آژانس آمریکایی: بایدن بی‌توجه به نگرانی‌ها، دستور ساخت اسکله موقت غزه را داد

بر اساس گزارش سربازرس کل آژانس آمریکا برای توسعه بین‌الملل (USAID)، بایدن در حالی اوایل سال جاری میلادی دستور ساخت یک اسکله شناور برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را صادر کرد که برخی از کارکنان این آژانس ابراز نگرانی کردند این اقدام، متقاعد کردن تل‌آویو برای بازگشایی گذرگاه‌های زمینی «کارآمدتر» برای رساندن مواد غذایی به غزه را دچار مشکل و تضعیف می‌کند.

به گزارش خبرآنی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طرح‌هایی را برای استفاده از یک اسکله شناور به منظور ارسال کمک‌ها به اراضی اشغالی در جریان سخنرانی مارس خود اعلام کرد. اما این پروژه ۲۳۰ میلیون دلاری با نام «سیستم لجستیکی مشترک فراساحلی» تنها برای ۲۰ روز کار کرد.

به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، گروه‌های کمک رسان در ژوئیه از این پروژه خارج شدند و به ماموریت خود به دلیل مشکلات متعدد و دامنه‌دار آب و هوایی و امنیتی پایان دادند.

در گزارش سربازرس USAID آمده است: «چند نفر از کارمندان آژانس نگرانی خود را ابراز کردند که تمرکز بر استفاده از این پروژه می‌تواند حمایت‌های آژانس را برای بازگشایی گذرگاه زمینی که کارآمدتر است و همچنین روش‌های اثبات شده انتقال کمک‌ها به غزه، منحرف کند.»

در ادامه این گزارش ذکر شده است: «وقتی که بایدن دستور اجرایی شدن این پروژه را صادر کرد، تمرکز آژانس بر استفاده هر چه موثرتر از این پروژه بود.»

وقتی که بایدن طرح‌هایش را برای این اسکله شناور اعلام کرد، سازمان ملل گزارش داد که تمامی ۲.۳ میلیون سکنه غزه برای یافتن غذا دچار مشکل هستند و بیش از نیم میلیون نفر هم با قحطی روبرو هستند.

واشنگتن هدف خود را از مسیر دریایی و اسکله ایالات متحده برای تامین غذای ۱.۵ میلیون نفر از مردم غزه به مدت ۹۰ روز تعیین کرد. اما این پروژه پیش از تعطیلی تنها برای حدود ۴۵۰ هزار نفر غذا تامین کرد.

امواج بلند و آب و هوای بد مکررا به اسکله آسیب رساند و پس از آن که یک گروه عملیات نجات اسرائیلی از منطقه‌ای در نزدیکی اسکله برای بیرون راندن اسرای صهیونیست استفاده کرد، برای برنامه جهانی غذا سازمان ملل این نگرانی به وجود آمد که آیا کارمندانش بی طرف و مستقل هستند یا خیر و به همکاری با این پروژه پایان داد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با این حال در توجیه این طرح اعلام کرد، این پروژه با وجود موانع یک تاثیر واقعی در ارسال غذا به شهروندان فلسطینی داشت و ادامه داد: «نکته پایانی این است که با توجه به اینکه وضعیت انسانی در غزه چقدر وخیم است، ایالات متحده تمام تلاش خود را برای ارائه کمک‌ها انجام داد و این اسکله نقش کلیدی در زمان حساسی در پیشبرد این هدف داشت.»

آژانس آمریکایی توسعه بین‌الملل همچنین در گزارش خود گمانه‌زنی می‌کند که آمریکا به تعهداتی که با برنامه جهانی غذا برای جلب موافقت این آژانس سازمان ملل برای مشارکت در توزیع تدارکات از اسکله به دست فلسطینیان داده بود، عمل نکرد.

آمریکا با شرایط برنامه جهانی غذا موافقت کرد که این اسکله در شمال غزه واقع شود، جایی که نیاز به غذا و کمک‌ها بیشتر از نواحی دیگر است و اینکه یکی از اعضای سازمان ملل برای اسکله به تامین امنیت بپردازد. هدف از این اقدام حفظ بی‌طرفی برنامه جهانی غذا در میان طرف‌های متخاصم جنگ غزه بود.

اما در عوض، پنتاگون اسکله را در مرکز غزه قرار داد. کارکنان برنامه جهانی غذا به سازمان دیده‌بان USAID گفتند که ارتش ایالات متحده آن مکان را بر اساس درک آنها انتخاب کرده چون امنیت بهتری را برای اسکله و خود ارتش فراهم می‌کند.

دیده‌بان USAID همچنین گزارش کرد، پس از آنکه ارتش آمریکا نتوانست یک کشور بی طرف مایل به تامین امنیت برای اسکله را پیدا کند ارتش رژیم صهیونیستی در نهایت این وظیفه را برعهده گرفت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.