به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در آئین تجلیل از خبرنگاران حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد با قدردانی از تلاش اصحاب رسانه در آگاهی بخشی به جامعه گفت: اگر تلاشها و فعالیتها و اقدامات انجام شده و در حال انجام توسط خبرنگاران در رسانه ها بازتاب پیدا نکند بدون شک به اهدافی که دنبال میکنیم نمیرسیم.
توکلی زاده افزود: رسانه امروز در مقایسه با گذشته پوشش، تکثر، تنوع و کیفیت بیشتری پیدا کرده است و از یک سویه بودن وارد مرحله مونولوگ شده است. با این حال برای رساندن پیام به مخاطب به دلیل انتخابگری مخاطب برای استفاده از پیام با سختی زیادی رو به رو هستیم.
وی خبرنگار را یک هنرمند و خبرنگاری را یک هنر دانست که برخی اصحاب رسانه از آن به خوبی بهرهبرداری میکنند دانست و اضافه کرد: اصحاب رسانه قادرند یک خبر را تبدیل به جریان رسانهای کنند و میتوانند یک خبر را از دیوارکشی ها و دسته بندی های مرسوم خارج کنند. خبرنگاران می توانند گونه ای از محتوا را تولید کنند که مخاطب به دنبال آن باشد و این یک هنر است.
توکلی زاده به دسته بندیهای موجود در حوزه خبر و گزارش اشاره کرد و با بیان اینکه هر گونه از دستههای خبری مخاطب خاص خود را دارد، ادامه داد: محتوای طنز است که تقریبا همه مخاطبان آن را دست به دست میکنند و دایره وسیعی از مخاطب را در بر میگیرد و به این دلیل با درون مایه طنز میتوان بسیاری از پیامها را به مخاطب منتقل کرد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: موضوعی که با طنز آمیخته میشود و شیرین میکند سبب گردش محتوا میشود و به این دلیل باید از این گونه تولید محتوا بیشتر استفاده شود.
توکلی زاده با قدردانی از تلاش خبرنگاران در انعکاس رویدادهای شهرداری تهران در 35 ماه گذشته گفت: بسیاری از رسانهها در این مدت به تبیین، پرسشگری، نقد و انعکاس رویدادهای شهرداری اهتمام داشتند. نقدها و مطالبه گریها کمک کرد جایی که اشتباه رفتیم را اصلاح و راهی که درست رفتیم را تقویت کنیم.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به عملکرد این معاونت در دوره کنونی مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: شهرداری تهران در حال حاضر و در این ایام، در حوزه فرهنگی و اجتماعی 5 ابرپروژه را با جنسی متفاوت از دیگر پروژه های بزرگ شهری تعریف کرده است که به شکل همزمان در حال اجرا دارد.
توکلی زاده سرزمین تمدنها را یکی از این ابرپروژهها دانست و توضیح داد: مجموعه سرزمین تمدنها با حضور 60 متخصص در قالب 8 کارگروه فعالیت خود را برای احداث پارک موضوعی در تهران آغاز کرد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در حوزه اجتماعی و فرهنگی با آن رو به رو بودیم این بود که در حوزه شادی و ساخت پارک همچنان به روال گذشته عمل میکردیم و شهربازیهایی را می ساختیم که نیازهای امروز را تامین نمیکرد.
معاون شهردار تهران یادآور شد: بسیاری از کشورها دیگر چنین شهربازیهایی را نمیسازند و به دنبال پارک موضوعی رفتهاند. ساخت پارکهای موضوعی قدمتی 80 ساله در جهان دارد. گرچه در ایران برخی پارکهای موضوعی وجود دارد اما موضوعات آن کپی برداری شده است و مبتنی بر فرهنگ ما نیست.
وی به سابقه ساخت پارک موضوعی بوستان کتاب اشاره و با بیان اینکه از تجربه محققان و افراد درگیر در ساخت این پروژه در سرزمین تمدنها استفاده شده است، گفت: پارکهای تمدنی در دنیا متداول است در پارکهای موضوعی کار حرفهای انجام میشود. این پارکها بر اساس یک سناریو طراحی و رویدادهایی در آن پیشبینی میشود تا در ذهن مخاطب اثربگذارد.
توکلی زاده، بهرهگیری از لوکیشن اصلی با روایت خوب و دقیق منجر به تحول بازدید کنندگان از چنین پارکهای موضوعی میشود، ادامه داد: در آمریکا تا مدتها میهمانان این کشور را برای آشنایی با موضوعاتی که دارند به دیزنیلند میبرند یا در فرانسه به پارک موضوعی میبرند که شامل کاراکتر و شخصیت و داستان بود. ما در ایران نیز در سرزمین تمدنها به حوزه تمدنی ورود کردیم و با کمک هنرمندان تلاش کردیم رویدادها و موضوعاتی را با پیوست مقاومت و محرم طراحی و اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه اجرای پروژههای فرهنگی و اجتماعی با بهرهگیری از آداب و سنن ایرانی ـ اسلامی در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: موضوعات مختلفی مانند آئینهای ملل، نوروز و غیره را در بوستان لاله برگزار کردیم. رویداد نوروز پدیدهای است که در جامعه ما پیوست اجتماعی ایجاد میکند و برای ما نعمت است. نوروز موجب شادی و نشاط جامعهما میشود و به این دلیل برای نوروز و اقوام در نوروزگاهها طراحی خاصی انجام و تلاش کردیم این طراحی و اجرای آن به شکل فاخر انجام شود تا گنجینهای ارزشمند در پایتخت در این حوزه شکل بگیرد.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه تلاش کردیم حوزه نوروز را به عنوان دیپلماسی فرهنگی در حوزه ملل مورد توجه بیشتری قرار دهیم، خاطرنشان کرد: نوروز یکی از ابعاد زبان فارسی است و برخی کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی دارای آیینهای ارزشمندی در نوروز هستند و سعی کردیم آیینهای نوروز ملل را اجرا کنیم.
وی برگزاری شهر شهدا، رمضان شهر و برخی دیگر از آیینهای اجتماعی و فرهنگی را از دیگر اقدامات مدیریت شهری برشمرد و به برگزاری رویداد محرم شهر در میدان آزادی اشاره کرد و گفت: ما تجربه متفاوتی را در محرم شهر داریم. سعی کردیم خلق رویدادی کنیم که دسترسی مردم با سلایق مختلف به آن بیشتر باشد.
توکلیزاده توضیح داد: محیط خیابان و شهر برای مردم جذاب است. در کشورهای دیگر جشنهای خیابانی با استقبال زیادی رو به رو میشود و ما این مدل از برگزاری مراسم های خیابانی را با تطبیق موضوعات فرهنگی و اجتماعی خودمان توسعه دادیم و رویدادهایی مانند مهمانی 10 کیلومتری و امام رضایی ها را برگزار کردیم.
معاون شهردار تهران افزود: خیابان برای ما در رویدادهای فرهنگی هویت جدیدی را ایجاد کرده است. رویداد محرم شهر نیز یک رویداد ملی و فراملی است. از این رو تلاش کردیم میدان آزادی را به عنوان محور برگزاری این رویداد انتخاب کنیم تا رفت و آمد در میدان آزادی افزایش و آسیب ها در این محدوده کاهش یابد.
توکلی زاده با بیان اینکه با اجرای رویداد محرم شهر، میدان آزادی شاهد صحنه های زیبایی از حضور خانواده ها در این مکان است، توضیح داد: یکی از جنبه های رویداد محرم شهر که در رسانهها کمتر به آن پرداخته شده است موضوع حضور خانوادگی مردم در میدان آزادی است. اکنون بسیاری از خانوادهها که تا پیش از این به میدان آزادی نمیآمدند، با حضور در میدان آزادی اوقات فراغت خود را در سایه امنیت و برنامههای فرهنگی اجرا شده در میدان سپری می کنند و مهم است که به این وجه از برگزاری رویداد محرم شهر نیز در رسانهها پرداخته شود.
انتهای پیام/