اجرای طرح "ماپ" در5 استان/ ساخت فیلم "محیط‌بان" کلید خورد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی ، پیش از این طرح "ماپ" (مدیریت اجتماعی پسماند) در همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با تشکل‌های  مردن نهاد به صورت پایلوت در روستاهای  "داراب کلا" و "دلیر" استان مازندران اجرا شده بود که در نتیجه آن 70 درصد زباله‌های این روستاها کاهش یافته است!

بر اساس این طرح، افراد داوطلب تشکل‌های مردم نهاد به آموزش جوامع محلی پرداختند تا تفکیک مبدا را برای آنها جا بیندازند. در این طرح به ازای پسماندهای قابل بازیافتی که روستایی‌ها تفکیک کرده و تحویل می‌دادند یک کوپن به آنها تحویل داده می‌شد و از محل درآمد فروش این پسماندها یک فروشگاه در روستا ایجاد شده بود که روستاییان می‌توانند با آن کوپن از این فروشگاه خرید کنند. نام این فروشگاه نیز «فروشگاه ماپ» است.

این طرح که در شمال کشور تاحدودی راهگشا موضوع مدیریت پسماند شده، حالا در استان‌های دیگر نیز اجرایی شده است.

در رابطه با این موضوع، نورالله مرادی؛ معاون دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرآنی گفت: این طرح هم به لحاظ اقتصادی بسیار طرح مفیدی است و هم کمک بزرگی به دهیاری‌ها می‌کند که در مدیریت پسماند با کمبود بودجه روبه‌رو هستند. لذا وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شدت از موضوع استقبال کرده و به ادارات کل خود در استان‌ها نامه زده تا فرآیند اجرای طرح ماپ را تسهیل کنند.

وی افزود: به دنبال این استقبال اکنون علاوه بر مازندران، طرح ماپ در استان چهارمحال و بختیاری، البرز، اردبیل و لرستان نیز اجرا می‌شود.

معاون دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: این طرح مبتنی بر بازاریابی اجتماعی است که هم جوامع محلی و هم محیط زیست از آن بهره‌مند می‌شود.

مرادی در ادامه از ساخت یک فیلم سینمایی درباره محیط‌بانان خبر داد و گفت: در همکاری با صدا و سیمای استان خوزستان، معاونت امور استان‌های صدا و سیما و اداره کل محیط زیست خوزستان قرار است که فیلم سینمایی محیط‌بان را استارت بزنیم. اقدامات اولیه انجام شده، سناریو نوشته شده و کارگردانی را نیز فریدون نجفی که از کارگردانان برجسته کشور است، بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع فیلم در رابطه با محیط‌بانی است که اوایل دوران رفاه مقدس با همان اسلحه محیط‌بانی به جنگ با عراقی‌ها می‌رود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.