به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محسن هرمزی در نشست خبری امروز خود با اشاره به قرارداد واردات 791 دستگاه واگن برای متروی تهران، اظهار کرد: 15 درصد از پیش پرداخت قرارداد تأمین 630 دستگاه واگن که سال گذشته به 791 دستگاه افزایش پیدا کرد باید از طریق فاینانس انجام میشد اما عملیاتی کردن آن تا پایان آبان سال گذشته امکانپذیر بود.
وی ادامه داد: دولت قبلی نتواست ال سی را فعال کند اما با پیگیری شهرداری شرایط تأمین 15 درصد مذکور از محل بند ز تبصره 19 و دریافت حواله نفت فراهم شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: یکی از مهمترین کارهای مدیریت شهری عملیاتی کردن این قرارداد از طریق فاینانس بود، گفت: بدون شک اگر شهرداری ریسک نمیکرد فرصت استفاده ازفاینانس از دست میرفت و دیگر واگن ساخته نمیشد.
وی افزود: بانک شهر به عنوان بانک عامل و سازمان شهرداریها و دهیاریها به عنوان کارفرما وارد عمل شدند، نفت هم به فروش رسید؛ اما در سال قبل سازمان شهرداریها برای اربعین هزینههایی را انجام داد و رقم باقی مانده کفاف پیش پرداخت را نمی داد.
هرمزی تصریح کرد: بر این اساس با ضمانت سازمان شهرداریها و دهیاریها و مکاتبه با وزارت کشور ناچار به دریافت تسهیلات شدیم تا 9.7 درصد از پیشپرداخت را تأمین کنیم و فاینانس عملیاتی شود.
وی خاطرنشان کرد: تسهیلات اخذ شده شخصی نبوده و اسناد و مدارک آن نیز موجود است؛ این تسهیلات حدود 90 میلیون یورو است که به پشتوانه حواله های نفت و بند ز تبصره 19 محقق شد؛ برای 5.3 درصد باقی مانده از پیشپرداخت نیز روز گذشته دفتر وزیر صمت جلسه داشتیم و مجوز مربوطه از سوی سازمان شهرداریها اخذ و درگاه برای خرید ارز باز شد.
پروسه تولید انبوه واگن های مترو در چین آغاز شده است
معاون شهردار تهران با بیان اینکه پروسه تولید انبوه واگنها آغاز شده و در بهمن ماه اولین رام قطارهای چینی را تحویل میگیریم تا به کشور منتقل شود، ادامه داد: سهم داخلی سازی واگن ها 55 درصد است و چون فاینانس عملیاتی شده بخشی از پول به حساب واگن سازی واریز شده است چراکه باید عملیات ویژه در شرکت واگن تهران را آغاز کنیم و سالنهای تولید را افزایش دهیم.
به گفته وی، تسهیلات اخد شده نیازی به مصوبه شورای َشهر نداشت اما اگر حمایت شورای شهر نبود این امر محقق نمیشد.
هرمزی در ادامه سخنان خود به قرارداد شهرداری با چین در حوزه تاکسی و اتوبوس اشاره کرد و گفت: در قرارداد شهرداری با چین برای دریافت 2500 دستگاه اتوبوس 27500 تاکسی و 10 هزار ون و موتور سیکلت برقی اقدام شد اما به دلیل اینکه در حوزه مورتوسیکلت تولید کننده داخلی داریم مقرر شد شیوه دریافت این موتورها تغییر کند و با واردات قطعات تولید آنها انجام شود.
وی با بیان اینکه در مسیر تحقق قرارداد چین، سنگ اندازی و ناملایماتی شد، اظهار کرد: ناوگان ون در تهران به طور کامل فرسوده است و ناوگان تاکسیرانی نیز 60 درصد فرسودگی دارد این در حالی است که در زمان آغاز به کار مدیریت شهری اتوبوسرانی هم 860 دستگاه اتوبوس شاغل داشت بنابراین نوسازی اتوبوس ها، تاکسی ها و ون در تهران یکی از موضوعات مهم و جدی در حوزه حمل و نقل بود.
ورود نخستین تاکسی برقی های چینی به کشور تا 5 روز آینده
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: پارت اول 150 تاکسی برقی حمل شده و تا 5 روز آینده به بندرعباس میرسد، تصریح کرد: سرعت ساخت تاکسیها بالاست و طی 4 ماه کل محموله تحویل داده می شود .
وی با بیان اینکه 110 دستگاه اتوبوس برقی نیز در سه بخش تحویل گرفته خواهد شد، اظهار کرد: این اتوبوس ها از محل 2 هزار و 500 دستگاه تأمین قرارداد چین دریافت می شود البته مهم ترین مشکل خودروسازان نداشتن ارز و محل تأمین است؛ اما دولت این مسیر را برای ما باز گذاشته و در هماهنگی با دولت، پرداختها انجام میشود.
معاون شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره راه اندازی تراموا، نیز گفت: پس از مطالعات برای انتخاب نوع ناوگان تراموا یا ال آرتی وارد فاز عملیاتی خواهیم شد؛ اگر اتفاق بدی رخ ندهد دو رام ای آر تی چرخ لاستیکی با هزینه چینی ها برای تست وارد خواهد شد و اگر آزمایشات جوابگو بود قرارداد آن منعقد خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرآنی مبنی بر سرانجام تغییر در طرح ترافیک شهر تهران، گفت: قرار این بود که تا پایان امسال طرح ترافیک جدید رونمایی شود؛ این طرح با مشخصات و مختصات جدید رونمایی خواهد شد و مبنای کار در سال آینده خواهد بود.
هرمزی افزود: این طرح هنوز در حال بررسی توسط مشاوران است و خروجی مشخصی در حال حاضر ندارد چراکه موضوع زمان بری است و باید ضمن جا به جایی دوربین ها دیگر اقدامات مرتبط با آن صورت بگیرد.
هرمزی در ادامه با بیان اینکه پروسه هوشمندسازی در قرارداد با چین باید توسط سیستم های نظارتی تأیید شود، اظهار کرد: روی کیفیت و ساختار نرم افزار دوربین ها باید بررسی های صورت بگیرد که ذیل دفتر شهردار انجام خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مطلبی در فضای مجازی منتشر شد که به حق و استوار نبود، گفت: شرکت نورینکو اقداماتی در بخش های مختلف انجام می دهد و خط یک مترو تهران توسط این شرکت اجرایی شده است.
وی افزود: ما مستقیماً از خودروسازان خودروها را خرید می کنیم و نوع و کیفیت خودروهای خریداری شده مشخص است و مسئله ای در این زمینه وجود ندارد.
هرمزی با بیان اینکه 25 درصد از هزینه خودروسازان به صورت نقد، 25 درصد غیرنقد و 50 درصد تسهیلات است، یادآور شد: تمام خودروسازان پیش پرداخت را دریافت کرده اند و برای عقاب افشان و اسنا نیز تسهیلات کارسازی شده است و یک ملک 400 میلیارد تومانی نیز به عنوان منبع غیرنقد برای شرکت عقاب افشان پیش بینی شده است. برای بخش غیرنقد شرکت اسنا ما هر ملکی را معرفی کردیم مورد قبول آنها نبوده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی درباره دوربین های نظارتی نیز با بیان اینکه دوربین های خراب هم در سطح شهر داریم، تصریح کرد: دوربین های نظارتی در محدوده طرح ترافیک در حال رفع نقص است؛ جابجایی مسئولیت بین شرکت رایانه شهر و شرکت کنترل ترافیک انجام شد و شرکت کنترل ترافیک مجدداً مسئولیت دوربین ها را بر عهده گرفت و اقدامات در حال انجام است.
هرمزی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تغییر مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و تغییرات متعدد شرکت متروی تهران، با بیان اینکه مسعود درستی تلاش های زیادی را در شرکت بهره برداری و شرکت مترو انجام داد و حتی در راستای تلاش های خود تحریم شد، گفت: تصمیم بر این شد که فضای کار پرشتاب تر شود. اولین بار بنده موضوع عدم پیش پرداخت واگن ها توسط دولت را مطرح کردم و ارتباطی به ایشان نداشت؛ فضا کاملاً صادقانه بود.
مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران هم در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره معطلی های طولانی مدت در ایستگاه های بی آرتی با بیان اینکه این موضوع واقعیت ندارد، گفت: مدتی شاهد 30 تا 45 دقیقه معطلی برای اتوبوس خطوط عادی بودیم که تعداد اتوبوس ها کمتر بود اما در خطوط بی آرتی ممکن است به دلیل فعالیت های عمرانی و مواردی از این قبیل، میزان سرفاصله اندکی افزایش یافته باشد.
وی ادامه داد: بیش از 20 همت قرارداد تولید داخل اتوبوس منعقد شد اما بیشتر از 500 دستگاه تحویل داده نشد. ما تولیدکنندگان داخلی را کمک کردیم تا خط تولید را فعال و به عقب ماندگی 10 ساله در این بخش کمک کنند.
علیزاده همچنین تصریح کرد: شرکت عقاب پیش پرداخت و میان پرداخت را دریافت کرده و هر هفته 15 دستگاه اتوبوس تحویل می دهد. گره هایی در بخش خارجی و تأمین ارز وجود دارد. با ملکی که با همکاری شهردار منطقه 22 توافق شده و کارشناسی های آن در حال انجام است، 100 دستگاه اتوبوس شرکت عقاب که آماده شده، تحویل گرفته خواهد شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: مشکلات ارزی موجود در بانک مرکزی و وزارت صمت باعث کندی تأمین اتوبوس ها شده و برای تأمین ون نیز همین روند وجود دارد.
وی افزود: یک قرارداد برای تأمین اتوبوس های برقی منعقد شده بود که این قرارداد فسخ شد و از سازنده شکایت کردیم. مدیرکل صمت استان مرکزی اعلام کرد که آن شرکت تولیدکننده است و باید حمایت شود. فعلاً ما این موضوع را از طریق دستگاه قضا پیگیری می کنیم و با وجود اینکه مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید داشته، بانک برای تسهیلات همکاری نکرده است.
انتهای پیام/