همتی: برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم غیرقابل سنجش است

به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، عبدالحسین همتی نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: وزارت علوم یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور بوده که اگر اصلاح شود بسیاری از بخش‌های جامعه نیز اصلاح می‌شود. از سوی دیگر اگر به لحاظ علمی پیشرفت کنیم در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن هم مشکلاتمان رفع خواهد شد.

وی با اشاره به شخصیت وزیر پیشنهادی علوم افزود: وی شخصیتی محترم، متعهد، کارآمد، انقلابی و ارزشی است و سوابق علمی خوبی در کارنامه دارد و امیدوارم با حضور ایشان اتفاقات خوبی رخ دهد اما نگرانی ما از برنامه‌های وی بوده چرا که آقای سیمایی فارغ‌التحصیل رشته علوم انسانی هستند و این وزارتخانه با تصدی وی برای رشته علوم مفید خواهد بود اما برای رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه برنامه‌ای نکرده‌اند.

نماینده مردم زرند در مجلس با بیان اینکه عموم رتبه‌های علمی ایران با مقالات بین‌المللی و تخصصی و همچنین رابطه میان صنعت و دانشگاه که مربوط به رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه بوده به دست می‌آید، تاکید کرد: نگرانیم که جایگاه علمی کشور از دست برود لذا وزیر پیشنهادی باید برنامه‌های خود را در رابطه با این حوزه مهم شفاف مطرح کند.

همتی با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی تنها 15 صفحه بود و در آن هیچ اشاره‌ای به وضع موجود نشده بود، تصریح کرد: هم اکنون نمی‌دانیم وی در چه شرایطی قرار است وزارت را تحویل بگیرد و میزان مقالات علمی، کتاب‌ها و میزان رابطه صنعت و دانشگاه چگونه است. اینها مواردی است که در رنکینگ‌ها‌ی بین‌المللی دانشگاه‌ها موثر است.

وی تاکید کرد: آقای سیمایی صراف باید تصریح کنند که وضع موجود چگونه بوده و به چه سمتی حرکت خواهیم کرد. عموم برنامه‌های وزیر پیشنهادی کلی و غیرقابل سنجش است در حالی که باید بخشی از آن کمی باشد تا ما بتوانیم آن را نظارت و بررسی کنیم، همچنین لازم است در برنامه‌های خود زمانبندی نیز داشته باشند و به موارد مغفول مانده توجه کنند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به اهمیت برقراری عدالت آموزشی در حوزه‌های آموزش عالی خاطرنشان کرد: بسیاری از امکانات در تهران متمرکز شده و باید وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها بیان کند، از سوی دیگر آیین‌نامه‌های مختلف وزارت علوم به شدت مشکل داشته به ویژه در حوزه ارتقاء اساتید که نیازمند اصلاح است و جلوی پیشرفت اساتید را گرفته در حالی که در گذشته مسیر ارتقاء رتبه اساتید راحت‌تر بود اما هم اکنون استادان برای کسب رتبه استاد تمامی باید 20 سال تلاش کنند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به معیشت اساتید، گفت: این افراد با 10 سال تأخیر نسبت به افراد عادی وارد بازار کار می‌شوند و نیازمند است به وضعیت معیشت آنها توجه شود، استادی که به لحاظ معیشتی تأمین نباشد نمی‌تواند در حوزه آموزش وقت مناسبی صرف کرده و مشکلات کشور را حل کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.