آماده‌باش امنیتی عراق در مرزهای سوریه پس از آزادی زندانیان قسد

منابع نظامی در فرماندهی عملیات ارتش عراق در مرز با سوریه در محور نینوا - الحسکه اعلام کردند پس از اینکه شبه‌نظامیان دموکراتیک سوریه (قسد) صدها بازداشتی در نزد خود از جمله عراقی‌ها را آزاد کردند، نیروهای امنیتی و نظامی عراق با احتمال عملیات نفوذ از خاک سوریه به عراق در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرآنی، این منابع گفتند قسد در قالب عفو عمومی، ۱۵۰۰ تن از زندانیان حاضر در زندان‌های خود را که در ۳۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارند، آزاد کرد.

«محمد الشمری» از فرماندهی عملیات در غرب نینوا وابسته به وزارت دفاع عراق و مرزبان این کشور در مرزهای مشترک با سوریه به العربی الجدید تاکید کرد نیروهای عراق تدابیر پیشگیرانه را برای منع هرگونه عملیات نفوذ از خاک سوریه اتخاذ کرده‌اند. به دلیل اقدام مذکور قسد، وضعیت آماده‌باش شامل مسافت ۲۰۰ کیلومتری می‌شود.

افسری دیگر که نامش را فاش نکرد، گفت عراق دوربین‌های مداربسته و دیده‌بانی‌های مرزی را هم فعال کرده است. او از اقدام قسد برای آزادی زندانیان بدون هماهنگی با عراق انتقاد کرد.

در همین راستا، فرماندهی عملیات غرب نینوا نسبت به نفوذ نیروهای داعشی اهل عراق به این کشور هشدار داد و در پیامی که سایت «رووداو» منتشر کرد، اعلام کرد، ۴۷۰ نفر از آزاد شده‌های عراقی عضو داعش هستند.

«محمد کاکائی» رئیس کمیته امنیتی در شورای استان نینوا گفت افراد آزاد شده تحت تعقیب هستند و بازداشت خواهند شد و به همین دلیل نمی‌توانند قانونی به کشور برگردند.

طی ماه‌های گذشته، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق ضمن برگزاری دیدارهایی با سفیران کشورهای غربی و عربی در بغداد، از آنها خواست اتباع خود را از داخل زندان‌های قسد و اردوگاه آنها پس بگیرند. الاعرجی این زندان‌ها و اردوگاه‌ها را که هزاران بازداشتی دارد، خطری برای منطقه دانست و گفت اردوگاه الهول سوریه با بیش از ۲۰ هزار نفر زیر ۱۸ سال یک بمب ساعتی است و باید برچیده شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.