معرفی نژاد زنبور عسل «آرام» / تدوین برنامه جامع برای ارتقای صنعت زنبورداری

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، ضمن معرفی نژاد آرام، برنامه‌های آتی برای ارتقای صنعت زنبورداری، خبر داد.

به گزارش خبرآنی، حسن خمیس آبادی به تشریح اقدامات این موسسه در جهت حفظ و ارتقای صنعت زنبورداری پرداخت و با اشاره به چالش‌های پیش روی زنبورداران از جمله تلفات در برخی کلنی‌ها به دلیل عوامل ناشناخته، اظهار کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به همراه سازمان دامپزشکی کشور، برای شناسایی علل این پدیده و ارائه راهکارهای مبتنی بر شواهد علمی مناسب تلاش می کنند.  

 خمیس آبادی، با تاکید بر اهمیت حفظ ذخایر ژنتیکی زنبور عسل و معرفی نژاد زنبور عسل آرام، ویژگی‌های این نژاد را مقاومت نسبی به تغییرات اقلیمی، رفتار آرام، بچه دهی کمتر و تولید عسل بیشر برشمرد.

به گفته وی، این نژاد می‌تواند به بهبود عملکرد زنبورستان‌ها کمک کند.  

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، همچنین بر ضرورت جلوگیری از ورود غیرقانونی ملکه‌های زنبور عسل به کشور تأکید و عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با اعمال برنامه‌های نظارتی، از ورود ملکه‌های فاقد شناسنامه و گواهی سلامت جلوگیری می‌کند. این اقدامات حیاتی برای حفظ خلوص نژاد بومی زنبور عسل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های جدید در کشور ضروری است.  

خمیس آبادی، با اشاره به چالش‌های ناشی از تغییرات اقلیمی بر صنعت زنبورداری کشور، تصریح کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی در تلاش است تا با شناسایی و معرفی نژادهای زنبور عسل با مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی، ضمن حفظ تنوع ژنتیکی نژاد بومی، به افزایش بهره‌وری و تولید محصولات زنبور عسل از جمله عسل، گرده و ژل رویال کمک کند. در همین راستا تلاش می شود تا با اجرای برنامه‌های اصلاح نژادی و تلاقی نژادهای مقاوم و پرتولید با نژاد بومی، جمعیت زنبور عسل کشور به گونه‌ای تقویت شوند که بتوانند در شرایط نامساعد محیطی به تولید پایدار ادامه دهند.  

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در پایان، از برنامه جامع موسسه برای ارتقای صنعت زنبورداری در مدت زمان ۴ تا ۵ سال آینده خبر داد. این برنامه شامل ایجاد ملکه‌های پرتولید زنبور عسل، مبارزه با آفات و بیماری‌های زنبورعسل، تعیین احتیاجات غذایی زنبورعسل، برندسازی محصولات زنبورعسل، تبیین نقش گرده‌افشانی زنبورعسل و همچنین آموزش زنبورداران خواهد بود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.