بانک مرکزی زودتر آیین‌نامه وام جدید مسکن را ابلاغ کند

عباس قدرتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، درباره علت تأخیر در ابلاغ آیین‌نامه وام 800 میلیونی مسکن شهری و مشکلاتی که این تخلفات در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به وجود می‌آورد، گفت: سال گذشته، وام مسکن شهری به مبلغ 550 میلیون تومان بود، اما امسال این مبلغ به 800 میلیون تومان افزایش یافته است. شورای عالی مسکن این تغییر را تصویب کرده و دو ماه پیش ابلاغ شده، اما بانک مرکزی هنوز به بانک‌های عامل ابلاغ نکرده است. این تأخیر در پرداخت وام‌ها باعث مشکلات جدی در روند ساخت و ساز مسکن شده است.

قدرتی توضیح داد: یکی از دلایل تأخیر در ابلاغ آیین‌نامه وام مسکن شهری، مشکلات و کمبود منابع مالی در سیستم بانکی است. بانک‌ها به دلیل محدودیت‌های مالی و عدم وجود منابع کافی، قادر به پرداخت وام‌ها به موقع نیستند. علاوه بر این، مشکلات مدیریتی و فرآیند‌های پیچیده در بانک‌ها نیز باعث شده که این تأخیر‌ها طولانی‌تر شود. به‌ویژه در شرایط کنونی که نوسانات اقتصادی و تورم نیز بر مشکلات افزوده است، این مسائل بیشتر به چشم می‌آید.

وی ادامه داد: مشکلات موجود در پرداخت وام مسکن و پیشرفت نکردن طرح‌های نهضت ملی مسکن در بسیاری از شهر‌ها، به‌ویژه در فصل ساخت و ساز که به پایان می‌رسد، مشهود است. در کمیسیون برنامه و بودجه، گزارشی در این زمینه ارائه شده و از مسئولان درخواست کرده‌ایم که هرچه سریع‌تر منابع مالی مورد نیاز را تأمین کنند، مشکلات موجود را حل کنند و این آیین‌نامه را ابلاغ کنند.

قدرتی افزود: در حال حاضر فصل تابستان که زمان مناسبی برای ساخت و ساز است، رو به پایان است و با شروع فصل سرما، فعالیت‌های ساخت و ساز به دلیل شرایط جوی کاهش می‌یابد و هنوز آیین‌نامه وام مسکن شهری از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ نشده است. این تأخیر‌ها و مشکلات در روند پرداخت وام‌ها باعث ایجاد موانع جدی در اجرای طرح‌های مسکن شده است. همچنین، عدم تخصیص به موقع منابع مالی و تأخیر در تزریق آن‌ها به پروژه‌ها، مشکلات زیادی را برای مردم و سازندگان به وجود آورده است.

وی با اشاره به لزوم اصلاح رویه‌های کنونی، گفت: سال گذشته انتقادات زیادی به روند تأمین منابع مالی برای پروژه‌های مسکن وارد شد. رویه کنونی باید اصلاح شود و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تأمین منابع مالی و تسریع در پرداخت وام‌ها انجام شود. متأسفانه، عدم پیش‌بینی منابع مالی و تأخیر در تزریق آن‌ها به پروژه‌ها، مشکلات زیادی برای مردم و سازندگان به وجود آورده است.

قدرتی همچنین بر ضرورت پیگیری جدی این موضوع از سوی کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد و گفت: کمیسیون برنامه و بودجه به‌طور مستمر این مسائل را پیگیری خواهد کرد و‌امیدواریم که با همکاری مسئولان مربوطه، مشکلات حل شود و روند اجرای طرح‌های مسکن تسهیل گردد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

مرکزی زودتر ابلاغ

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.