پیام‌های رونمایی از پایگاه موشکی حزب‌الله برای اسرائیل

رسانه عربی نوشته حزب‌الله با رونمایی از پایگاه موشکی زیرزمینی خود، این پیام را به تل‌آویو رسانده که این زیرساخت تنها یک نمونه از انبارهای موشکی این جنبش است و در صورت گسترش جنگ، می‌تواند از آن برای تعادل در بازدارندگی استفاده کند.

به گزارش خبرآنی، سفرای کشورهای خارجی در لبنان می‌گویند برای آن‌ها اطمینان حاصل شده رونمایی حزب‌الله از پایگاه موشکی زیرزمینی خود موسوم به «عماد ۴»، «تنها برای بالا بردن روحیه نیروهای حزب‌الله نبوده بلکه برای انتقال این پیام به تل‌آویو بود که این زیرساخت تنها یک نمونه از انبارهای موشکی است که این جنبش داشته و در صورت گسترش جنگ می‌تواند از آن برای تعادل در بازدارندگی استفاده کند و اسرائیل باید در محاسبات خود آن را در نظر بگیرد.»

روزنامه الشرق الاوسط با این مقدمه و به نقل از منابع سیاسی که با این سفرا در ارتباط بودند، نوشت: «آنچه برای آن‌ها اهمیت دارد، بررسی شرایط میدانی است که حزب‌الله را ملزم به انتشار این ویدئو کرده است».

این منابع می‌گویند «حزب‌الله قصد گسترش دامنه جنگی که اسرائیل به آن تهدید می‌کند، نداشته و به پشتیبانی خود از غزه جهت تضمین عقب‌نشینی اسرائیل از آنجا ادامه می‌دهد، حتی اگر در برخی موارد مجبور شود به عبور اسرائیل از خط قرمزها با ترور فؤاد شکر و دیگر چهره‌های نظامی در خاک لبنان، پاسخ دهد.»

پیام‌های رونمایی از پایگاه موشکی حزب‌الله برای اسرائیل
پایگاه عماد ۴

فرصت حزب‌الله به مذاکرات آتش‌بس

الشرق الاوسط به نقل از این منابع آگاه مدعی شده که «به سفرا تاکید شد که جنبش به موضع خود برای فرصت دادن به مذاکرات جاری در دوحه و قاهره با هدف برقراری آتش‌بس در غزه متعهد است و این مستلزم درنگ در پاسخ به اسرائیل است و این مساله درباره موضع‌گیری ایران نیز صدق می‌کند.»

این منابع سیاسی مدعی هستند «حزب‌الله رضایت داده فرصتی به مذاکرات آتش‌بس غزه بدهد و در پاسخ اسرائیل دست نگه دارد البته این جنبش حق پاسخ در زمان مناسب را برای خود محفوظ می‌داند.»

پیام‌های رونمایی از پایگاه موشکی حزب‌الله برای اسرائیل
حملات رژیم صهیونیستی به غزه

مذاکرات درباره فیلادلفیا

در همین رابطه برخی منابع به روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان گفتند که مسوولان مصر،‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی روز گذشته در قاهره جزئیات پیشنهاد آتش‌بس در نوار غزه را بررسی کردند و خواسته تل‌آویو درباره عدم تعیین جدول زمانی برای عقب‌نشینی‌ از محور فیلادلفیا در توافق نهایی از سوی قاهره تایید شد؛ البته در حالی که پیش از این مصر با این خواسته مخالف بود.

در نتیجه این مذاکرات توافقی تنظیم شد که بر اساس آن تعداد سربازان اسرائیلی که در محور فیلادلفیا مستقر هستند، کاهش یابد تا در نهایت همگی از این محور خارج شوند. همزمان مسوولان مصری عقب‌نشینی کامل ارتش رژیم صهیونیستی در اسرع وقت از این محور را خواستار شدند.

یک منبع آگاه از مذاکرات به الاخبار گفت مسوولان مصری از همتایان آمریکایی خود خواستند هرچه سریعتر تجهیزاتی را که درباره آن‌ها جهت تامین امنیت نوار مرزی توافق شد، ارسال کنند. آن‌ها در عین حال تعهد دادند که از نبود هرگونه تونل فعالی در غزه اطمینان حاصل کنند.

قاهره در خصوص امکان رسیدن به توافق آتش‌بس غزه بر این باور است که دور اخیر مذاکرات در دوحه در کنار رایزنی‌های جاری در سطح مسوولان اطلاعاتی با طرف‌های مختلف، اختلافات را کاهش داد اما این مسئله هنوز رسیدن به توافق آتش‌بس و اعلام آن در نشست‌ها را تضمین نمی‌کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.