درخواست‌ها از شورای امنیت برای تسریع در واکسیناسیون فلج اطفال در غزه

شورای امنیت شامگاه پنجشنبه جلسه‌ای را برای بررسی شیوع ویروس فلج اطفال در نوار غزه برگزار کرد. در این جلسه نمایندگان خواستار تسریع در پویش‌های واکسیناسیون فلج اطفال برای جلوگیری از بحران انسانی جدید شدند.

به گزارش خبرآنی، در جلسه عصر روز پنجشنبه شورای امنیت، نمایندگان این شورا تیراندازی به کارکنان امدادرسانی سازمان ملل را محکوم کردند و تسریع در اجرای پویش‌های واکسیناسیون فلج اطفال برای پیشگیری از وقوع فاجعه انسانی جدید را خواستار شدند.

«جویس مسویا»، دستیار نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت اوضاع غزه بسیار ناامید کننده است و غیرنظامیان گرسنه، تشنه، بیمار و بی‌سرپناه هستند و در شرایطی فراتر از آستانه تحمل هر انسانی قرار دارند.

او ادامه داد: آنچه در ۱۱ ماه گذشته شاهد بوده و همچنان هستیم، تردیدهایی را درباره پایبندی جهان به نظام حقوقی بین‌المللی ایجاد می‌کند که برای جلوگیری از چنین تراژدی‌هایی طراحی شده است.

همچنین «مایک رایان»، مدیر اجرایی فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: شیوع فلج اطفال در غزه یادآور آشکار میزان سرعت بروز بیماری‌های مسری در مناطقی است که سیستم‌های بهداشتی در معرض خطر قرار دارند.

وی گفت بسیاری از بیماری‌های دیگر در حال شیوع است اما ظرفیت‌های جمعی ما برای جلوگیری، شناسایی و پاسخگویی به آن همچنان با مانع روبروست.

از سوی دیگر «جیمز کاریوکی»، نماینده انگلیس در شورای امنیت گفت دستورهای تخلیه مناطق غزه از سوی اسرائیل و فقدان اماکن امن موجب نابسامانی اوضاع در این باریکه می‌شود.

او افزود: بازگشت آسیب‌های فلج اطفال به نوار غزه فاجعه‌ای است که می‌توان از آن جلوگیری کرد. او از پاسخ مثبت رژیم اسرائیل به آتش‌بس برای تامین امنیت در اجرای پویش واکسیناسیون استقبال و بر ضرورت اجرای آن تاکید کرد.

همچنین «رابرت وود»، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل به رغم حمایت کشورش از تجاوزات اشغالگران در ژستی انسان دوستانه مدعی شد: بازگشت فلج اطفال به غزه تهدید بزرگی برای غیرنظامیان و کودکان در این نوار است. او به حمایت کامل کشورش از پویش واکسیناسیون علیه این بیماری اشاره کرد و گفت ما اسرائیل را به توقف صدور دستورات تخلیه در حین اجرای پویش واکسیناسیون ترغیب می‌کنیم. زندگی کودکان بر موفقیت این پویش متکی است.

او درباره گزارش‌ها مبنی بر هدف قرار دادن کارکنان سازمان ملل ابراز نگرانی و بر ضرورت اعتراف رژیم اسرائیل به اشتباهات خود و تضمین عدم تکرار تیراندازی علیه کارکنان سازمان ملل تاکید کرد.

وی همچنین بر ضرورت توقف حملات لفظی به سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه دیگر در غزه تاکید کرد و گفت نشست امروز شورای امنیت تاکید می‌کند که زمان دستیابی به توافق درباره آتش‌بس و آزادی اسرا فرا رسیده است.

همچنین نماینده سوئیس در شورای امنیت خواستار اجرای کامل پویش واکسیناسیون فلج اطفال کودکان در غزه شد و گفت اوضاع بشردوستانه در نوار غزه روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است.

او با ابراز نگرانی نسبت به افزایش دستورهای تخلیه غیر نظامیان در غزه خواستار احترام به فعالیت کادرهای بشردوستانه در نوار غزه جهت ورود کمک‌ها شد. او تاکید کرد در صورت کارشکنی در اجرای پویش واکسیناسیون در غزه شورای امنیت باید آماده اقدام باشد. وی همچنین رژیم صهیونیستی را به پایبندی به تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی و احترام به جان غیر نظامیان فراخواند.

از سوی دیگر، «جینگ شوانگ»، نماینده چین در شورای امنیت رژیم اسرائیل را به محدود کردن فعالیت تیم‌های سازمان ملل در نوار غزه متهم و عملیات نظامی این رژیم در کرانه باختری را محکوم کرد. او خواستار اجازه ندادن به تکرار فاجعه غزه در کرانه باختری شد.

این نماینده چین عنوان داشت اسرائیل به نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت ادامه داده و شهرک‌های یهودی نشین را افزایش می‌دهد و عملیات تفتیش، بازداشت و حملات را بیشتر می‌کند.

او افزود: از اکتبر بیش از ۶۰۰ فلسطینی در کرانه باختری جان خود را از دست داده‌اند و روز چهارشنبه اسرائیل عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه جنین، طوباس، طولکرم و مناطق دیگری در نوار کرانه باختری آغاز کرد که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از فلسطینیان شد. او این عملیات را به شدت محکوم کرد.

او همچنین گفت مقامات ارشد کابینه اسرائیل می‌گویند که رویکرد آنها در کرانه باختری همچون رویکرد دنبال شده در غزه خواهد بود. او نسبت به بیانیه‌های افراطگریانه از سوی طرف اسرائیلی ابراز شوک و نگرانی کرد.

«نسیم قواوی»، معاون نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل نیز گفت امکان رسیدگی به اوضاع فاجعه بار در سرزمین اشغالی فلسطین جز با توقف آتش‌بس دائمی و مجازات اشغالگر اسرائیلی به خاطر جنایات و نقض‌های سیستماتیک و آشکار آن وجود ندارد.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نیز پیش از آن گفت دستورهای تخلیه رژیم صهیونیستی ملزومات قوانین بشردوستانه بین‌المللی را به چالش می‌کشد. او گفت عملیات نظامی اسرائیل در غزه به مقرهای وابسته به سازمان ملل و سایر سازمان‌های بشردوستانه آسیب رسانده است.

تیم‌های سازمان ملل در غزه طی هفته گذشته در معرض تیراندازی قرار گرفتند و خسارت‌هایی به دفاتر و انبارهای آن وارد شد. او گفت کارکنان برنامه جهانی غذا 2 روز گذشته آماج تیراندازی قرار گرفتند و به طرز معجزه آسایی نجات یافتند.

او خواستار توقف فوری عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری شد. گوترش همچنین نسبت به تحولات اخیر در کرانه باختری از جمله آغاز عملیات نظامی گسترده روز چهارشنبه در جنین، قلقیلیه و طوباس که حملات هوایی را شامل و موجب کشته شدن غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های مدنی غیرنظامی شد ابراز نگرانی شدید کرد.

به گفته «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل، گوترش به شدت کشته شدن غیرنظامیان از جمله کودکان را محکوم کرد و گفت این تحولات خطرناک، اوضاع در حال انفجار کرانه باختری را شعله ورتر کرده و خواستار توقف فوری این عملیات شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.