اطفاء حریق پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت در مدت یک ساعت و با کمترین میزان مصرف آب

یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس سیستم‌های اطفاء حریق پیشرفته ای را معرفی کرده است که در مدت زمان یک ساعت می تواند حریق ایجاد شده در مخازن نفتی، پالایشگاه ها و یا چاه های نفتی را با کمترین میزان آب خاموش کند ضمن آنکه به تیم آتش نشانی اجازه می دهد تا به محل آتش سوزی نزدیک شوند.

محمود دهقانی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با خبرآنی، محصول این شرکت را سیستم های اطفا حریق بر پایه WATER MIST دانست که در دنیا از آن با نام MVU یاد می شود و گفت: این محصول جزو اقلام تحریمی واربرد اصلی آن در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین برای کنترل حریق در مخازن ذخیره سازی و یا چاه‌های نفت است.

وی افزود: در لحظات اولیه که حریق در چاه های نفت و یا در پالایشگاه ها رخ می دهد، با استفاده از این سیستم می توان دمای حریق را از 1300 درجه سانتی گراد به 350 درجه سانتی گراد که عملا هیچ آسیبی به سایر تاسیسات وارد نمی کند، می رساند. این میزان حرارت عملا عملیات کنترل حریق و اطفا را آسان تر می کند ضمن آنکه بهره گیری از این سیستم این امکان را می دهد که تیم آتش نشانی به محل حریق نزدیک شوند.

دهقانی مزیت اصلی این سیستم را کاهش چشمگیر حجم آب مصرفی برای اطفاء حریق عنوان کرد و یادآور شد: اگر قرار باشد برای اطفاء حریق یک چاه نفت، 2 هزار لیتر آب مصرف شود تا در مدت 4 تا 5 ساعت حریق خاموش شود، این سیستم با هزار لیتر آب در مدت یک ساعت می تواند حریق را خاموش کند.

اطفاء حریق پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت در مدت یک ساعت و با کمترین میزان مصرف آب

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان دلیل کاهش مصرف آب در این سامانه را جذب انرژی بالا عنوان کرد و در این باره توضیح داد: در حالت عادی با گرم شدن آب، عمل خنک کاری انجام می شود ولی در این سامانه با خنک شدن آب عمل خنک کاری صورت می گیرد. اختلاف جذب انرژی در این دو حالت هزار برابر است از این رو سیستم ما می تواند انرژی بیشتر از حریق دریافت کند.

به گفته وی، از سوی دیگر این سامانه از بخار آب برای اطفا استفاده می کند و استفاده از بخار آب موجب خفه شدن آتش می شود چون اکسیژن محل آتش سوزی را تخلیه می کند.

دهقانی با تاکید بر اینکه سامانه توسعه داده شده در این شرکت به طور همزمان عمل خنک کاری محیط و خفه کردن حریق را انجام می دهد، اظهار کرد: علاوه بر اینها در سیستم های قبلی برای اطفاء حریق مستقیما باید کانون حریق هدفگذاری شود از این رو برای اطفاء حریق های پالایشگاهی، تیم های آتش نشانی بیشتر تلاش می کنند تا مخازن اطراف را خنک نگه دارند تا مواد سوختی موجود در مخزن بسوزند و تمام شوند از این رو اطفاء حریق در این روش 24 تا 48 ساعت به طول می انجامد.

وی دلیل این امر را وجود آب دانست که موجب گسترش حریق می شود و اضافه کرد: ولی در این سامانه ما به طور مستقیم مخزنی که دچار حریق شده است را هدفگذاری می کنیم و از آنجایی که این سیستم محیط را خنک نگه می دارد و از این طریق عامل اصلی ایجاد حریق از بین می رود. این همان روش خاموش کردن با کف و فوم است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: این مزیت موجب شده که در مدت زمان و توان کمتری، حریق را کنترل کرد.

وی با اشاره به کاربردهای این سامانه در موکب های اربعین گفت: این سامانه در موکب ها می تواند به عنوان سیستم های خنک سازی به کار برده شود چرا که این سامانه با جذب گرما، علاوه بر خنک سازی، ایجاد رطوبت نمی کند و  دمای محیط را از 40 درجه به 20 تا 25 درجه سانتی گراد می رساند.

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.