش روند افزایش درآمد و سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این ارتباط همواره نخستین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که وضعیت تعرفه‌ها را بازنگری و متناسب‌سازی کنیم که البته این ساده‌ترین راه حل محسوب می‌شود.

هاشمی با تاکید بر اینکه افزایش تعرفه‌ها از نگاه ما جامع الاطراف نیست و باید برای افزایش درآمدها همه جوانب را مد نظر قرار دهیم، تصریح کرد: ضمن اینکه وضعیت معیشتی مردم هم از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت کما اینکه در حال حاضر این دغدغه جدی دولت و حاکمیت نیز محسوب می‌شود. بنابراین مدل‌های مورد نظر برای افزایش درآمدها باید به گونه‌ای باشد که همه ابعاد را مورد توجه قرار دهد. 

آخرین وضعیت سند راهبردی فضای مجازی

همچنین در هفته ای که گذشت مرکز ملی فضای مجازی آخرین وضعیت دستگاه‌های فعال و غیر فعال در پیشبرد سند راهبردی فضای مجازی را اعلام کرده است. براساس اعلام این مرکز، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فرماندهی انتظامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری از جمله دستگاه های فعال در این زمینه هستند.  

همچنین سازمان‌هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز راهبردی افتا، وزارت‌آموزش و پرورش، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت کشور و قوه قضائیه از جمله دستگاه‌هایی هستند که بنابر اعلام مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه اقدام نکردند.

 با نزدیک شدن به پایان هفته وزیر ارتباطات به دعوت وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوافضای قزاقستان برای شرکت در اجلاس اسکاپ به آستانه سفر کرد. هاشمی در این سفر دو روزه ضمن حضور در اجلاس وزرای عضو اسکاپ، دیدارهای جداگانه‌ای نیز با وزرای دیجیتال کشورهای حاضر در این اجلاس پیرامون توسعه همکاری های دوجانبه دارد.

در این راستا، وی با حضور در نخستین روز از اجلاس اسکاپ، در دیدارهای جداگانه با همتاهای قزاقستانی و قرقیزستانی پیشنهادات همکاری های مشترکی را از سوی آنها دریافت کرد. وزیر ارتباطات در روز اول این سفر ملاقات دو جانبه‌ای را با نوریا کوت نائوآ وزیر توسعه دیجیتال قرقیزستان داشت که در این دیدار، طرف قرقیزستانی ضمن ابراز علاقه برای تعریف پروژه‌های مشترک و همکاری‌های علمی تاکید کرد که در همکاری های مشترک اقتصادی و فرهنگی دو کشور، جای خالی همکاری در زمینه ICT احساس می شود.

در ادامه این نشست در حوزه پلتفرم های بومی و امور پستی، پیشنهاداتی ارائه شد که مورد استقبال طرفین قرار گرفت تا ضمن مشخص شدن نقاط تماس، مقرر شد در این زمینه پیش نویس تفاهمنامه ای برای ارتقای سطح همکاری های دو کشور آماده شود.

سپس در دومین و روز پایانی اجلاس اسکاپ در دو نوبت صبح و بعدازظهر در جلسه پذیرش بیانیه وزرای اسکاپ و همینطور در جلسه پذیرش گزارش کنفرانس وزرای اسکاپ حضور یافت و سخنرانی کرد. هاشمی سپس دیدار جداگانه ای با ژاصلان مادییف، وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هواوفضای قزاقستان داشت که در این دیدار دو طرف نسبت به همکاری در حوزه های فناوری اطلاعات، زیرساخت، دولت الکترونیک و همکاری های پژوهشی ابراز تمایل کردند که قرار شد نقاط تماسی برای همکاری نزدیک تر از سوی طرفین مشخص شود. همچنین ابراز امیدواری شد تا در رابطه با تفاهمنامه ای که طرف قزاق پیشنهاد داده، بعد از نهایی شدن مفاد آن در نخستین جلسه میان وزرای دو کشور ایران و قزاقستان امضا شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.